הריון | לידה | תינוקות

מבט עם יעקב אילון, חושף משרד הבריאות אינו זמין לנשים בהריון עם החיסון נגד שעלת

0
0

מתברר שהחיסון נגד שעלת החשוב, כולל חיסון, מוסתר נוסף, נגד; פוליו ◄ משרד הבריאות; בשנת 2012, חלו בשעלת 322 תינוקות עד גיל שנה. מדובר בעליה של 100% יחסית ל-2011 ◄ משנת 2006 ועד 2013 נפטרו 9 תינוקות משעלת בישראל.
מבט עם יעקב אילון, חושף משרד הבריאות אינו זמין לנשים בהריון עם החיסון נגד שעלת
’מבט עם יעקב אילון’ חושף משרד הבריאות קורא לנשים בהריון להתחסן נגד שעלת

הכתבת לענייני משפט של ’הערוץ הראשון’, תמר אלמוג, חשפה אמש (חמישי) במהדורת החדשות המרכזית של ’מבט עם יעקב אילון’, כי החיסון נגד שעלת (פרטוסיס, בלועזית; Pertussis או Whooping cough) שאמור להתבצע ב’לשכת הבריאות’, אינו תמיד זמין לנשים, בתקופת ההיריון שבה החיסון, אמור להינתן להן.

החיסון נגד שעלת, נחוץ להגנה על תינוק בחודשים הראשונים לחייו, את החיסון, יש לקבל בטווח מאוד מסוים, בחודשים השביעי והשמיני להריון.

הגורמים הרפואיים מפרסמים את חשיבות קבלת החיסון, אך המלצות לחוד ומציאות לחוד; בעיר תל-אביב, לדוגמא; אין תורים זמינים, ויש לקבוע אותם שבועות ארוכים מראש, כך שאם שאישה שלא ידעה, או החליטה מאוחר לקחת את החיסון, עלולה למצוא את עצמה ללא אפשרות לחיסון במועד.

החיסון נגד שעלת רק נכנס ל’סל הבריאות’ ו’קופות החולים’ עצמן רק מתחילות כעת לטפל בכך. משרד הבריאות, מפנה גם למרפאות פרטיות, שם החיסון ניתן בעלות כספית נוספת.

זאת ועוד; בעוד משרד הבריאות, קורא להתחסן נגד שעלת, מתברר, כי באותה זריקה, בכמה מן המקומות, ניתן גם חיסון נגד ’פוליו’ – שיתוק ילדים (פוליומייליטיס, Poliomyelitis), היא מחלה של מערכת העצבים, הנגרמת על ידי נגיף הפוליו. המחלה מועברת מאדם לאדם, בעיקר באמצעות מחזור צואה-פה. כך קורה שהמתחסנות שומעות על כך רק רגע לפני קבלת החיסון, מה שעלול למנוע מהן לברר פרטים נוספים על החיסון או להתייעץ עם הרופא שלהן.

☚ ניתן לצפות במהדורת ’מבט עם יעקב אילון’ באתר רשות השידור.

◄ משרד הבריאות על חיסון נשים הרות נגד שעלת

שעלת (בלועזית: פרטוסיס, Pertussis או Whooping cough) היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי החיידק Bordetella Pertussis, השייך למערכת החיידקים הארגמניים. על-פי ארגון הבריאות העולמי, נמנית המחלה כאחת מעשר המחלות הקטלניות בעולם.

▼ הגני על תינוקך

שעלת היא מחלה מסוכנת במיוחד לתינוקות עד גיל חצי שנה. סיבוכי המחלה הם קשים וכוללים דלקת ריאות (יותר מ-5%), ירידה במשקל, דלקת מוח חדה (encephalitis) ואף מוות. יותר משליש מהתינוקות החולים מתחת לגיל שנה, מאושפזים בשל המחלה, חלקם ביחידות לטיפול נמרץ. משנת 2006 ועד שנת 2013 נפטרו 9 תינוקות משעלת בישראל.

חיסון נגד שעלת לתינוקות נכלל בתוכנית חיסוני השגרה של גיל הילדות בישראל, אבל המחלה עדיין שכיחה. בשנת 2012, בשעלת חלו 322 תינוקות עד גיל שנה. זו עליה של 100% יחסית ל-2011.

החיסון נותן את ההגנה הטובה ביותר שיש נגד המחלה, אבל אפשר לקבל את המנה הראשונה של החיסון רק החל מגיל חודשיים. החסינות מתפתחת בהדרגה לאחר קבלת מנת החיסון ודרושות מנות חוזרות בגיל 4 חודשים, 6 חודשים ושנה, כדי שהתינוק יפתח חסינות מספקת. לכן, תינוקות בחודשי חייהם הראשונים, אינם מוגנים באופן מלא נגד שעלת.

▼ איך ניתן להגן על התינוק משעלת עד שהוא מפתח חסינות למחלה?

מתן חיסון לאם בסוף ההיריון (בשבועות 27-36) מאפשר לאישה ההרה לפתח נוגדנים לשעלת ברמה גבוהה ולהעבירם דרך השליה לעוּבר ברחמה, וכך להעניק לתינוק הנולד הגנה עד שהוא יוכל לקבל את החיסון בעצמו. מתן החיסון בשבועות הריון אלו, מאפשר העברת הכמות המרבית של נוגדנים להגנת התינוק.

כמו כן, מתן החיסון לאם מגן על האישה בעצמה בפני הדבקות בשעלת וגם מונע ממנה להדביק את התינוק. בכך נמנעת הצורה הנפוצה של הדבקות תינוקות בשעלת, שהיא לרוב על-ידי אחד מבני המשפחה הקרובים הסובבים אותם. יותר ממחצית מהתינוקות נדבקים מאחד מההורים.

בנוסף, חיסון אחים בכתות ב’ ו-ח’, מוסיף הגנה של בני המשפחה ועוזר למנוע הדבקת תינוקות. חיסון נגד שעלת לאישה הרה, ניתן בתרכיב משולב המכיל גם חיסון נגד טטנוס ו-דיפתריה ושמו; Tdap.

▼ למה החיסון מומלץ לאשה ההרה בכל הריון?

פרסומת; תרומת כאן נעים | עיתון האינטרנט של כל המדינה | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’

למען הגנה על הילד בארבעת חודשי חייו הראשונים, נחוצה רמת חסינות גבוהה מאוד אצל האם ההרה כדי שתובטח העברה דרך השליה של רמה גבוהה מאוד של נוגדנים נגד שעלת שהנה מגינה בילוד. הילוד, צריך רמה מאוד גבוהה זו כי אין לו שום חסינות קודמת נגד שעלת.

רמת הנוגדנים באם שחוסנה, כמו בכל מבוגר, יורדת באופן משמעותי תוך מספר חודשים מאז קבלת Tdap. הרמה אליה היא יורדת מספר חודשים אחרי קבלת מנה אחת מספיקה כדי להגן על האם עצמה מפני שעלת למשך מספר שנים, אך היא אינה מספיקה להגן על העובר משעלת בהריון הבא.

▼ האם חיסון אימהות יעיל במניעת שעלת בתינוקות?

באנגליה, החלו לחסן נשים הרות באוקטובר 2012. בשנת 2012 באנגליה מתו 14 תינוקות מתו משעלת, ואילו בשנת 2013 רק 3 תינוקות מתו ממחלה זו, כולם תינוקות מתחת לגיל שניתן היה לחסנם, ואף אחת מאימהותיהם לא הייתה מחוסנת. יעילות חיסון אימהות נגד שעלת במניעת המחלה בתינוקות עמדה בתקופה זו על 89%.

▼ האם חיסון אימהות נגד שעלת בטוח?

יותר מחצי מיליון נשים הרות באנגליה כבר חוסנו בחיסון. לא נמצאו תופעות חריגות בתוצאות ההיריון בתינוקות או באימהות. נעשה מעקב צמוד של תוצאות ההריון בכ-18,000 נשים שחוסנו ונמצאו דומות לאלה של נשים שלא חוסנו.

הועדה המייעצת לחיסונים של ארגון הבריאות העולמי בחנה את הבטיחות והיעילות של חיסון שעלת לנשים הרות וקבעה באפריל 2014 שהחיסון הוא בטוח ויעיל.

▼ למה החיסון נגד שעלת ניתן ביחד עם חיסון נגד טטנוס ודיפתריה? האם זה לא מסוכן?

אין בעולם תרכיב חיסון המכיל חיסון נגד שעלת בלבד אלא שהוא נמצא בתרכיב המכיל גם חיסון נגד טטנוס ודיפתריה. החיסון, נגד טטנוס והחיסון נגד טטנוס –דיפתריה, ניתנים כשגרה ובבטחה מזה שנים רבות כ’חיסון לנשים הרות’. מחקרים, הראו, כי חיסונים נגד טטנוס ודיפתריה אינם גורמים למומים מולדים.

▼ לסיכום;

מתן חיסון נגד שעלת (Tdap) בהריון, מגן על התינוק הרך מפני פגיעה במחלת השעלת. החיסון, יעיל ובטוח, גם לאם ההרה וגם לרך הנולד. הוא מוסיף הגנה לתינוק בתקופה הראשונה של החיים, לפני שהוא יכול לקבל את החיסון בעצמו. החיסון, ניתן בתשלום בלשכות הבריאות.

לקביעת תור חיסון נשים הרות נגד שעלת בטלפון; 5400*. ניתן לברר עם קופת החולים שלך האם ניתן לקבל את החיסון דרכה.

☚ המידע על חיסון נשים הרות נגד שעלת – הובא מאתר משרד הבריאות.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן