הריון | לידה | תינוקות

שימוש בתרופה מטוקלופרמיד (“פרמין”), נמצא כבטוח ואינו גורם לסיכון לתינוקות

0
0

קובע מחקר עומק ישראלי שבוצע ע”י חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון וסורוקה שנמשך כעשור וממצאיו רואים אור בכתב העת היוקרתי The New England Journal of Medicine ◄ התרופה מטוקלופרמיד – Metoclopramide, רווחת לטיפול בתופעת הבחילות והקאות בהריון
שימוש בתרופה מטוקלופרמיד (
שימוש בתרופה מטוקלופרמיד (“פרמין”), נמצא כבטוח ואינו גורם לסיכון לתינוקות

מחקר עומק ישראלי, שממצאיו מתפרסמים היום (יום חמישי, ה-11 ביוני, 2009) בכתב העת היוקרתי The New England Journal of Medicine, קובע על בסיס בדיקת מספר גדול מאד של הריונות במשך עשור, כי השימוש בתרופה הרווחת לטיפול בתופעת הבחילות והקאות בהיריון: מטוקלופרמיד – “פרמין” (Metoclopramide), נמצא כבטוח ואינו גורם לסיכון משמעותי לתינוקות.

בחילות ו-הקאות הינם סימפטומים שכיחים מאוד בקרב נשים הרות. בין 50% ל- 80% מן הנשים ההרות, סובלות מבחילות והקאות במהלך השליש הראשון להריון. סימפטומים אלו עלולים להיות חמורים ויכולים להמשך גם לאחר סיום השליש הראשון.

תרופות מאושרות לשימוש הציבור רק לאחר פרסום הוכחות מדעיות מספקות בנוגע לבטיחות השימוש וליעילות הרפואית שלהן התרופות יועדו. במרבית התרופות המאושרות לשימוש הציבור, קיימים נתונים חלקיים בלבד המאפשרים לקבוע האם התועלת שבטיפול באשה ההרה עולה על הסיכון לעובר.

בישראל ובאירופה מטוקלופרמיד (“פרמין”) היא תרופת הרווחת לטיפול בבחילות והקאות של נשים הרות, ובארה”ב היא משמשת לטיפול בעיקר במקרים קשים. למרות זאת, ההנחיות לשימוש במטוקלופרמיד (Metoclopramide) אינן כוללות שימוש לטיפול בבחילות והקאות בהריון. התרופה נמצאת בשימוש שנים רבות ועד כה הצטברו נתונים רבים על תופעות לוואי מועטות במבוגרים כאשר מקפידים על נטילה ע”פ ההנחיות.

המחקר, שבדק את בטיחות השימוש בתרופה, בוצע ע”י חוקרים מהמחלקה לאפידמיולוגיה והערכת “שירותי הבריאות” מהפקולטה למדעי הבריאות ב”אוניברסיטת בן-גוריון” אשר בנגב, מהחטיבה לרפואת ילדים והחטיבה למיילדות וגינקולוגיה במרכז הרפואי ע”ש “סורוקה”, ממחוז הדרום של “שירותי בריאות כללית” ומהחטיבה לפרמקולוגיה של בית החולים לילדים בטורונטו, קנדה (the BeMORE collaboration).

המחקר בוצע כחלק מעבודת הדוקטורט של הסטודנט אילן מתוק, בהנחיית החוקרים הראשיים האפידמיולוגית ד”ר עמליה לוי ורופא הילדים ופרמקולוגי קליני פרופ’ רפאל גורודישר.

הקשר שבין נטילת מטוקלופרמיד במהלך ההריון לבין מומים מולדים ותוצאות בלתי רצויות לעובר ולילוד נבדק תוך נטרול משתנים העלולים להשפיע על התוצאות (מערפלים) כמו למשל; גיל האישה בעת הלידה, סוכרת או עישון במהלך ההיריון.

החוקרים, מציינים, כי בתקופת המחקר, נולדו 81,703 ילודים לאמהות מ”שירותי בריאות כללית” במחוז הנגב. מתוכם 3,458 (4.2%) נחשפו תוך-רחמית למטוקלופרמיד בשליש הראשון להיריון.

חשיפה תוך רחמית לתרופת מטוקלופרמיד לא נמצאה כגורם סיכון משמעותי ל-מומים מולדים, למשקל לידה נמוך, לפגות ולמוות סביב הלידה. כך למשל, נמצאו, שיעורים דומים של מומים מולדים בקרב ילודים שנחשפו תוך-רחמית למטוקלופרמיד (5.3%) ובקרב ילודים שלא נחשפו (4.9%).

גם שיעורי התמותה במהלך אשפוז הלידה בשתי קבוצות המחקר היו דומות: 1.5% בילודים שנחשפו לתרופה בהשוואה ל 2.2% בילודים שלא נחשפו.

כמו כן, נמצא שיעור דומה של מומים גם לגבי הפלות של עוברים מסיבות רפואיות.

ממצאי מחקר זה, הכולל מספר גדול מאוד של הריונות, מאשר את בטיחות השימוש ב-מטוקלופרמיד – Metoclopramide לטיפול בבחילות והקאות במהלך ההיריון ברמה גבוהה של ביטחון.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן