רפואת שיניים

יום בריאות הפה והשיניים: רק 6% מבני 35 עד 44 בישראל, לא סבלו מעולם מ’עששת’

0
0

קיים קשר ברור בין חומרתה והיקפה של מחלת לב של העורקים המזינים את שריר הלב והעלולה לגרום להתקפי לב, לבין נוכחות של מחלת חניכיים קשה ◄ מחקר; נשים מוכות וילדיהם המתגוררים במקלטים סובלים ממספר רב של מוקדי עששת ומבריאות הפה ירודה ◄ נתונים אלו ונוספים מתפרסמים לקראת יום בריאות הפה והשיניים בפקולטה לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית
יום בריאות הפה והשיניים: רק 6% מבני 35 עד 44 בישראל, לא סבלו מעולם מ’עששת’
יום בריאות הפה והשיניים: רק 6% מבני 35 עד 44 בישראל, לא סבלו מעולם מעששת

הפקולטה לרפואת שיניים של האוניברסיטה העברית בירושלים, ו”הדסה”, מקיימים היום, יום שלישי, 12 באפריל 2011, יום מיוחד ל’קידום בריאות הפה והשיניים’. במהלך היום, יוכל הקהל הרחב לעבור בדיקות לבריאות הפה, השיניים והחניכיים, ובדיקות לאבחון מוקדם של ’סרטן הפה’. נוסף לבדיקות, יתקיימו הדרכות מקצועיות, הפנינג ססגוני לילדים עם ליצנים, פעלולנים, שעת סיפור, פעילויות ומופע של “יודלה מודלה”.

לדברי דיקן הפקולטה לרפואת שיניים פרופ’ אדם שטבהולץ; “מטרת היוזמה היא להגדיל את המודעות של הציבור הרחב למניעת מחלות הפה והשיניים; “מניעת המחלה היא הדבר היעיל ביותר הן מבחינת המטופלים והן מבחינה לאומית. אנו מזמינים את הקהל הרחב ואת תושבי ירושלים בפרט להיבדק ללא תשלום ומקווים שהיום הזה יהפוך למסורת שתתקיים מדי שנה”.

לקראת יום זה, ריכזנו כאן, מספר ממצאים מהמחקרים האחרונים שנעשו ב’פקולטה לרפואת שיניים’, המזכירים לנו שכדאי להקפיד לצחצח וללכת לבדיקות תקופתיות לשמירה על בריאות הפה והשיניים.

עששת בשיניים היא תחלואה נפוצה בקרב האוכלוסייה בכל הגילאים. סקר שבוצע בירושלים על ידי ד”ר אבי זיני בשנת 2010, ועתיד להתפרסם השנה, מצא, כי בקרב בני 35 עד 44, מספר השיניים הממוצע שבהם היה בעבר או בהווה עששת הוא 10.9.

באותו סקר נבדקה גם תחלואת החניכיים, ונמצא, כי ב-12.7% מהאוכלוסייה בגיל זה מחלת חניכיים חמורה ורק ל- 6.1% מהנבדקים היו חניכיים בריאות לגמרי.

◄ נשים מוכות וילדיהם המתגוררים במקלטים סובלים ממספר רב של מוקדי עששת ומבריאות הפה ירודה

לשמירה על חניכיים בריאות חשיבות גם לגבי מצב הבריאות הכללית. במחקרים, שנעשו במחלקה לפריודונטיה (רפואת חניכיים והשתלות שיניים), הודגש הקשר בין מחלות באברים חיוניים ודלקת חניכיים.

מחקר שפורסם על ידי פרופ’ איילה שטבהולץ, ופרופ’ אוברי סוסקולני מהמחלקה לפריודונטיה, יחד עם ד”ר ישראל גוטסמן, ופרופ’ חיים לוטן מהמחלקה לקרדיולוגיה, הראה, כי קיים קשר ברור בין חומרתה והיקפה של מחלת לב של העורקים המזינים את שריר הלב, והעלולה לגרום ל’התקפי לב’, לבין נוכחות של מחלת חניכיים קשה.

במחקר ראשון מסוגו בישראל, שבדק השפעת חינוך טרום לידתי, ומעקב בהתאם לדרגת הסיכון ל’עששת’, בדקו הדוקטורים ממבר, פייביש, מוסקוביץ, זיסקינד, ופרופ’ שפירא מהמחלקה לרפואת שיניים לילדים, בשיתוף המרכז לבריאות האישה ומחלקת נשים ויולדות בניהול פרופ’ לאופר, את יעילותה של ’תכנית טרום לידתית למניעת עששת’ אצל פעוטות.

במסגרת המחקר, השתתפו הוריהם של 137 פעוטות שנולדו ב’הדסה’ בקורס הכנה ללידה, ושמעו הרצאה על בריאות הפה והשיניים אצל האישה ההרה, והרך הנולד. לאחר הלידה, ביקרו המשתתפים במחקר ב”בייבי קליניק” במחלקה לרפ”ש לילדים לביקורות שתכיפותן נקבעה על פי הסיכון לעששת, שקבע הרופא הבודק.

מהמחקר, עולה, כי רק ב-3.9% מהילדים, שהגיעו לביקורות, במשך כמה שנים, אובחנה עששת התחלתית. החוקרים, הסיקו, כי ה”בייבי קליניק”, מהווה כלי יעיל למניעת המחלה ולאבחון עששת בתזמון הנכון.

במחקר אחר של חוקרים מהמחלקה לרפואת שיניים לילדים, בשיתוף עם המחלקה לרפואה דחופה- חדר מיון ילדים בבית החולים הדסה, המחלקה לרפואת שיניים לילדים באוניברסיטת תל אביב והאגף לבריאות השן של משרד הבריאות (ד”ר דיאנה רם, ד”ר יורם בן יהודה,ד”ר פנינה פרייזן, ד”ר ורד מטלון, ד”ר אריקה עמיר וד”ר תרצה רמון) בדקו ילדים המתגוררים במקלטים לנשים מוכות ברחבי הארץ.

מסקנת החוקרים, הייתה, כי נשים מוכות וילדיהם המתגוררים במקלטים, סובלים ממספר רב של מוקדי עששת ומבריאות פה ירודה, בזאת השוואה לאוכלוסיה הכללית.

80% מהם לא בקרו אצל רופא שיניים בשנתיים האחרונות. נוסף לכך, לילדים הגרים במקלטים יש פי 2 יותר חבלות בשיניים מילדים בגילאים מקבילים.

◄ מקרי סרטן חלל הפה: כ-37% ממקרי ה’סרטן’, היו ב’שפה’, בעיקר בקרב גברים, בהירי עור

חבלות בשיניים, נבדקו גם בסקר במוסד חינוכי בתלמידים עם שיתוק מוחין. במחקר שנערך ע”י הפרופסורים; הולן, פרץ, שפירא, וד”ר אפרת, מהמחלקה לרפואת שיניים לילדים, נבדקה שכיחות סימנים המעידים על חבלות לשיניים.

לילדים הגרים במקלטים יש פי 2 יותר חבלות בשיניים מילדים בגילאים מקבילים

הקבוצה כללה 68 תלמידים בני 7 עד 21 שנים ש-74% מהם נזקקים לכסא גלגלים ו-13% נעזרים בקביים. בבדיקה קלינית שבוצעה בעזרת תאורה מלאכותית, נמצאו 68 שיניים חותכות עליונות חבולות אצל 57% מהנבדקים. לא נמצא קשר בין שיניים בולטות ושכיחות חבלה.

למרות שאינם עוסקים בספורט נמצא ששכיחות החבלות אצלם גבוהה בהרבה בהשוואה לאוכלוסיה בריאה, ככל הנראה בגלל תנועות בלתי נשלטות.

ד”ר הישראלי-שליש, ד”ר בן-בסט ופרופ’ ברין מהמחלקה לאורתודונטיה, ותלמיד שנה ו’ אלון גל בדקו את הסגר בקרב ילדים בני 7 עד 11 בעיר ירושלים.

ממצאי המחקר, הראו שאצל כשליש מהנבדקים הייתה לפחות התוויה אחת לטיפול אורתודנטי בגיל צעיר, טרם בקיעת כל השיניים הקבועות. זהו המחקר הראשון בישראל שבדק את הצורך בטיפול אורתודנטי מוקדם.

בדיקה יסודית של חלל הפה, הנה אמצעי לצורך אבחון מוקדם של סרטן הפה. פרופ’ סגן כהן וד”ר זיני מהמחלקה לרפואת שיניים קהילתית, וד”ר צ’רנינסקי, מן המחלקה לרפואת הפה, בדקו את מקרי סרטן חלל הפה השפתיים והלוע, בארץ, בארבעת העשורים האחרונים.

המחקר, מצא, כי מידת התחלואה גבוהה מעט יותר בקרב גברים, ועולה עם הגיל, וכי כ-37% ממקרי ה’סרטן’, היו ב’שפה’, בעיקר בקרב בהירי עור. בתוך חלל הפה, הלשון הוא האיבר שבו נמצאו מרבית הגידולים. החוקרים, ממליצים על בדיקה לאבחון מוקדם של חלל הפה והשפה.

יום הפעילות יתקיים היום בין השעות; 10:30 ו-17:00 בפקולטה לרפואת שיניים, קמפוס עין כרם של האוניברסיטה העברית וביה”ח הדסה. היום פתוח לקהל הרחב ללא תשלום. לבירורים, ניתן לפנות לדיקנט הפקולטה, טלפון; 02-6758595.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן