הקיבוץ הדתי

הקיבוץ הדתי ערך כנס בנושא מניעת התאבדויות

0
0

נחמיה רפל, מזכ”ל הקיבוץ הדתי, בירך על ההתכנסות, והדגיש שאילמות מובילה לאלימות. דיבור עם הצעירים, התעניינות בעולמם ומתן משמעות לחייהם, ימנעו את האובדן והצער הכרוך בו.
הקיבוץ הדתי ערך כנס בנושא מניעת התאבדויות
הקיבוץ הדתי ערך כנס בנושא מניעת התאבדויות

תחת הכותרת; “כל המקיים נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאלו קיים עולם מלא” התכנסו קרוב ל- 100 אנשי חברה וחינוך של הקיבוץ הדתי ליום עיון שעסק ב”מניעת התאבדויות”. “יום העיון הוא אחד מתוך סידרה ארוכה של דיונים והשתלמויות בנושאים מרכזיים – אמר נחמיה רפל מזכ”ל הקיבוץ הדתי – ואיננו מקיימים אותו בעקבות מקרה מסוים אלא בכדי למנוע אובדנות. הציבור הרחב והמגוון שבא כדי לשמוע ולהשמיע – מחנכים ומחנכות, יועצים ויועצות, מזכירי קיבוצים, מנהלי קהילות וחברי ועדות צעירים – מייצג את הפנים המגוונות של הקהילה המתגייסת כולה בשעת משבר”.

יוכי סימן-טוב, מנהלת היחידה למצבי לחץ חירום ואובדן אשר במשרד החינוך, הדגישה בדבריה את היכולת והצורך בפיתוח “שומרי סף”. ישנם סימנים מוקדמים; היעדרויות מבית הספר, ירידה חדה בלימודים, התנהגויות שיש בהן סיכון (סמים, אלכוהול, הימורים, משחקי רולטות, כת השטן), דיבורים על רצון למות ועוד, כולם סימנים מוקדמים המעידים על צעיר הנמצא בסיכון גבוה…”.

מאידך הדגישה סימן-טוב שהתאבדויות ניתן למנוע ולצמצם: חיבוק, שאלה פשוטה “מה שלומך”, התעניינות אמיתית, לכידות חברתית, הענקה לזולת ועוד – מונעים אובדנות.

עירית דרור, מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים במועצה האזורית עמק המעיינות, תיארה את התמודדות של קהילה בשעת משבר, כאשר אין זמן ואין יכולת להיכנס לדיונים ארוכים; “לכל קהילה צריך להיות נוהל פעולה בשעה קשה, וכל אחד מבעלי התפקידים צריך לדעת מראש מהי האחריות שלו”.

הרב יהודה גלעד, רב קיבוץ לביא, הציג את הדילמה של יחס החברה למתאבד בשעות הקצרות שבין המעשה הנורא לבין הקבורה, על רקע ההלכה הפסוקה. הרב התייחס לפסוקים בתורה הנוגעים לפרשת עגלה ערופה, ואמר; “כאילו אין את מי להאשים בדבר הנורא מכל, בשעה שמצאנו מת ואיננו יודעים מי הרגו. אבל מחובתנו כציבור וכפרטים לשאול את עצמנו עד כמה ’ידינו לא שפכו את הדם הזה’”.

נחמיה רפל, מזכ”ל הקיבוץ הדתי

חכמי ישראל, קבעו לקבור את המתאבד “מחוץ לגדר”, בכדי להוקיע את המעשה, ולסייע לחברה בשמירה על בניה, והנוהג הקיים היום המבוסס על הזדהות עם כאב המשפחה איננו מיטיב עמנו.

“מחובתנו – הוסיף הרב גלעד; לחשוב מראש על טכס הקבורה של המתאבד, ולבנות אותו כך שיהיה בו ביטוי גם להתנגדותנו הנחרצת כלפי המעשה וגם לאחריות החברתית של הקהילה”.

אל”מ ד”ר גדי לובין, ראש מערך בריאות הנפש בצה”ל, הציג את מערך הסיבות שמביאות נער להתאבד כפאזל מורכב מחלקים רבים; “נטרול אחד ממרכיבי הפאזל – מספיק בשביל למנוע את המעשה הקשה ויחסוך חיי אדם. אנחנו יודעים שניתן לצמצם את שיעור ההתאבדויות ע”י טיפול באחד מהגורמים ואין צורך לפתור את כל הבעיות שבפניהן ניצב הצעיר שבסיכון”.

טיפול מקצועי מותנה בשיתוף פעולה שלעיתים קשה מאד להשגה. במקרים רבים, מי שמטפל במועמד הוא חברו הקרוב, שלא עבר הכשרה מוקדמת.

נחמיה רפל, מזכ”ל הקיבוץ הדתי, בירך על ההתכנסות, והדגיש שאילמות מובילה לאלימות. דיבור עם הצעירים, התעניינות בעולמם ומתן משמעות לחייהם, ימנעו את האובדן והצער הכרוך בו.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן