כדורגל

עשור למותו של נחום סטלמך ז”ל – טקס חלוקת מלגות קרן סטלמך בהתאחדות לכדורגל

0
0

מחר יום שני: טקס חלוקת מלגות “קרן סטלמך” בהתאחדות לכדורגל, כאשר 24 שחקנים ושחקניות מצטיינים בגילאי נוער ונערים יזכו למלגה על שמו של נחום סטלמך ז”ל מגדולי השחקנים של הכדורגל הישראלי בכל הזמנים
עשור למותו של נחום סטלמך ז
עשור למותו של נחום סטלמך ז”ל – טקס חלוקת מלגות קרן סטלמך בהתאחדות לכדורגל

במלאות עשור למותו של נחום סטלמך ז”ל, תקיים מחר (שני, 18.5.09), ההתאחדות לכדורגל של ישראל, את הטקס השנתי של חלוקת המלגות “קרן סטלמך” ע”ש נחום סטלמך ז”ל.

נחום סטלמך ז”ל שכונה “ראש הזהב”, הופיע 61 פעמים במדי נבחרת ישראל, וכבש 22 שערים שהציבו אותו במקום הרביעי בטבלת כובשי כל הזמנים. סטלמך סיפק לחובבי הכדורגל בישראל רגעים בלתי נשכחים רבים, כשהבולט שבהם היה השער לרשתו של לב יאשין ב-1956 באצטדיון רמת גן.

השנה 2009, יצוין עשור למותו של נחום סטלמך ז”ל, מגדולי השחקנים של הכדורגל הישראלי בכל הזמנים, וכהמשך לדרכו של סטלמך בטיפוח שחקנים צעירים, מטרת הקרן היא סיוע ותמיכה לכדורגלנים כאמצעי לקידום ופיתוח הכדורגל בישראל.

24 שחקנים ושחקניות מצטיינים בגילאי נערים ונוער, יזכו למלגה על מנת לסייע להם בהמשך קריירת הכדורגל. למלגה זוכים מדי שנה בני נוער ממגזרים שונים בחברה הישראלית בניסיון לצמצם את הפערים בחברה, לסייע בקליטת עולים חדשים וביצירת “דו קיום” בין המגזרים.

11 שחקנים מתוך הזוכים הם שחקני נבחרות ישראל השונות, כאשר רוב השחקנים שזכו למלגה בשנים האחרונות המשיכו לשחק כדורגל במסגרת קבוצתית.

הטקס יחל בשעה 17.00 בתא הכבוד באצטדיון רמת גן.

נחום סטלמך – מגדולי השחקנים של הכדורגל הישראלי בכל הזמנים

סטלמך החל לשחק בנבחרת הלאומית כשחקן הפועל פתח תקווה בגיל 20, והחל לבלוט במשחקי הנבחרת כשחקן קישור כבר במשחקיו הראשונים. שיא הקריירה שלו בנבחרת הוא משחקה ההיסטורי של הנבחרת נגד נבחרתה הלאומית של ברית המועצות, במשחק הגומלין שנערך בישראל במסגרת המשחקים הקדם-אולימפיים (ב-1956).

רגע השיא במשחק, שהתקיים באצטדיון רמת גן לעיני כ-60,000 צופים, היה שער הנגיחה (כונתה בתקשורת “נגיחה אדירה”) של סטלמך אל בין חיבורי הקורות של השוער הרוסי האגדי, לב יאשין, שיצר שוויון זמני בתוצאה, 1:1.

סטלמך אימן את הפועל חיפה, כאשר שיחקו בה גם הכוכב יוחנן וולך מימין

אף על פי שישראל הפסידה באותו משחק 2:1, נחשבה התוצאה להישג ענק של הנבחרת, במיוחד לאור התוצאה בברית המועצות (תבוסה של 5:0).

משחק זה היה מעין דו-קרב בין דוד לגוליית, מדינה קטנה מול מעצמה אדירה, וסטלמך הפך מאותו משחק להיות גיבור לאומי. באותה תקופה עבד סטלמך כפקיד מודיעין בבית חולים בילינסון.

סטלמך שיחק בנבחרת 60 משחקים (ברוב המשחקים שימש כקפטן הנבחרת) והבקיע בהם 22 שערים, רובם הובקעו בנגיחת ראש (רק שלושה שחקנים כבשו יותר שערים במדי הנבחרת). הודות למיומנותו זו זכה סטלמך לכינוי “ראש הזהב”.

סטלמך הוביל את קבוצתו, הפועל פתח תקוה, להישג חסר תקדים שאף קבוצה עד היום לא הצליחה לשחזר, חמש אליפויות ישראל רצופות. בסך הכול זכה עם הקבוצה בשש אליפויות, בחמש סגנויות ובגביע מדינה אחד.

נחום סטלמך, בראשית הקריירה

הוא כבש במדי פתח תקווה כמות של 148 שערי ליגה, הישג מרשים לאור העובדה שבניגוד לכובשים מובילים אחרים בליגה, כמעט כל שעריו היו שערי שדה – הוא לא היה בועט הפנדלים הבכיר של הקבוצה.

לאחר פרישתו מהמשחק ככדורגלן פעיל, עבר סטלמך לתחום האימון והיה ראש יחידת הספורט ב-אוניברסיטת תל אביב. בשיאו אימן את קבוצת הפועל חיפה, כאשר שיחקו בה הכוכבים יוחנן וולך ו-יצחק אנגלנדר.

בתקופה מסוימת היה מנותק מהכדורגל, עד אשר צירף אותו המאמן הלאומי, שלמה שרף, אליו כעוזרו לקראת משחקי קדם יורו 2000.

במסגרת תפקידו זה, נפטר מדום לב ב-1999 בארץ ספרד לפני המשחק מול ספרד.

אלפים, ליוו אותו בדרכו האחרונה, שיצאה לפני עשר שנים מאצטדיון רמת גן. מאז נקרא תא הכבוד באצטדיון על שמו של נחום סטלמך. מאז פטירתו קראו אוהדים רבים של הפועל פתח תקווה לקרוא לאצטדיון החדש, שאמור להחליף את אצטדיון האורווה, על שמו של נחום סטלמך.

________

● המידע על נחום סטלמך ז”ל, מתוך ויקיפדיה.

● צילום סטלמך בראשית הקריירה של מתוך מוזיאון הפועל פתח תקוה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן