הריון | לידה | תינוקות

האם דיילות אוויר נמצאות בסיכון גבוה יותר ל-הפלות?

0
0

מחקר חדש בדק את הסיכון הפוטנציאלי להפלה בקרב דיילות אוויר הרות, כתוצאה מתנאי העיסוק והתנאים הסביבתיים בעת טיסה; חשוב לציין, שלדעת מומחים רבים מנות הקרינה אליהם חשופים נוסעים בעת טיסה בגובה 30,000 רגל הן נמוכות ביותר ואינן מהוות סיכון לאישה הרה. עם זאת, המחקר הנ”ל עשוי להיות רלוונטי לנשות עסקים הטסות לעתים תכופות.
האם דיילות אוויר נמצאות בסיכון גבוה יותר ל-הפלות?
האם דיילות אוויר נמצאות בסיכון גבוה יותר ל-הפלות

דיילות אוויר, נמצאות בסיכון גבוה יותר להפלות – כך קובע מחקר חדש אשר בדק את הסיכון הפוטנציאלי להפלה בקרב ’דיילות אוויר הרות’ כתוצאה מתנאי העיסוק והתנאים הסביבתיים בעת טיסה. על המחקר החדש דיווח ד”ר אשר פרדו, מנהל מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות בגיליונו החדש של בטיחות online.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

לפני כחצי שנה, פורסם באתר המוסד לבטיחות ולגיהות, כי דיילות אוויר הרות, עלולות להיחשף במהלך טיסות למנות משוקללות חודשיות משמעותיות של ’קרינה’ כאשר הטיסה מתנהלת בעת אירועי התפרצויות ב’שמש’, וכי נשאלת השאלה לגבי בטיחות העוּבר.

המחקר, בדק אם השילוב של עבודה בשעות ששעותיהן מקבילות לשעות הנורמליות ל-שינה, המאמץ הפיסי הכרוך בעבודה זו והקרינה הקוסמית במרחב הטיסה, עלול להעמיד דיילות בסיכון גבוה יותר להפלה ספונטנית. המחקר פורסם בעיתון המדעי “אפידמיולוגיה”, והוא הראשון שבחן את הסיכון הרבייתי התעסוקתי ב-דיילות באופן פרטני לכל דיילת ולכל סוג ונתיב טיסה. בחינה מסוג זה, אפשרה לאמוד באופן יותר ספציפי את החשיפה היומית בעיסוק.

במחקר, שנערך, לאחרונה, רואיינו 2,273 דיילות אוויר ובמקביל רואיינו 381 מורות, כדי לעמוד על שיעור ההפלות הספונטניות אצלן. לאחר סינון במטרה לעמוד בקריטריונים של המחקר, נבחנו 840 הריונות של 673 דיילות שהשתתפו יחד ב-2 מיליון טיסות. חציון מאפייני החשיפה בשליש הראשון של ההיריון, היה 130 שעות טיסה מצטברות ב-53 קטעי טיסה תוך מעבר 34 אזורי זמן.

החוקרים, העריכו את ההפרעה הכרונית ב’שינה’ במשך השליש הראשון של ההיריון תוך התחשבות בזמן הטיסה שהדיילות היו בו ערות כאשר באופן נורמלי זהו זמן השינה שלהן. הנתונים סיפקו סמן ל’הפרעה צירקדיאנית’ (שעון ביולוגי, Circadian rhythm), כתוצאה מעבודה ב-שעות שינה נורמליות, מדד לחשיפה קוסמית לקרינת רקע כתוצאה מאירועים על פני השמש וחלקיקים קוסמיים לכל טיסה, והערכה של המאמץ הפיסי הנדרש בעבודה.

במחקר, נמצא, כי דיילות שטסו במהלך השליש הראשון להיריון, למעלה מ-15 שעות, בזמן המקביל בד”כ ל-שעות השינה הנורמליות שלהן, נמצאו בסיכון גבוה יותר להפלות (יחס צולב 1.5, רווח בר סמך 1.1–2.2). להערכת עוצמת החשיפה לקרינה מייננת קוסמית השתמשו החוקרים במודל שהשתמשו בו גם NASA ו’המכון הלאומי האמריקאי לבטיחות ובריאות תעסוקתית’ ובתוכנה של רשות התעופה האמריקאית.

נמצא שחשיפה ל’מנת קרינה’ בגובה 0.1 מיליגריי ומעלה במהלך השבועות 9-13 להריון עלולה להיות קשורה עם עליה בסיכון ל-הפלות (יחס צולב 1.7, רווח בר סמך 0.95–3.2).

פרסומת; תרומת כאן נעים | עיתון האינטרנט של כל המדינה | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’

אירועי פליטה של חלקיקים סולריים אינם שכיחים, אך באירוע מסוג זה הגיעה מנת הקרינה עד ל- 0.45 מיליגריי בטיסה אחת, כלומר; מנת הקרינה אשר דיילת נחשפת אליה בעת מעבר טיסה דרך אירוע של פליטת חלקיקים סולריים עלולה להיות גבוהה מהמנה המרבית המומלצת לתקופת הריון.

בהקשר לכך, יצוין, כי במחקרים אחרים נמצא שהיארעות ’סרטן עור’; מלנומה (מֶלָנוֹמָה, Melanoma)בקרב טייסים וצוותי אוויר גבוהה פי שניים מזו באוכלוסיה הכללית וההשערה לסיבה היא רמות הקרינה הקוסמית והאולטרה-סגולה אליהן הם נחשפים.

מתוך שאלון שהועבר בקרב הדיילות בו הוגדרו דרגות של מאמץ פיסי בעבודה, נמצא ששיעור ההפלות בשלב המוקדם של ההיריון, היה גבוה פי שניים עבור דיילות שהדרישות הפיסיות מהן בטיסה, היו גבוהות בהשוואה לדיילות שלא נדרשו למאמץ פיסי גבוה (יחס צולב 2.5, רווח בר סמך 1.5–4.2).

דוגמה למאמץ פיסי גבוה היא עמידה וצעידה למעלה מ-8 שעות ביום עבודה וכפיפת מותניים (לדוגמה, בעת חלוקה ואיסוף של מנות מזון במטוס) למעלה מ- 25 פעמים ביום. שיעורי הסיכון הגבוהים יותר הם בהשוואה ל-דיילות קרקע ואוכלוסייה כללית. לא נמצא הבדל בסיכון ל-הפלות בהשוואה לסיכון ב-מורות.

הפרעה צירקדיאנית ו’חשיפה לקרינה קוסמית’ קשורות בטיסות רבות, אך המחקר הצליח להפריד בין שני גורמים אלה ולקבוע מי מהם קשור באופן פוטנציאלי ל-הפלות. המידע תומך בצורך להנחיות ברורות יותר הנוגעות לסיכונים רבייתיים ב-דיילות אוויר, כמו גם בצורך למחקר נוסף בנושא שבו ניתן לכלול הערכות חשיפה קפדניות, בדיקה של סמנים ביולוגיים והפעלת מכשור בו משתמשים לבדיקת הפרעות צירקדיאניות ו-הפרעות שינה.

חשוב לציין, מציין ד”ר אשר פרדו, מנהל מחלקת מחקר של המוסד לבטיחות ולגיהות, כי לדעת מומחים רבים מנות הקרינה אליהם חשופים נוסעים בעת טיסה בגובה 30,000 רגל הן נמוכות ביותר ואינן מהוות סיכון לאישה הרה. עם זאת, המחקר הנ”ל, עשוי להיות רלוואנטי ל’נשות עסקים’ הטסות לעתים תכופות.

▼ מקורות;

● סי.די.סי (מרכז לבקרת מחלות ומניעתן)

● המרכז הלאומי למידע ביוטכנולוגיה

☚ המידע אודות המוסד לבטיחות ולגיהות, הובא מתוך “בטיחות online” של המוסד לבטיחות ולגיהות שהוא תאגיד שהוקם במטרה לקדם את תנאי הבטיחות בעבודה והגיהות המקצועית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן