מדריך לצרכן

למה לא כדאי לך לסמוך על הבנק שלך?

0
0

ישנו ציבור שלם של לקוחות שסובל מגביית עמלות וריביות ללא בקרה ע”י הבנקים, מבלי שהוא יהיה מודע לכך ■ ב-2005 החזירו הבנקים ללקוחותיהם 24 מיליון שקל על טעויות שנעשו בחשבונות השונים. אולם, מדובר אך ורק בהחזרים שקיבלו לקוחות ערניים במיוחד.
למה לא כדאי לך לסמוך על הבנק שלך?
מדריך לצרכן: למה לא כדאי לך לסמוך על הבנק שלך?

“אין לאף אזרח יכולת אמיתית להתמודד עם הבנקים” אומר יאן קליימן, מנכ”ל חברת ניהול ובקרה פיננסי; “לרובנו אין תמונת מצב אמיתית וכוללת לגבי הנעשה בחשבון הבנק שלנו” מוסיף קליימן ומציג את המדריך המלא לטעויות של הבנק בתדפיסי החשבון שלכם.

כמעט ואין סיכוי שלא נבחין בכך שהקופאית בסופרמרקט חייבה אותנו על שלוש קופסאות שימורי תירס במקום שתיים, ומצד שני, אנחנו יכולים להיות עיוורים לחלוטין כשהבנק שלנו חייב אותנו ב-2 אחוזי ריבית יותר ממה שסיכמנו איתו.

זו רק דוגמה אחת קטנה לסוג הטעויות שהבנק במודע, או שלא במודע, עושה בחשבונות שלנו. אילו עוד טעויות עושים הבנקים ואיך נוכל לגלות אותן?

“יש מי שמייחסים זאת ל”שיטת מצליח”, ויש מי שמעדיפים להסביר את התופעה בהיקפי פעילות עצומים” לדברי יאן קליימן; “על דבר אחד אין ויכוח: מדו”ח של בנק ישראל, עולה, כי ב-2005 החזירו הבנקים ללקוחותיהם 24 מיליון שקל על טעויות שנעשו בחשבונות השונים. אולם, מדובר אך ורק בהחזרים שקיבלו לקוחות ערניים במיוחד. במילים אחרות – רק לקוחות שמנהלים מעקב מתמיד אחר החשבונות שלהם ושלא עוברים על כך בסדר היום כמו כולנו”.

“כולנו, אם להיות כנים, לא מקדישים מספיק תשומת לב למעקב אחר הנעשה בחשבונות הבנק שלנו ומפסידים בגלל זה לפחות מאות שקלים בשנה”.

“לצערי, קיים קשר מוזר של ניכור בין הישראלי הממוצע לתדפיסי חשבון הבנק שלו. עניין משונה בהתחשב בכך שישראלי ממוצע משלם לבנק בין מאות לאלפי שקלים בשנה על ריביות ועמלות שונות”.

איך ננהל משא ומתן מול הבנק?

“קיימות שתי סוגי טעויות; טעויות חישוביות, כלומר 1+1=3. אלה טעויות שהולכות ונעשות נדירות יותר, בשל השכלול המתמיד של המערכות החישוביות של הבנקים.

הסוג השני של הטעויות הן טעויות בבסיס החישוב ולא בחישוב עצמו, כלומר; בהנחת היסוד שמובילה לחישוב. לאדם הסביר, קשה לאתר את שפע הטעויות הללו, מכיוון שקיים פער עצום בין הידע של הצרכן הרגיל לידע של הבנק. הכוונה היא שלמעשה כל נושא הריביות: סוג הריביות וגובה הריביות, הוא משהו שהאזרח הממוצע כלל לא מכיר.

כשהבנק ממליץ ללקוח לקחת הלוואה ב-10% ריבית ומסביר לו בביטחון מוחלט שזו למעשה ההלוואה הטובה ביותר – לא תמיד ניתן לדעת שזה אכן כך”.

ברירת המחדל של הבנק הוא לעולם לא ייתן את הריבית הטובה ביותר

“מה שכן צריך לדעת הוא שכברירת מחדל, הבנק לעולם לא ייתן את הריבית הטובה ביותר שהוא יכול לתת ללקוח. לכן, חשוב לזכור שהידע שהבנק מעביר ללקוח על גובה הריביות במשק, הוא לא בגדר ייעוץ. הבנק בעצם רוצה להרוויח על הלקוח כמה שיותר. לכן ההשוואה על גובה הריבית צריכה להיעשות מול גובה הריבית בבנק אחר. רק כך ניתן לנהל משא ומתן מול הבנק”.

“אצל כמעט כל לקוח שני או שלישי יש סטייה בעמלות” אחת הסיבות המרכזיות לכך, היא שברירת המחדל של מחשבי הבנקים היא לגבות את הריבית הגבוהה ביותר ולתת את התשואה הנמוכה ביותר. הטבת תנאים לצרכנים נעשית ע”י מו”מ מול הפקיד שהרבה פעמים “שוכח” לעדכן את המחשב, או שהוא עדכן, אבל המערכת עצמה מתעדכנת בכל פרק זמן, וכך ברירת המחדל חוזרת לקדמותה”.

“ישנו ציבור שלם של לקוחות שסובל מגביית עמלות וריביות ללא בקרה ע”י הבנקים, מבלי שהוא יהיה מודע לכך: אלו הם ציבור; נוטלי משכנתאות, משקי בית או אנשים המצויים בחריגות ממסגרת האשראי באופן קבוע, ויחידים או משקי בית שזקוקים לאשראי קבוע מהבנק על מנת לממן את ההתנהלות השוטפת שלהם”.

“אז אחרי השטף הגדול של המילים המאיימות, אפשר להירגע ולהסביר בפשטות שבצעם מה שעשינו זה אספנו פעולות בנקאיות פשוטות שמהוות כר גידול פורה לטעויות. הצרה עם הטעויות הללו היא שבניגוד לחיוב המיותר של קופסת שימורי התירס בסופרמרקט, צריך הרבה סבלנות ונחישות כדי לגלותן. החדשות הטובות הן שזיכוי על הטעויות הללו, או הימנעות מהן, שווה הרבה יותר מקופסת שימורי תירס…”.

__________

הכותב יאן קליימן משמש כמנכ”ל חברת ניהול ובקרה פיננסי ומתחמה בביקורת דיני הבנקאות והפיננסים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן