השלטון המקומי בישראל חדשות הרשויות המקומית חדשות כאן ישראל

אומץ לשר הפנים: הגבל משך כהונת ראשי רשויות מקומיות

תנועת אומץ, בראשות מר פליצ׳ה פלד, מבקשת מ-שר הפנים מר אריה דרעי את מעורבותו בהקדם ליזום; 'הצעת חוק להגבלת תקופת כהונתם של ראשי רשויות לשתי קדנציות בלבד, זאת לנוכח העובדה שלעתים נבחר ראש ראשות שאין לו גיבוי במועצת הרשות המקומית ◄ לטענת אומץ; "מצב שבו ראשי רשויות הפכו ל"שריפים" כל יכולים, המנצלים את מעמדם לטובתם בלבד מבלי לחשוב כלל שהם משרתי הציבור. המסקנה אחת; הכוח משחית ויש צורך דחוף לצמצם את הכוח הזה ולחוקק חוק המגביל את מספר הקדנציות של ראשי רשויות מקומיות לשתיים, כבר היום ולא מחר".
0
0
יושב ראש תנועת אומ"ץ, מר פליצ׳ה פלד, ברקע יחידת להב 433 למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן בישראל
פליצ׳ה פלד | רקע: להב 433

תנועת אומץ, עמותה הפועלת בישראל ונאבקת נגד הקשר ההדדי בין הון ושלטון, נגד השחיתות ולמען שוויון הכול בפני החוק, פנתה הבוקר (רביעי, י”א בטבת התשע”ט, 19.12.18) באמצעות יושב ראש התנועה, מר פליצ׳ה פלד, אל שר הפנים מר אריה דרעי בדרישה ‘להגביל את תקופת הכהונה של ראשי הרשויות המקומיות’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הפנייה של תנועת אומץ, נעשית לאור העובדה שפקודות העיריות, המועצות המקומיות והאזוריות – אינן מגבילות את תקופת הכהונה של ראש הראשות המקומיות בשונה מבחירות לכנסת, שם ראש ראשות נבחר בנפרד ובאופן ישיר ולא במסגרת הסיעות שנבחרות ל’מועצת הרשות המקומית‘.

התוצאה היא שלעתים נבחר ראש ראשות מקומית, אשר אין לו גיבוי במועצת הרשות המקומיתהעתקים, מפניית תנועת אומץ, נשלחו אל מבקר המדינה, יושב ראש הכנסת, יושב ראש השלטון המקומי, יושב ראש וועדת ביקורת המדינה ויושב ראש וועדת הפנים של הכנסת.

בפניית אומץ, נכתב בין היתר; “בבחירות האחרונות בלטו לא מעט ראשי רשויות מקומיות אשר מכהנים תקופות ארוכות של כהונה, כגון; מעלות-תרשיחא – 45 שנה, נהריה – מעל ל-35 שנים והרשימה עוד ארוכה. זאת גם אם אין להם גיבוי ברשימה במועצת הרשות.

לדעת אזרחים רבים בישראל ובתמיכת מחקרים שנערכו בנושא, נראה ש’אי הגבלת מספר הקדנציות של ראשי רשויות’ תורם לתופעה שבה חלק מראשי הרשויות המקומיות, נחשדים ומואשמים בקבלת שוחד מגורמים בעלי הון הפועלים באותן רשויות.

כמו למשל; פרשת רמי לוי עם יורם שמעון ראש המועצה של מבשרת ציון ופסקי הדין החלוטים של מר שלמה לחיאני, שכיהן כראש עיריית בת ים בשנים; 20032014. הושעה מתפקידו בפברואר 2014 בעקבות כתב אישום שהוגש נגדו.

לחיאני, הודה והורשע בשלוש עבירות של הפרת אמונים, באפריל 2015, נגזר עליו עונש של 8 חודשי מאסר בפועל וקנס והוטל עליו קלון למשך 7 שנים.

מר שמעון גפסו שכיהן כראש עיריית נצרת עילית בשנים 2015-2008 בפועל, בין 2013-2015, היה מושעה מספר פעמים והותיר את התפקיד לממלא מקומו ועוד ראשי ערים ברחבי הארץ.

לאחרונה, הצטרף צבי גנדלמן ראש עיריית חדרה אשר המשטרה, ממליצה להעמידו לדין. הדבר החמור יותר הוא שגם לאחר שראשי רשויות אלו הורשעו בפלילים, הם הצליחו להיבחר שנית״.

█ תנועת אומץ; נוצר מצב שבו ראשי רשויות הפכו ל”שריפים” כל יכולים בתחום המוניציפלי שלהם

יושב ראש תנועת אומץ, מר פליצ׳ה פלד, מסביר בפניה חדה וברורה לשר הפנים את הסיבות להגביל בחוק את תקופת הכהונה של ראשי רשויות מקומיות כתוצאה ממספר גדל והולך של מעשי שחיתויות וטובות הנאה;

“יש הקושי הרב להדיח ראש רשות מכהן – על פי החוק, כדי להדיח אותו יש להשיג רוב של 75% מחברי מועצת הרשות ואת אישורו של שר הפנים.

  • קבלת החלטות המבוססות על טובות הנאה אישיות ומחדלים ניהוליים.
  • מינוי קבלני קולות ומקורבים לעמדות מפתח שלא תמיד נחוצות.
  • אדישות הציבור לעצם קיומן. נתון שבא לידי ביטוי באחוזי הצבעה נמוכים, דבר המאפשר להם להביא לקלפי את אותם גורמים התלויים בהם ולעתים הם המכריעים את הבחירות לטובתם.
  • ההערכה היא של ‘ראש רשות מקומית’ יש עוצמה רבה הבאה לידי ביטוי בשליטה באמצעות תקצוב של מתנסים ומוסדות חינוך, החל מהגיל הרך וכלה בבתי הספר בכל הרמות.
  • שליטה על ועדות התכנון והבניה שהם פתח להענקת טובות הנאה למקורבים”.

לטענתה של תנועת אומץ, כתוצאה מסיבות אלה, נוצר מצב שבו ראשי רשויות הפכו ל”שריפים” כל יכולים בתחום המוניציפלי שלהם והם מנצלים את מעמדם לטובתם בלבד, מבלי לחשוב כלל שהם משרתי הציבור.

מגמה זו, התחזקה החל מ-1978, כאשר החוק לבחירה ישירה של ראשי הרשויות נכנס לתוקפו ונחשפו ונחשפים מספר גדל והולך של מעשי שחיתויות וטובות הנאה ברשויות המקומיות.

לגישתה של אומץ, המסקנה היא אחת – הכוח משחית ויש צורך דחוף לצמצם את הכוח הזה ולחוקק ‘חוק המגביל את מספר הקדנציות של ראשי רשויות מקומיות לשתיים’ כבר היום ולא מחר.

השררה משחיתה את המידות ופוגעת באיכות השירות, הניתן לתושבי הרשויות המקומיות, המשלמים על כך מדי יום. אומץ, הפנתה את המכתב לכל ראשי הסיעות בכנסת, כדי להירתם ולתמוך בהצעת חוק חשובה וחיונית זאת.

העתקים ממכתבו של יושב ראש תנועת אומץ, מר פליצ׳ה פלד, הועברו גם אל; מבקר המדינה – השופט (בדימוס) יוסף שפירא, יושב ראש הכנסת  – חבר כנסת יולי אדלשטיין, מר חיים ביבס – יושב ראש השלטון המקומי חבר כנסת שלי יחימוביץ – יושבת ראש וועדת ביקורת המדינה של הכנסת, חבר כנסת יואב קיש, יושב ראש ועדת הפנים של הכנסת, חברי הנהלה וחברי המועצה הציבורית של תנועת אומץ.

█ אומץ; הגבלת תקופת כהונה של ראשי רשויות מקומיות – לקרוא ולשמור

במכתב מרתק אל שר הפנים מר אריה מכלוף דרעי, העשוי להוות בסיס מצוין להצעת חוק, כותב יושב ראש תנועת אומץ, מר פליצ׳ה פלד; “כבוד השר, פקודות העיריות, המועצות המקומיות והאזוריות, אינן מגבילות את תקופת הכהונה של ראש הראשות המקומית.

בשונה מבחירות לכנסת, ראש ראשות נבחר בנפרד ובאופן ישיר ולא במסגרת הסיעות שנבחרות למועצת הרשות המקומית. התוצאה היא שלעתים נבחר ראש ראשות, אשר אין לו גיבוי ב-מועצת הרשות המקומית.

בבחירות האחרונות, בלטו לא מעט ראשי רשויות מקומיות אשר מכהנים תקופות ארוכות של כהונה, כגון; מעלות-תרשיחא45 שנה, נהריה – מעל ל-35 שנים והרשימה עוד ארוכה. זאת גם אם אין להם גיבוי ברשימה במועצת הרשות המקומית.

יושב ראש  מרכז השלטון המקומי מר חיים ביבס מול שר הפנים אריה דרעי | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
חיים ביבס ושר הפנים אריה דרעי

לדעת אזרחים רבים בישראל ובתמיכת מחקרים שנערכו בנושא, ממשיך וכותב יושב ראש אומץ, מר פלד, נראה, כי; ‘אי הגבלת מספר הקדנציות של ראשי רשויות’ תורם לתופעה שבה חלק מראשי הרשויות המקומיות, נחשדים ומואשמים בקבלת שוחד מגורמים בעלי הון, הפועלים באותן רשויות מקומיות.

כמו למשל; ראה פרשת רמי לוי וראש המועצה של מבשרת ופסקי הדין, החלוטים של מר שלמה לחיאני, שכיהן כראש עיריית בת ים בשנים; 20032014. הושעה מתפקידו בפברואר 2014 בעקבות כתב אישום שהוגש נגדו.

לחיאני, הודה והורשע בשלוש עבירות של הפרת אמונים, באפריל 2015, נגזר עליו עונש של 8 חודשי מאסר בפועל וקנס, והוטל עליו קלון למשך 7 שנים.

שמעון גפסו שכיהן כראש עיריית נצרת עילית בשנים 2015-2008 (בפועל, בין 2013-2015, היה מושעה מספר פעמים והותיר את התפקיד לממלא מקומו ועוד ראשי ערים).

“הדבר החמור יותר” – מדגיש יושב ראש תנועת אומץ מר פליצ’ה פנחס פלד; “הוא שגם לאחר שראשי רשויות, הורשעו בפלילים, הם הצליחו להיבחר… שנית.

הסיבות לכך;

  • הקושי הרב להדיח ראש רשות מכהן – על פי החוק, כדי להדיח אותו, יש להשיג רוב של 75% מחברי מועצת הרשות ואת אישורו של שר הפנים.
  • קבלת החלטות המבוססות על טובות הנאה אישיות ומחדלים ניהוליים.
  • מינוי קבלני קולות ומקורבים לעמדות מפתח שלא תמיד נחוצות.
  • אדישות הציבור לעצם קיומן. נתון שבא לידי ביטוי באחוזי הצבעה נמוכים, דבר המאפשר להם להביא לקלפי את אותם גורמים התלויים בהם ולעתים הם המכריעים את הבחירות לטובתם.
  • חוקרים רבים, מעריכים, כי לראש רשות מקומית, יש עוצמה רבה הבאה לידי ביטוי בשליטה באמצעות תקצוב של מתנסים ומוסדות חינוך, החל מהגיל הרך וכלה בבתי הספר בכל הרמות.
  • שליטה על ועדות התכנון והבניה שהם פתח להענקת טובות הנאה למקורבים.

█ פליצ׳ה פלד; “שיש צורך דחוף לצמצם את הכוח הזה, המוביל להשחתה ויש לחוקק חוק המגביל את מספר הקדנציות”

מסיבות אלה ועוד, מוסיף ומציין, מר פלד; “נוצר המצב שבו ראשי רשויות הפכו ל”שריפים” כל יכולים בתחום המוניציפלי שלהם, המנצלים את מעמדם לטובתם בלבד, מבלי לחשוב כלל שהם משרתי הציבור ו-לא אדוניו. מגמה זו, התחזקה החל מ-1978 עת בו ‘החוק לבחירה ישירה של ראשי הרשויות‘ נכנס לתוקפו.

משנת 1978 ואילך נחשפו ונחשפים גם היום מספר גדל והולך של מעשי שחיתויות וטובות הנאה ברשויות המקומיות והסימוכין לכך, הם;

בשנת 2010, פרסם דר’ דורון נבותדוקטור למדעי המדינה ומרצה בבית הספר למדעי המדינה, באוניברסיטת חיפה, מחקר שעסק ב‘שחיתות בשלטון המקומי בישראל’. מן המחקר, עולה, כי העוצמה הרבה של ראשי הרשויות, נובעת מ‘מבנה השלטון המקומי’.

במחקר זה, מזכיר דר’ נבות את העובדה שחברי הכנסת תלויים בפוליטיקאים המקומיים בגלל ‘שיטת הבחירות‘ תופעה אותה הוא מכנה; “קליינטליזם ממוסד“. דר’ דורון נבות, מוסיף, כי שומרי הסף ברשות המקומית – למשל; מבקר הפנים, היועץ המשפטי והגזבר – כפופים לראש העיר ותלויים בנכונותו לשתף עמם פעולה ובנכונותו להמשיך להעסיקם.

על פי מחקר של מר תומר שבי מ-בית הספר למדעי המדינה – אוניברסיטת חיפה, קיים קשר מובהק בין משך כהונתו של ראש הרשות לבין מידת מעורבותו בשחיתות. המסקנה מהנזכר למעלה, היא אחת; ‘הכוח משחית’“.

מכאן, מדגיש יושב ראש תנועת אומץ, מר פלד; “שיש צורך דחוף לצמצם את הכוח הזה, המוביל להשחתה ויש לחוקק חוק המגביל את מספר הקדנציות של ראשי רשויות מקומיות לשתיים וזאת היום ולא מחר.

השררה משחיתה את המידות ופוגעת באיכות השירות הניתן לתושבי הרשויות המקומיות המשלמים על כך מדי יום. ואכן, יש משטרים דמוקרטיים ברחבי העולם שהפנימו עובדה זו והם מגבילים את מספר הקדנציות של נבחרי הציבור לתקופת שתי קדנציות בלבד.

לסיכום, אומץ, מבקשת את מעורבותך בנושא בהקדם ליזום ‘הצעת חוק להגבלת תקופת כהונתם של ראשי רשויות לשתי קדנציות בלבד’. מכתב זה, יופנה לכל ראשי הסיעות בכנסת, כדי להירתם ולתמוך בהצעת חוק חשובה וחיונית זאת”. סיכם יושב ראש תנועת אומץ מר פליצ׳ה פלד את פנייתו אל שר הפנים מר אריה דרעי.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן