חדשות כאן ישראל מאזני הצדק

הרשות לאיסור הלבנת הון – 84% מהמודיעין שלה שימש את המשטרה

דוח הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים לשנת 2018, בראשותה של דר' שלומית ווגמן-רטנר, המתפרסם היום (ד) מגלה תחום הפעילות העבריינית המוביל הנקשר לביצוע עבירות הלבנת הון ומימון טרור בשנת 2018 הינו; הונאה, זיוף ומרמה (25.7%) ◄עליה משמעותית בדיווחי הצ'יינג'ים ◄מאות דוחות מודיעיניים, הועברו לרשויות ב-54 מדינות, בדיווחי הצ'יינג'ים, נרשמה עליה משמעותית.
0
0
דר' שלומית ווגמן-רטנר ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים | ברקע: דוח הרשות לשנת 2018 |  עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דר’ שלומית ווגמן-רטנר

הרשות הישראלית לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים, אחת משתי הרשויות האפקטיביות ביותר בעולם, הרשות הלאומית למודיעין פיננסי, מפרסמת היום הזה (רביעי, כ”ח בתמוז התשע”ט)  דין וחשבון לשנת 2018, סוקר את פעילותה והישגיה בשנה החולפת, מספק רקע כללי אודות משטר איסור הלבנת הון ומימון טרור בארץ ובעולם, ומלווה בנתונים סטטיסטיים רבים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

כך למשל, מתייחס הדין וחשבון להתפתחויות המשמעותיות בשנה החולפת ובראשן; הובלת הליך צירופה של מדינת ישראל לארגון ה- (FATF) Financial Action Task Force שהוא גוף בין -ממשלתי מוביל אשר הוקם בשנת 1989 על ידי מדינות ה-G7.

מדובר בכוח משימה בינלאומי שמטרתו לפתח ולקדם מדיניות ל-מאבק בהלבנת הון ומימון טרור, הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית. הוא מוגדר כ”גוף מתווה מדיניות” – לקידום המדיניות בנושא מאבק בהלבנת הון ובכספי טרור.

השינוי הארגוני שביצעה הרשות בשנים האחרונות, עליה נמשכת בשיתופי הפעולה המקומיים והבין-לאומיים ותרומה משמעותית לחקירות הובילו את הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים ל-דירוג הרשות הישראלית כאחת משתי הרשויות האפקטיביות ביותר בעולם, זכיית הרשות בפרס נציבות שירות המדינה.

תחומי הפעילות העבריינית המרכזית הנקשרת ל‘עבירות הלבנת הון לשנת 2018’ הינם; הונאה, זיוף ומרמה, שוחד ושחיתות ציבורית, עבירות מס ומימון טרור.

דפוסי “ההלבנה” העיקריים הינם; מזומן, העברות בין-לאומיות, צ’יינג’ים, נדלן והסוואה באמצעות “אנשי קש“.

הדוח סוקר את ההישג שבקבלת ישראל בדצמבר 2018 כחברה מלאה בארגון ה-FATF, כוח המשימה הבין-לאומי המוביל את המאבק הגלובלי בהלבנת ההון ומימון הטרור. קבלת ישראל לארגון הינה הישג לאומי אסטרטגי, שכן היא מאפשרת למדינת ישראל להיות חלק ממעגל המדינות המצומצם שנוטל חלק בעיצוב המדיניות העולמית בתחום המאבק הבין-לאומי בהלבנת הון ומימון טרור.

בשנה זו זכתה הרשות בציון העולמי הגבוה ביותר האפשרי באשר לאפקטיביות פעילותה

ההישג העולמי המכובד הינו תוצר של שינוי המדיניות המקיף והמשמעותי שבוצע בישראל על ידי כל הגורמים הרלוונטיים בתחומים השונים במרוצת השנים, ומשקף את קפיצת המדרגה שביצעה המדינה בתחום, את האסטרטגיה הלאומית הסדורה וניתוח הסיכונים היסודי שבוצע.

ההיערכות המיטבית לביקורת אף צמצמה הצורך בדיווח מוגבר לארגון לאחר הדוח, הליך שצפוי היה להיות כרוך בהשקעת משאבים לאומית כבירה.

הדוח, מפרט לראשונה את הציונים שקיבלה מדינת ישראל ביחס לכל אחד מהתחומים שנבחנו לעומק במסגרת הביקורת וכן את הנושאים המרכזיים לשיפור, לרבות באמצעות טבלאות המרכזות לראשונה את כלל הציונים והנושאים לשיפור.

בשנה זו זכתה הרשות בציון העולמי הגבוה ביותר האפשרי באשר לאפקטיביות פעילותה, אחת משתי מדינות בלבד שהצליחו להגיע לציון נכסף זה.

הישג זה הוענק לרשות לאחר הליך בחינה מקצועית מקיפה שבוצעה ע”י מומחי ארגון ה-FATF, ומהווה הערכה בין-לאומית חריגה למקצועיותם ומיומנותם יוצאת הדופן של עובדי ומנהלי הרשות וכן ציון דרך ניכר באשר לבגרותה ובשלותה של הרשות במישור הלאומי והעולמי.

דוברת היחידות המשפטיות של משרד המשפטים, עורכת דין שיר נוי-פיינר, מוסיפה לאתרכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה, כי; בנוסף, סוקר הדוח את זכייתה של הרשות באות הוקרה מטעם נציבות שירות המדינה להתייעלות וצמצום הביורוקרטיה, בעבור הליך שינוי ארגוני מקיף שהסתיים בשנת 2018.

על פי הדוח, עיקרי ההליך כללו שינוי מקיף במבנה ובתפיסת ההפעלה של הרשות, ייעול והוזלת מנגנון דיווחי ‘הסקטור הפרטי‘ לרשות, שיפור איכות המידע המדווח לרשות והרחבת מעגל המדווחים והצרכנים של הרשות ועוד.

הרשות אף קידמה בשנה החולפת השלמת שורה ארוכה של דברי חקיקה, שנועדו לעצב ולחזק את המשטר בישראל ולהתאימו לסטנדרטים הבינלאומיים המקובלים בעולם, בשיתוף עם מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים ומכלול הגופים הפועלים בתחום.

לרבות החוק למניעת הפצה ומימון של נשק להשמדה המונית, תיקון חוק המאבק בטרור, חוק צמצום השימוש במזומן והחוק להסדרת פעילותם של גמחים ועוד.

כן מתייחס הדוח להתפתחויות בפעילות הרשות, כגון; גידול ניכר בבקשות מידע של גופי האכיפה והביטחון בארץ ובעולם לקבלת מודיעין פיננסי מהרשות, עלייה דרמטית באפקטיביות תוצרי הרשות, המשך מגמת העלייה בדיווחים המתקבלים ברשות מגורמים פיננסיים ועוד.

 הדוח מציג תמונת מצב של הפשיעה הכלכלית בישראל לשנת 2018, כפי שזו משתקפת בעבודת הרשות, לצד נתונים סטטיסטים רבים ומגוונים;

    תחום הפעילות העבריינית המוביל הנקשר לביצוע עבירות הלבנת הון ומימון טרור בשנת 2018 הינו הונאה, זיוף ומרמה (25.7%).

בנוסף, תחום השוחד והשחיתות ציבורית מוסיף להוות תחום פעילות משמעותי (16.9%), לצד עבריינות מסים (13%) ומימון טרור (11.2%).

דפוסי הפעולה הבולטים להלבנת הון בשנת 2018 היו מזומן (14.6%), העברות בינלאומיות (11.9%), פעילות באמצעות נותני שירותי מטבע – צ’יינג’ים (8.9%), פעילות בנדל”ן (5.7%), הסתייעות באנשי קש (4.5%), עבירות של אי-דיווח (4.2%) ועוד.

    חל גידול ניכר של 18% בבקשות גופי האכיפה והביטחון לקבלת מודיעין פיננסי מהרשות וכן בפרפראזות המודיעיניות שהפיצה הרשות בשנת 2018, המשקף גידול מצטבר של כ-132%. בסך כל בקשות המידע שהתקבלו ברשות בחמש השנים האחרונות.

       מבחינת אפקטיביות תוצרי הרשות, משתקף נתון מרשים לפיו 84% מהפָּרָפְרָאזוֹת המודיעיניות (דוחות מודיעיניים) שהעבירה הרשות אל משטרת ישראל שימשו אותן בפועל בחקירות הלבנת הון.

שהעבירה הרשות למשטרת ישראל שימשו אותן בפועל בחקירות הלבנת הון.

    בנוסף, קיים גידול עצום של כ-26% בחילופי המידע של הרשות עם יחידות מודיעין פיננסי מקבילות בעולם (בקשות מידע יוצאות) וגידול מצטבר של 217% בסך בקשות אלה יחסית ל-2013.

נתון זה משקף עליה ניכרת ומרשימה בהתחקות גופי האכיפה בישראל, באמצעות הרשות, אחר כספי העבירה בחוץ לארץ.

כמו כן, במהלך 2018, קיבלה הרשות מאות בקשות מידע מהרשויות המקבילות לה ב-54 מדינות שונות, נתון המשקף גידול מצטבר של כ-56% בחמש השנים האחרונות.

     מגמת העלייה בדיווחים ה”רגילים” המתקבלים ברשות מגורמים פיננסיים נמשכה גם השנה. במהלך 2018 נתקבלו ברשות למעלה מ-1.9 מיליון “דיווחים רגילים” על פעולות פיננסיות, גידול של 6% ביחס ל-2017. כשני שליש מהפעולות מקורן במערכת הבנקאית.

     מספר ה”דיווחים הבלתי רגילים” (פעילות שבראיית המוסד המדווח, בהתבסס על היכרותו עם הלקוח ודפוס פעילותו העסקית, אינה רגילה) עמד השנה על למעלה מ-91 אלף דיווחים, גידול של 50% ב-5 השנים האחרונות. מקורם של כ-55% מהדיווחים הבלתי רגילים הינו במערכת הבנקאית.

     ניכרת מגמת עליה משמעותית בדיווחים הבלתי רגילים של סקטור נותני השירותים הפיננסיים (הצ’יינג’ים). אלה מהווים כ-30% מכלל הדיווחים הבלתי רגילים לשנת 2018, גידול של כ-6% יחסית לשנת 2017, וגידול של כ-430% יחסית לשנת 2015.

 השר אוחנה; “ישראל, יכולה כעת לקחת חלק בקביעת הכללים העולמיים המחייבים את כל מדינות העולם בתחום”

שר המשפטים, ח”כ אמיר אוחנה; “ההישג הלאומי האסטרטגי שהובילה השנה רשות בהליך קבלת מדינת ישראל לארגון ה-FATF תורם לכלכלת המדינה והשקעות בה, לחוסן הסקטור הפיננסי הישראלי ופעילותו הבינלאומית.

חשוב לא פחות, ישראל, יכולה כעת לקחת חלק בקביעת הכללים העולמיים המחייבים את כל מדינות העולם בתחום, בייחוד בנושאים בעלי חשיבות אסטרטגית לישראל ובראשם – המאבק במימון טרור.

לאחרונה, זיהה הארגון שכ-2/3 ממדינות העולם אינן מתמודדות עם מימון טרור באופן אפקטיבי ולישראל אינטרס רב לפעול לשיפור המצב העולמי בנושא, ולמאבק אפקטיבי לזיהוי וסיכול ערוצי מימון טרור.

אני מברך את צוות הרשות ואת דר’ שלומית ווגמן-רטנר העומדת בראשה, על תנופת העשייה וההישגים של הרשות, על תרומתם למאבק בארגוני ופעילי טרור ובעבריינות החמורה ועל פעילותם הרבה לקידום מעמדה של מדינת ישראל כגורם מוביל ומוערך בזירה הבינלאומית בתחום”.

מנכלית משרד המשפטים, עורכת דין אמי פלמור; “בשנה זו הפגינה הרשות הצלחה מרובה בשתי משימות  מורכבות, אשר די היה בכל אחת מהן כדי להוות הישג מקצועי יוצא דופן;

הובלת תהליך לאומי פורץ דרך של הצטרפות ישראל לארגון ה-FATF, אשר חולל קפיצת מדרגה לאומית וזכה להצלחה בינלאומית באופן בלתי רגיל בקנה מידה עולמי, לצד השלמת הליך שינוי ארגוני פנימי שהוביל לשיפור אפקטיביות מרשים אשר הפך את הרשות לאחת משתי היחידות המצטיינות בעולם.

זוהי דוגמא ליצירת השפעה לאומית של ממש, שהתאפשרה בין השאר הודות לסיוע משמעותי של מטה משרד המשפטים. אני מברכת את דר’ שלומית ווגמן-רטנר ועובדי הרשות על ההישגים ומודה להם על עבודתם המקצועית והמסורה”.

ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ד”ר שלומית ווגמן-רטנר; “שנת 2018, הייתה שנה משמעותית ביותר עבור מדינת ישראל ועבור הרשות.

במהלך השנה הובילה הרשות את ההיערכות לקבלת מדינת ישראל לארגון ה-FATF היוקרתי, שהוביל להישג לאומי אסטרטגי נכבד.

כמו כן, זכתה הרשות בשנה זו בציון הגבוה ביותר בעולם בגין אפקטיביות פעילותה, אחת משתי רשויות בלבד בעולם כולו, אשר זכו בציון יוצא דופן זה.

וכן קיבלה את אות ההוקרה מטעם נציבות שירות המדינה להתייעלות וצמצום הבירוקרטיה בגין השלמת הליך השינוי הארגוני המקיף שהובלתי ברשות, בליווי ותמיכת מנכלית ומטה משרד המשפטים.

הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ממשיכה להגיע להישגים חדשים וליצור השפעה לאומית של ממש.

ברצוני להודות לשרת המשפטים היוצאת, גב’ איילת שקד, ולמנכלית משרד המשפטים גב’ אמי פלמור, על תמיכתן הרבה בקידום כל המהלכים החשובים שהובילה הרשות השנה וההישגים העולמיים הנכבדים שלצידם;

ולשר המשפטים הנכנס חבר כנסת אמיר אוחנה על המשך תמיכתו בפעילות הרשות. לבסוף, ברצוני להודות לעובדי ומנהלי הרשות – הם המפתח העיקרי להצלחתה הרבה של הרשות, ואני אסירת תודה להם על עבודתם המקצועית המצטיינת והמסורה”.

אל דוח הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים לשנת 2018.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן