דת | יהדות

מרדכי אליהו, הרב הראשי לשעבר, הראשון לציון הלך לעולמו

0
0

בשנת 1959, הוכשר כדיין במועצת הרבנות הראשית ולאחר מכן התמנה לדיין בביה”ד הרבני באר שבע והיה לדיין הצעיר ביותר בארץ ◄ ב-1983 נבחר לרב הספרדי הראשי לישראל, במקום הרב עובדיה יוסף ◄ היה ידוע בשיעור השבועי שהוא מוסר בכל יום שני, העוסק בפרשת השבוע ובהלכה.
מרדכי אליהו, הרב הראשי לשעבר, הראשון לציון הלך לעולמו
מרדכי אליהו, הרב הראשי לשעבר, הראשון לציון הלך לעולמו

בבית-החולים “שערי-צדק” בעיר ירושלים, הלך היום (שני) לעולמו הרב מרדכי אליהו, שהיה הראשון לציון בשנים (1983-1993) ומנהיג רוחני נערץ. היה בן 81, במותו.

לפני שנה, פונה מרדכי אליהו, בלילה (יום ו’, 27.04.08) במצב קשה למחלקה לטיפול נמרץ – ניתוחי לב בבית החולים “שערי צדק”, לאחר שחש בליבו. במהלך החג, עבר הרב אליהו, צנתור ואחר כך גם ניתוח מעקפים, בראשותו של פרופ’ דן בירטן, אז דווח, כי הניתוח היה מוצלח והוא נמשך כ-6 שעות. מאז הלך והדרדר מצבו הבריאותי. היום אחה”צ, נמסר על מותו.

◄ הרב מרדכי אליהו

נולד ב-כ’ באדר ה’תרפ”ח (12 במרץ 1928) בעיר העתיקה בירושלים, לאביו הרב סלמאן אליהו, שעלה מעירק, בגדאד, לפי צוואת רבו הבן איש חי, והיה רב ומקובל. התייתם מאביו בגיל 11. את הכשרתו הרוחנית קיבל במספר ישיבות, ביניהן בישיבת פורת יוסף אצל הרב עזרא עטייה.

כמו כן, הרב הוא קרוב משפחה של הבן איש חי – דודו הוא הרב יהודה צדקה, ראש ישיבת פורת יוסף, שאימו היא אחייניתו של הבן איש חי.

הרב אליהו שימש את גדולי ישראל ביניהם ה”חזון איש”. הוא היה מקורב מאוד לרבי ישראל אבוחצירא (הבבא סאלי) וזאת משום ששניהם נאמני הבן איש חי. כמו כן, הרב נסע כמה פעמים לחו”ל להפגש עם האדמו”ר מ-חב”ד הרב מנחם מנדל שניאורסון ושמר לאחר מכן על יחסים חמים עם חסידות חב”ד.

בצעירותו היה הרב אליהו חבר ב-ברית הקנאים, מחתרת דתית אשר מטרתה הייתה כפית חוקי הדת היהודית במדינת ישראל והקמת מדינת הלכה, ואף נידון לעשרה חודשי מאסר על פעולות שביצע במסגרת חברותו בה.

בראשית שנת תש”כ קיבל כושר דיינות ממועצת הרבנות הראשית ולאחר מכן, התמנה לדיין בבית הדין הרבני בעיר באר שבע, והיה לדיין הצעיר ביותר בארץ. אחרי ארבע שנים עבר לבית הדין בירושלים ואחרי חמש שנים נוספות התמנה דיין בבית הדין הרבני הגדול. בשנת 1983 נבחר להיות הראשון לציון והרב הראשי לישראל במקום הרב עובדיה יוסף, כאשר קיבל 87 קולות וגבר על הרב אליהו בקשי דורון שזכה ב- 49 קולות בלבד. הרב אליהו כיהן כרב הראשי יחד עם הרב אברהם אלקנה שפירא שהיה הרב הראשי האשכנזי עד שנת 1993.

לאחר פרישתו מהרבנות הראשית, נודע הרב אליהו כמנהיג הרוחני של הציבור הדתי לאומי יחד עם הרב אברהם אלקנה שפירא.

לרב אליהו מספר רב של חסידים שמשחרים לפתחו. חלק אחר מהציבור הדתי לאומי מסתייג מדרכו של הרב אליהו, ואינו מקבל את הנהגתו. בחוגים אלה, דרכו נחשבת כאידאולוגיה חרדית ולא ציונית. הרב אליהו ידוע כמקובל ונחשב ל’עושה ניסים’. הוא מקבל קהל ומחלק ברכות ועצות למבקשים. בנו האחד, הרב שמואל אליהו, מכהן כרב העיר צפת, והאחר, הרב יוסף אליהו, הוא ראש כולל “דרכי הוראה לרבנים” בעיר ירושלים.

השפעתו הרבה של הרב אליהו התגברה בשנים האחרונות בזכות הקמתם של עשרות רבות של גרעינים תורניים בכל רחבי הארץ, מערי פיתוח ועד לערי המרכז. רשת הגרעינים התורניים הגדולה ביותר בארץ (יש גם רשתות אחרות) מופעלת על ידי קרן מורשת, שהרב עומד בראשה.

ב”גרעינים” של קרן מורשת מקימים בתי מדרש (“כוללים” או ישיבות גבוהות וישיבות הסדר), ועוסקים גם בפעילות ציבורית. הקמתם של הגרעינים התורניים תחת הסיסמה; “להתנחל בתוך הלבבות” הפכה לתנועה בעלת השפעה רבה ב-ציונות הדתית. הרב מפרסם מדי שבוע מאמר קצר בעלון פרשת השבוע של “תנועת מעייני הישועה”, תנועה גדולה שפועלת להחזרה בתשובה.

הרב מרדכי אליהו; ההתנתקות לא תתגשם – “היה לא תהיה…”

הרב אליהו עומד בראש כולל “דרכי הוראה לרבנים”. כולל זה מכשיר אברכים לרבנות ודיינות ולהנהגת קהילות בארץ ובעולם. ברחבי העולם ישנם למעלה מ-60 שליחים של הרב במדינות שונות ועוד שליחים נוספים בארץ.

הרב אליהו מעביר שיעור שבועי בהלכה ואגדה בכל יום שני בערב, בבית הכנסת שלו בשכונת קרית משה בירושלים. שיעורים אלו מועברים באמצעות לווין לאלפי אנשים מהארץ ומהעולם הצופים בהם. לאחר מכן, משוכתבים שיעורים אלה ומופצים בבתי כנסת רבים באלפי עותקים באמצעות עלון פרשת שבוע שנקרא “קול צופיך” בתי כנסת רבים.

הרב אליהו ידוע בפסיקותיו ההלכתיות המחמירות. הוא ממשיך את שיטת הפסיקה של יהודי עיראק, בעיקר על פי דרכו של הבן איש חי, בניגוד לשיטתו של הרב עובדיה יוסף המבקש להחזיר עטרה לישנה, את הפסיקה הספרדית על פי פסקי רבי יוסף קארו. בפסקיו הוא משלב גם אלמנטים מתורת הקבלה, בעיקר קבלת האר”י.

בין הדוגמאות הידועות לפסיקתו המחמירה, אפשר לציין:

• קריאה שלא לחתום על “כרטיס אדי” לתרומת איברים, בניגוד לדעתם של רבנים אחרים, בגלל בעיית אמון ברופאים. הוא המליץ להעדיף להשאיר את ההחלטה לשעת הצורך ולא לתת היתר מראש.
• בעבר הסתייג מבדיקת רקמות, בגלל שהדבר עלול ליצור בעיית ממזרות.
• איסור לאכול מצה עשירה לספרדים, בחג הפסח, כפי שנוהגים האשכנזים.
• איסור לאכול טחינה וממילא גם חומוס בגלל טענתו, כי גם בשומשום יש איסור בישולי נכרים, והעובדה כי לא הייתה חברה בארץ אשר הטחינה מיוצרת בה על ידי יהודים. בעקבות הפסיקה, מספר חברות החלו לייצר ולהשתמש בטחינה גולמית ללא חשש בישול עכו”מ.
• איסור גורף לבנות לשרת בשירות לאומי, אפילו בהתנדבות

הרב אליהו עורר הדים תקשורתיים בביקורו במאחז חוות גלעד, שם החליט שמותר למסוק זיתים מעצים השייכים ל-פלסטינים, בלא רשותם.

בעקבות ההחלטה על תוכנית ההתנתקות הכריז שאסור לסייע לה בשום דרך, כולל חיילים המקבלים פקודה. במקביל טען פעמים רבות ש-ההתנתקות לא תתגשם – “היה לא תהיה”, וכשהעלו תמיהות בקשר לכך הוסיף: “זו גם תפילה וגם קביעת מציאות”. בנו, הרב שמואל אליהו, אמר: “איני יודע מהיכן אבא יודע את דבריו, אבל אבא אומר שהתוכנית לא תתקיים וכך יהיה”. דברים מפורשים אלו נכתבו במפורש בעיתון “בשבע” ובעלוני פרשת השבוע. רבים העידו, כי הבינו ממנו שזו נבואה, אם כי בשלב מסוים אמר בנו, הרב שמואל אליהו: “שאלתי את אבא: האם זו נבואה? והוא ענה לי: לא”.

עם זאת, אין ספק, כי דבריו של הרב אליהו התפרשו בציבור כניסיון לחיזוי העתיד, ותלמידיו לא התנגדו לכך. דבריו עוררו, כבר בעת האמירות, סערה ציבורית בציונות הדתית והיו שתקפו את האמירה הזו, במיוחד לאחר שההתנתקות אכן התרחשה. תומכי הרב התגוננו, לאחר זמן, בטענה שמדובר היה בתפילה ולא בחיזוי, כמו גם בטענה שאמירה שונה הייתה מרפה את ידי המתיישבים.

ביוני 2005 הופתעו תומכיו ומקורביו כשהוצג כמצהיר, בניגוד למה שנמסר בשמו בעבר, שהוא מתנגד לסירוב פקודה ולחסימת כבישים על רקע תוכנית ההתנתקות. ידיעה זו עוררה תדהמה בחוגי המתנגדים לתוכנית, ומקורביו טענו שדבריו סולפו או הוצאו מהקשרם. בעקבות הפרסומים פורסמה איגרת שכתב לאנשי גוש קטיף ובה נכתב: “החיילים שידרשו לבצע את הפשע, יענו: ’איני יכול’. ואם יאנסו אותם, ישבו על הרצפה ויבכו עם המשפחה שאותה רוצים לגרשה מביתה”.

בראיון לקראת ראש השנ

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן