דת | יהדות

ירושלים: טקס לחנוכה מחדש של בית הכנסת עדס, מהמפוארים בבתי הכנסת בבירת ישראל

0
0

לאחר שעבודות פרטיות לשחזור ציורי הקיר בבית הכנסת עדס בשכ’ נחלאות, גרמו להם נזק, נקראה רשות העתיקות, ביוזמת מכון בן -צבי ובמימון פרויקט ציוני דרך במשרד ראש הממשלה ועיריית ירושלים, להחזיר עיטורים ליושנם ולשמר היצירה המרהיבה בבית הכנסת ◄ בטקס לחנוכה מחדש, ייחנך מיזם “תמונה באבן” בשכונת נחלת ציון.
ירושלים: טקס לחנוכה מחדש של בית הכנסת עדס, מהמפוארים בבתי הכנסת בבירת ישראל
ירושלים: טקס לחנוכה מחדש של בית הכנסת עדס, מהמפוארים בבתי הכנסת בבירת ישראל

טקס חגיגי ברוב פאר ועם לחנוכה מחדש של ’בית הכנסת עדס’, מהמפוארים בבתי הכנסת בבירת ישראל; ירושלים, יתקיים (יום ראשון | ל’ ניסן, ראש חודש, התשע”ה, 19.5.2015) שבשכונת נחלאות בירושלים (רח’ באר שבע 1). זאת, אחרי שחודש לאחרונה בעבודה של ’רשות העתיקות’, במימון ’פרויקט ציוני דרך’ באגף מורשת והנצחה של משרד ראש הממשלה ו-עיריית ירושלים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

בטקס, ב’בית הכנסת עַ‏דֶ‏ס’ שיחל בשעה 13:30, יישאו דברים מר ניר ברקת, ראש העיר ירושלים, מר ישראל חסון, מנהל רשות העתיקות, מר ראובן פינסקי, ראש אגף מורשת והנצחה במשרד ראש הממשלה, ופרופ’ מאיר בר אשר, ראש מכון בן- צבי, וכב’ הרב יוסף שעיו, רב בית הכנסת.

דוברת רשות העתיקות הגב’ יולי שוורץ, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; במהלך האירוע, ילמדו המשתתפים על בית הכנסת ועל שכונת נחלת ציון שבו הוא ממוקם באמצעות משחק תחנות משימה שיורידו באפליקציה לסמארטפונים ול-טאבלטים.

במקום נקבעו שלטי “תמונה באבן”, המציגים תצלומים מאלבומי משפחות מ’שכונת נחלת ציון’, בני הקהילה וקטעי שמע מהמורשת המוזיקלית הוותיקה של ’הקהילה החלבית’.

עבודת העיטור המרשימה של יעקב שטארק מ’בצלאל’ בביהכנ”ס עדס בירושלים | צילום: ויקיפדיה

עפ”י חאלב – ויקיפדיה, יהודים ישבו ב’חאלב’ (חַלַבּ, ערבית; حلب), כבר בסוף תקופת בית ראשון‏‏‏. לפי המסורת המקומית, תחילתה של הקהילה היהודית בעיר בכיבוש ארם בידי יואב בן צרויה שר צבאו של המלך דוד. כיום חאלב, היא העיר הגדולה ובירת מחוז חאלב בצפון-מערב מדינת סוריה.

בית הכנסת עדס של העדה החלבית, הוא מהמפוארים בבתי הכנסת בעיר ירושלים. הוקם בשנת ה’תרס”א – 1901 על ידי בני משפחת עַ‏דֶ‏ס האמידה שמוצאה מחאלב, והוא קרוי על שם עובדיה יאשיהו עדס ויוסף יצחק עדס.

עבודת העיטור המרשימה על כל חללו הפנימי של בית הכנסת, נעשו בשנים; 1912-1913 על ידי תלמידי בית הספר לאמנות בצלאל בהנחיית האמן יעקב שְטָ‏ארק, נחשבת ליצירת האמנות העברית המונומנטאלית המוקדמת והחשובה ביותר.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן