חדשות בארץ

ד”ר רינה דגני: “העברת 500 דונם לקריית יערים – פגיעה אנושה בישוב אבו גוש”

0
0

יו”ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה, הציגה מחקר, לפיו בקשת הישוב החרדי להעביר אליו 500 דונם משטח המועצה האזורית מטה יהודה, עלולה לפגוע קשות בהתפתחות העתידית של היישוב הצ’רקסי, אבו גוש ◄ ד”ר דגני; “מי שבחר לגור ביישוב קהילתי, עשה זאת מתוך בחירה חופשית של סוג המגורים בו הוא רצה לגור, לכן הוא לא יכול לבוא היום בטענות; ’אנחנו קטנים מדי’”
ד
ד”ר רינה דגני: “העברת 500 דונם לקריית יערים – פגיעה אנושה בישוב אבו גוש”

מאבקם של תושבי הישוב הצ’רקסי; אבו גוש, נגד הכוונה להעביר 500 דונם ליישוב החרדי קריית יערים, עולה מדרגה. השבוע, הציגו ראשי היישוב מחקר אותו ערכה ד”ר רינה דגני, יו”ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה ו’מתכננת ערים’, לפיו העברת השטח הנ”ל לקריית יערים, עלולה לפגוע קשות בהתפתחות העתידית של אבו גוש.

סלע המחלוקת, בפרשה זו, נובע מבקשתם של אנשי קרית יערים, להעביר לרשותם שטח של כ-500 דונם מהמועצה האזורית מטה יהודה, בטענה שהמהלך חיוני להתפתחות הטבעית של היישוב, הן מבחינה דמוגרפית, והן מבחינה תעסוקתית. אנשי אבו גוש, טוענים מנגד, כי אין כל הצדקה להעביר את השטחים הללו לרשות קריית יערים, וכי ביצוע מהלך שכזה יסב נזק בלתי הפיך ליישובם.

על מנת להוכיח, כי מאחורי היוזמה אין כל מחשבה תכנונית, הזמינה מועצת אבו גוש, מחקר מקיף מד”ר רינה דגני יו”ר קבוצת גיאוקרטוגרפיה, על מנת לבחון את ההשלכות הצפויות ממהלך שכזה. בתום עבודת מחקר מקיפה שערכה בסיוע אדריכל נועה אורבך אבן, מנהלת החטיבה לתכנון אורבני ו’בנייה ירוקה’ בקבוצת “גיאוקרטוגרפיה”, גילו השתיים, כי יש בסיס מדעי לטענות אנשי אבו גוש.

“למיטב ניסיוננו” – כתבו השתיים בחוות הדעת שהציגו לאחורנה; “אין הצדקה להעביר שטחים לקרית יערים, כאלה העלולים לפגום בהתפתחות העתידית של היישוב הצ’רקסי, אבו גוש, יישוב המנודה מבחינה חברתית בעולם הערבי בשל היותו אוהב יהודים. חוות דעתנו מתבססת על בדיקות בשטח, על היכרות קרובה מאוד עם המגזר החרדי ועם המגזר הערבי בישראל”.

מועצת אבו גוש, מבקשת כיום לא לאפשר את סיפוח השטח אל קריית יערים, אלא להשאירו בייעודו הנוכחי, אשר יאפשר בעתיד, אם יהיה צורך, את צירופו לאבו גוש כצמוד דופן לפיתוח עתידי ועל פי המגמות אשר תקבענה בתכנית המתאר ליישוב הנמצאת בהכנה בימים אלו.

ד”ר רינה דגני, טוענת בחוות דעתה, כי אין לאפשר את פיתוח היישוב קריית יערים, מעבר ל’דרך 425’, המהווה גבול ברור בין שני הישובים בפרט וכלל הישובים במרחב, על מנת למנוע חיכוכים בעיקר על רקע דתי הקשור לנסיעות, בילוי ותיירות בשבתות וימי חג.

לדבריה, גם פתרון של בניית מנהרה, מתחת לכביש לא ייתן את המענה הנדרש, מאחר ולא מדובר רק בפתרונות הנדסיים, פיזיים, לחיבור שני חלקי הישוב אלא אופיו כ’ישוב חרדי’ אשר תושביו רוצים ליהנות מסביבה שקטה בשבת ומועד.

לדברי ד”ר דגני, הגידול המבוקש על ידי קריית יערים לתוספת של 1,600 יח”ד, יכול לייצר פגיעה בלתי הפיכה לעומת גודל אוכלוסייה ממגזרים אחרים במרחב ולשבור את הסטטוס קוו הקיים היום בנושא תעסוקה, מסחר ותיירות בשבתות וימי חג עליהם עיקר הפרנסה של תושבי אבו גוש והסביבה.

עוד מציינת, ד”ר דגני, כי בשל היותו של אבו גוש ישוב התומך ביישוב היהודי מצא את עצמו היישוב מאז ועד היום מנודה על ידי האוכלוסייה הערבית בישראל, היא רואה בתושבי אבו גוש; ’בוגדים’ ולכן הוא למעשה מבודד מאוד במגזר הערבי גם בקרב האוכלוסייה במדינת ישראל, וכמובן גם בקרב האוכלוסייה הפלשתינית.

לתושבי אבו גוש, אין קשרי משפחה, מגורים ותעסוקה מחוץ ל’כפר אבו- גוש’ ,ואפשרויות הגידול שלהן הן אך ורק בתחומי הישוב עצמו. בנוסף, נתפסים תושבי הכפר כערבים בעיני האוכלוסייה היהודית, שאינה מכירה את ההיסטוריה של היישוב, ואינה זוכרת לו את ’חסד נעוריו’”.

בעבר החזיקו תושבי אבו גוש כ 72,000 דונם. חלק ניכר מהקרקעות שהיו ברשותם הופקע על ידי מינהל מקרקעי ישראל והיום יש בבעלות תושבי היישוב כ- 2000 דונם בלבד. ליישוב אין כיום רזרבות קרקע לפיתוח הנדרש מבחינת שטחי ציבור פתוחים וגידול עתידי.

“רוב הטיעונים שהוצגו על ידי קריית יערים, יכולים להיות נכונים, אולם הם לא רלוונטיים בהקשר להקצאת קרקע נוספת ליישוב זעיר כמו קריית יערים”, כותבת ד”ר דגני בחוות דעתה”.

במדינת ישראל בסך הכל 1,061 יישובים שגודלם מתחת ל- 4,000 נפש מתוכם 997 ישובים יהודיים, ולכן כל אחד מהם יכול לטעון טיעונים דומים, שחשוב שיאפשרו לו להגדיל את מספר תושביו, את רמת השירותים שהוא נותן ואת רמת הכנסותיו משטחי תעסוקה.

“מי שבחר לגור ב’יישוב קהילתי’, הן במגזר החילוני והן בכל מגזר אחר, עשה זאת מתוך בחירה חופשית של סוג המגורים בו הוא רצה לגור. לכן, הוא לא יכול לבוא היום בטענות; ’אנחנו קטנים מדי’, ’הבו לנו שטח כדי שנוכל לגדול לפחות פי 3 או פי 4’, כמו במקרה של קריית יערים”.

ברור, כי גודל היישוב, משפיע בהכרח על עלות השירותים לכל תושב, בעיקר כשהיישוב קטן ומרוחק ממקום ריכוז אוכלוסייה. יחד עם זאת, הבחירה במגורים ביישוב קהילתי נעשית לעיתים על חשבון ייעול השירות ומחירו. אין כל יכולת אמיתית לשמר ישובים קהילתיים, תוך ריבוי מקורות תעסוקה, מבני ציבור לאספקת שירותים לתושב וכיו”ב.

בנוסף, על סמך ניסיון החטיבה הכלכלית של קבוצת גיאוקרטוגרפיה בתחום תכנון מסחרי של יישובים, גם ביישובים קטנים של 15,000 תושבים (היעד של קרית יערים), עדיין לא ניתן להסתמך על שירותים ציבוריים מקומיים ואי תלות ביישובים סמוכים או בערים מרכזיות בסמיכות לישוב הקהילתי. גידול של היישוב, כמבוקש, לא תסייע במובן זה באופן שתהפוך את קריית יערים לעצמאית. ההיפך הוא הנכון; קריית יערים, תהפוך תלותית יותר בשירותים חיצוניים נוכח גידולה היחסי, אך לא מספק כדי להפכה ליישוב עצמאי.

הטיעון שאין ביישוב מספיק הכנסות נכון גם ברוב היישובים הקטנים האחרים בישראל וגם בשכונות הנמצאות במצוקה ברחבי הארץ ולכן אינו רלוונטי לענייננו.

יש לציין, כי בעבר, המדיניות של מדינת ישראל, שעל פיה הוקמה קריית יערים הייתה מדיניות של פיזור אוכלוסייה. מאז שנת 1980 שונתה המגמה מתוך רצון לשמור על שטחים פתוחים ועל איכות הסביבה והמגורים במדינת ישראלת והיום המדיניות התכנונית היא בעד ציפוף והשארת אזורי חיץ פתוחים בין ישובים. הבקשה של ’המועצה המקומית קריית יערים’, סותרת את היעדים אשר נקבעו לה בתכנית המתאר תמ”א 35, ואין סיבה לקבל את בקשתה לצירוף השטח ולהרחבת הישוב.

מהבקשה לצירוף השטח עולה כי בכוונת המועצה המקומית קריית יערים לבנות על השטח בנייה צפופה ורוויה שאינה עומדת בקנה אחד עם אופי הבינוי ואופי הסביבה במרחב פרוזדור ירושלים. השטח המבוקש נמצא בצמידות דופן לשכונה חדשה, בצפיפות של 5 יח”ד לדונם על פי הוראות תכנית המתאר של אבו גוש והוראות תכנית המתאר הארצית תמ”א 35.

תוספת של כ 10,000 תושבים, כמו גם שטחי תעסוקה וציבור מייעדים בינוי צפוף אשר ימצא בסתירה עם אופי הבנוי של אבו גוש ואופי הבינוי בכל המרחב, יפגע בנוף הפתוח, ויוריד את האטרקטיביות של האזור כאזור נופש ותיירות, עליו מבוססת כלכלתם של הישובים היהודיים בכלל ותושבי אבו גוש בפרט.

“אין ספק, כי מהבקשה לצירוף השטח, עולה, כי בכוונת המועצה המקומית קריית יערים לבנות על השטח בנייה צפופה ורוויה שאינה עומדת בקנה אחד עם אופי הבינוי ואופי הסביבה במרחב פרוזדור ירושלים, יפגע בנוף הפתוח, ויוריד את האטרקטיביות של האזור כאזור נופש ותיירות עליו מבוססת כלכלתם של הישובים היהודיים בכלל ותושבי אבו גוש בפרט”, מזהירה דגני.

“מחירי הדירות בקריית יערים, בשל היותו מורכב מצמודי קרקע רבים, גבוהים יחסית ולכן לא ניתן יהיה לזוג צעיר ממוצע לרכוש בו דירה, ולכן חלק ניכר ירכוש דירה ביישוב אחר, זול יותר. אם תהיה הרחבה ניכרת של היישוב על ידי תושבים מבחוץ, היא צריכה להיות במחירים נמוכים בהרבה מאלה הקיימים היום ביישוב, ולכן היא תוכל להיות רק באמצעות בנייה רוויה, שאינה חלק מהנוף החקלאי בסביבה.

“קריית יערים, מבקשת להשתלט היום על שטח של כ-500 דונם שיאפשר לה גידול של ניכר נוסף, דבר שנראה מופרך מאוד בשלב זה של התפתחותה כיישוב מה גם כי לחלוטין לא הובהר, הצורך בגידול זה לא בהיבט התכנוני, לא בהיבט הכלכלי ולא בהיבט החברתי/דמוגראפי”, מסכמת ד”ר דגני.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן