חדרה

חדרה: מועצת העיר נפרדה מראש העיר לשעבר מר חיים אביטן

חיים אביטן; "במהלך 24 שנים שירתתי את הציבור בחדרה; 9 שנים כחבר מועצה, 5 שנים כסגן ראש העירייה, שנה אחת כממלא מקום ראש העיר וכ-9 שנים כראש העיר חדרה. שנים בהן הקדשתי ימים ולילות למען הציבור החדרתי מתוך אהבה ורצון כן להביא לשיפור באיכות חיי התושבים בעיר ולהשיב לחדרה את זוהרה מראשיתה. אני מתכבד לצרף בפניכם את נוסח המכתב שהוגש על ידי לראש העיר חדרה, חשוב לי שאתם תושבים יקרים תקראו אותו...".
0
0
חיים אביטן ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית עם ראש עיריית חדרה צבי גנדלמן | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
חיים אביטן ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית עם ראש עיריית חדרה צבי גנדלמן | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

חיים אביטן ראש עיריית חדרה לשעבר וכיום ראש ‘הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית’ הודיע אמש רביעי (ד’ בכסלו, תשע”ח) על התפטרותו מחברותו ב’מועצת העיר חדרה’ לאחר 24 שנים ולרגל מינויי על ידי ממשלת ישראל לתפקיד ‘ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית’ במשרד הבינוי והשיכון, שתפעל לקידום מטרות חוק זה בהתאם למדיניות הממשלה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

יצוין מיד, כי מינויו בממשלה, אושר לאחרונה, לאחר שעמד בכל הקריטריונים אליהם נדרש מנהל הרשות;

(א) הממשלה, על פי המלצת השר ושר האוצר, תמנה את מנהל הרשות; הודעה על מינוי מנהל הרשות תפורסם ברשומות.

(ב) מנהל הרשות יהיה עובד המדינה.

(ג) מנהל הרשות ממונה על ביצוע תפקידי הרשות לפי חוק זה, והוא כפוף במישרין לשר בהתאם להוראות חוק זה.

(ד) תקופת כהונתו של מנהל הרשות תהיה ארבע שנים וניתן לשוב ולמנותו לתקופת כהונה אחת נוספת של שנתיים.

(ה) כשיר להתמנות למנהל הרשות מי שהוא בעל תואר אקדמי וניסיון ניהולי הולם, ובלבד שהוא לא הורשע בעבירה במפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה אין הוא ראוי להתמנות לתפקיד מנהל הרשות ולא הוגש נגדו כתב אישום בעבירה, כאמור שטרם ניתן לגביו פסק דין סופי.

רוצים עוד מידע הינה החוק חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, תשעו-2016.

הגורל זימן למר אביטן, מעין טקס פרידה כחבר וראש עיר לשעבר ממועצת העיר חדרה, אך כמה שעות קודם לכן, כניסה אל התפקיד הנחשק והיוקרתי ב”ליגה של הגדולים והקובעים מעין ראש העיר של כולם” כיושב הרשות להתחדשות עירונית. איזה עיתוי בסרט של החיים ואילו בסרט של הקולנוע הייתם אומרים שזה בוודאי מבויים.

בשעות הצהריים עוד לקח אביטן‏, חלק ונשא דברים בכנס של הרשות להתחדשות עירונית בישראל שנערך איך לא במלון דן פנורמה בעיר תל אביב. מר אביטן‏ כתב; “יצאתי באופן רשמי לדרך חדשה מתוקף תפקידי כיושב ראש
אעשה הכל כדי להצדיק את המינוי שלי לתפקיד.

ואעשה הכל בכדי לקדם את התוכניות ברחבי הארץ. אפעל למען תוספת בנייה באזורים שהם כבר בנויים, כדי לסייע להחייאת המרקם הבנוי ברחבי ישובי הארץ וכן אפעל למען הכנסת שימושי קרקע חדשים, וניצול יעיל של תשתיות קיימות וחדשות.

במסגרת: פינוי-בינוי ועיבוי – פרויקטים המקודמים על ידי רשויות מקומיות או על ידי יזמים, ופרויקטים של תמא 38. עד כאן העתיד.

 הנדון: התפטרותי מתפקידי כחבר מועצת העיר חדרה

האיש שזרע בדמעה מילדותו ב-מעברה בשכונת ברנדייס, נערותו ובגרותו בשכונת בית אליעזר, יכול לומר היום הזה בגאווה גלויה, כי כעת הוא קוצר ברינה את פירות ידענותו, ניסיונו, סבלנותו, נחישותו בעיקר האיש בעל הלב הרך והחומל ששיחק אותה קשוח בפרט עם מכריו ובאחרונה, לאחר שדילג גם על כל הקשיים שנערמו לפתחו גם לקראת מינויו החדש מטעם ה”נשמות הטובות” של העיר חדרה בפרט ואי שם במדינה.

מר חיים אביטן התייצב לפני מועצת העיר חדרה כשהוא נרגש מאד, אך חד וברור, עם כאב הפרידה ממועצת עיריית חדרה אותו ניסה להסתיר לא בהצלחה גדולה וקרא את אגרתו לתושב מן הנייר. יש “מומחים” שיודעים לספר, כי יש חיים אחרי העירייה – אבל הם מתקשים לא לראות את מר אביטן, רץ לראשות העיר בעוד שנה הם עוד מקווים הוא עוד ישוב, מתי? רק לאלוהים הפתרונים.

מר אביטן, פתח ואמר אמש בישיבת מועצת העיר חדרה, כי במהלך 24 שנים שירתתי את הציבור בחדרה9 שנים כחבר מועצה, 5 שנים כסגן ראש העירייה, שנה אחת כממלא מקום ראש העיר וכ-9 שנים כראש העיר חדרה.

לדבריו של מר אביטן, היו אלה; “שנים בהן הקדשתי ימים ולילות למען הציבור החדרתי מתוך אהבה ורצון כן להביא לשיפור באיכות חיי התושבים בעיר ולהשיב לחדרה את זוהרה מראשיתה. אני מתכבד לצרף בפניכם את נוסח המכתב שהוגש על ידי לראש העיר חדרה, חשוב לי שאתם תושבים יקרים תקראו אותו. כולכם כמו העיר יקרים לליבי; הנדון; התפטרותי מתפקידי כחבר מועצת העיר חדרה.

בעקבות מינויי על ידי ממשלת ישראל לתפקיד ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ברצוני להודיעך על התפטרותי מכהונתי כחבר מועצת העיר חדרה מטעם מפלגת הליכוד.

אני פורש מחברותי במועצת העיר כשאני מביט לאחור בגאווה על עשייה של 24 שנים למען הציבור החדרתי: 9 שנים כחבר מועצה, 5 שנים כסגן ראש העירייה, שנה כממלא מקום ראש העירייה וכ-9 שנים ראש העיר חדרה.

במהלך שנים אלו הייתי שותף לעשייה בעיר והובלתי שורה ארוכה של פרויקטים אשר הזניקו את העיר והפכו אותה לעיר מתפתחת וגדלה, עיר עם תנופת בנייה, עיר המבוקשת למגורים על ידי רבים.

נולדתי בחדרה, ב‘מעברת ברנדס’ בתחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת. שנתיים קודם להולדתי הוכרזה חדרה בת ה-62 לעיר ומדינת ישראל, נכנסה לשנה החמישית לעצמאותה.

גדלנו יחד, חדרה העיר, המדינה ואני. ממושבה שהוקמה על ידי אנשי העלייה הראשונה והתעצמה במהלך השנים על ידי גלי עלייה רבים, משפחתי, עולים חדשים מצפון אפריקה ואני יליד הארץ, היינו לחלק מהעיר. עיר קולטת עלייה. עיר הולכת וגדלה. עיר רב תרבותית. עיר ש-מעברותיה הפכו לשכונות מגורים.

בהיותי בר מצווה, בימי מלחמת ששת הימים, עברתי עם משפחתי לשכונת בית אליעזר, המהווה עד היום לא רק מקום מגורים עבורי, כי אם עולם מופלא וצבעוני של ילדות, אנשים, טעמים וריחות. בשנים אלו, זמן הפיכתה של חדרה ממושבה לעיר, ידע המקום טלטלות רבות שהשפיעו על מעמדה

הכלכלי של העיר, על אופייה הדמוגרפי ועל חזות הנוף והבינוי שלה, טלטלות שהעיבו על איכות החינוך והתרבות שבה ופגעו בגאווה המקומית של תושביה. רבים עזבו ונטשו אותה מתוך אכזבה וייאוש כי ידעו שלא ימצאו בה פרנסה ואיכות חיים למשפחתם.

 במהלך כ- 9 שנות כהונתי כראש העיר, הובלתי את חדרה להישגים רבים.

בתקופה זו קיבלתי מנדט גורף מהציבור החדרתי להוביל את העיר לשינוי. להחזיר לה את יוקרתה, להשיב את בניה לחיקה ולהפכה למקום מגורים בו כולם יחפצו, להעלות את איכות החינוך בעיר ואת רמת ההישגים הלימודים בקרב התלמידים, להפיח חיים ומשמעות במורשת העירונית, לפתח תיירות ולהעניק רווחה לכלל התושבים, תוך רגישות לחלש, לקשיש ולאחר.

במהלך כ- 9 שנות כהונתי כראש העיר, הובלתי את חדרה להישגים רבים. ביססתי מחדש את מעמדה כעיר נפה מרכזית בעלת נגישות תחבורתית נוחה ומרכז שירותים ממשלתיים ועסקיים, סחר וקמעונאות. עיר מובילה בתעסוקה שנוצרה תוך כדי השקעה בפיתוח אזורי תעסוקה, תעשייה ו“מתחמים“, על רקע ביקושים במרחב יישובי הלוויין שסביב לעיר.

כל זאת לצד קידום העיר כעיר ירוקה בעלת חזות נקייה, מרחבים ירוקים (פארקים, גנים וגינות ציבוריות) ותוך הטמעת תהליכי הפרדת פסולת במקור.

בתקופה זו נסללו כבישים רבים, ביניהם: כביש מוהליבר בין רח’ ירושלים לרח’ צהל, שכונת בית אליעז ר- משמר הגבול, כביש הגישה לתחנת הרכבת מערב. בכביש 9 פותחו צמתים, הורחבו גשרים והותקנו רמזורים (בהובלה ובתקצוב של מעצ ומשרד התחבורה).

ברחבי העיר רובדו כבישים, שופרו תשתיות כבישים והסדרי תנועה (רמזורים, כיכרות, תחנות אוטובוסים). באזור הכניסה המזרחית לעיר הושקעו תקציבים וידע מקצועי נרחב בתשתיות ניקוז הנחל. נבנו גשרים, ביניהם הגשר להפרדה מפלסית על שם ראש הממשלה אריאל שרון והגשר להולכי רגל בפארק נחל חדרה.

חיים אביטן ראש הרשות להתחדשות עירונית עם שר השיכון יואב גלנט | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
חיים אביטן ראש הרשות להתחדשות עירונית עם שר השיכון יואב גלנט | עיבוד: שולי סונגו

בתחום בינוי העיר, הבאנו לאישור את תכנית המתאר 20/20, פיתחנו תשתיות לשכונות חדשות ותחזוקה בשכונות קיימות, הוקמה שכונת הפארק, המונה 1,200 יחידות דיור בשלב א’ ובמרכזה ה”אקופארק“, פארק אקולוגי גדול עם אגם.

היינו בין הערים הראשונות בארץ שסימנו מתחמי פינוי בינויחדרה סומנו 10 מתחמים בכל רחבי העיר ושכונותיה) והתחדשות עירונית. לאורך חוף הים, מתוך חשיבה מושכלת על שמירת החופים לטובת הציבור ולצד בנייה המאפשרת איכות חיים גבוהה, אישרנו 600 יחידות דיור בבניינים בני 26 קומות.

הוקמו ושודרגו כ-25 גנים ציבוריים לרבות מתקנים והצללות. נבנו ונפתחו גני ילדים חדשים, בתי ספר וכיתות לימוד המאפשרים שיטות הוראה חדשניות המותאמות למאה ה-21.

הוכנו פרויקטים רבים שחלקם הגיעו לשלבי תכנון וחלקם לתחילת ביצוע או גמר, ביניהם; פארק העסקים ב”אגרובנק“, אשר ייתן מענה לעסקים ובילוי ויצור מקומות תעסוקה רבים לצד הגדלת הכנסות העירייה.

תכנון תב-ע לאזור צפון העיר, ותכנון תבע לבינוי פינוי ברח’ אלי כהן. כל זאת לצד עידוד השקעות של יזמים פרטיים.

 תמיד אשא איתי הצלקת של יום הפיגוע הנפשע בשוק העירוני, ה-26 באוקטובר 2005

הנהלת העיר בראשותי, שמה דגש על שילוב בין השימור והפיתוח העדכני של העיר לבין הנחלת המורשת העירונית באמצעות שימור אתרי מורשת ופעילות חינוכית לשמירה ולקידום גאווה וזהות מקומית. לכן, קודם הרעיון של הקמת חברה עירונית לתיירות. הוקם מלון “רמדה” בגבעת אולגה לחופו של הים ובוצע פיתוח נרחב של חופי הים השייכים לעיר ותכנון טיילת בחוף הים.

בוצעו פרויקטים לשימור אתרים היסטוריים כמו: בית פיינברג, בית רם, בית קוטלר, בית כהנא ומגדל המים. שוקם ושודרג השוק הישן לשוק מקורה צבעוני ותוסס חיים. החינוך היווה עבורי מטרה ראשונה במעלה וזאת מתוך ההכרה, כי החינוך הוא הבסיס לבנית קהילה איכותית ומכאן יגזרו כל ההצלחות והישגים של העיר. לכן, השקענו משאבים ותקציבים גדולים בחינוך העירוני.

מתוך הבנה כי סביבה לימודית תורמת רבות לאיכות הלמידה הובלנו שדרוג מבנים ובנייה חדשה מותאמת לייחודיות בית ספרית כמו: בניית כיתות לימוד המהוות בניין חדש לבית הספר הדמוקרטי בשכונת ברנדס, הפיכת בית הספר “עמישב” בגבעת אולגה לבית חינוך דמוקרטי “גבעול“, אשר מהווה בית חינוכי ותרבותי לתושבי גבעת אולגה וסביבתה ומשמש מקום להשראה לעוסקים בחינוך בכל רחבי הארץ.

הטכנודע” העמיק את פעילותו החינוכית והקים את גן המדע המשרת את תושבי העיר ואורחים מחוצה לה.

במסגרת מהלך להעשרת הידע והחדשנות הפדגוגית, התקשרנו עם “ערי חינוך” ופיתחנו מודלים חדשניים ויזמות חינוכית בקרב כל מוסדות העיר. צומצמה נשירת תלמידים ממסגרות החינוך, עלתה הזכאות לבגרות. העמיק הגיוס לצהל לשירות משמעותי. חלה עליה בתחושת המוגנות ושביעות הרצון של התלמידים מבתי הספר ועוד.

ניתן לראות את תוצאות הפעילות, בין היתר, בכך שחדרה זכתה לראשונה בפרס חינוך ארצי (2011) מטעם משרד החינוך ו”בתמונה החינוכית” של משרד החינוך לשנים 2015 ו-2016. חינוך הוא תהליך ארוך טווח וההשקעה באקלים החינוכי הבית ספרי, בצוותי ההוראה וביזמות החינוכית מתחילה לשאת פירות כבר עתה, ועל כך אני גאה ושמח.

בתחום אחריות הרווחה בעיר אני גאה על פעילות של יחידת איתור הנוער בסיכון, ועל הטיפול בבני נוער העושים שימוש לרעה בסמים ובאלכוהול. במקביל לפעילותה של היחידה הטיפולית, אשר מסייעת לפרט בנים ובנות הנמצאים במצבי סיכון, הגברנו את המודעות החברתית בעיר בתחום ההתנדבות והיחס לקשיש ולאחר.

לצד העשייה המבורכת, לא הזנחנו גם את השירות לתושב, פיתחנו ממשל עירוני על בסיס איכות השירות, שקיפות ושיתוף הציבור ויצרנו דיאלוג שוטף עם תושבי העיר באמצעות אתר העירייה והפייסבוק.

למרות הזיכרונות היפים של העשייה בעיר, תמיד אשא איתי את הצלקת של יום הפיגוע הנפשע בשוק העירוני, ביום ה-26 באוקטובר 2005, חמישה חודשים לאחר כניסתי לתפקיד ראש העיר, אשר גרם למותם של 6 תושבים ולפציעתם של 30 תושבים נוספים.

פיגוע שעצר את החיים מלכת. האובדן בחיי אדם, הפצועים שחייהם השתנו לבלי הכר, ככר השוק שהייתה לפתע ריקה והמאמץ הרב שנרתמנו לו כולנו בעיר, כדי להחזיר את דופק החיים בחזרה לעיר, שידעה פיגועים במהלך כל שנותיה.

מכובדי ראש העירייה, העברתי לאחריותך, עיר בהתפתחות מואצת, עיר שלראשונה לאחר שנים רבות שבה להרגיש גאווה מקומית. עיר שרבים חפצים לגור בה. עיר רב תרבותית במובן הטוב של המושג. עיר ירוקה אך צבעונית. עיר שהשפיעה עלי לא פחות משהיה לי הכבוד להשפיע עליה. עיר אהובה.

אסיים מתוך שיר המעלות (תהילים קכ”ו, ה) החקוק על סמל העיר; “הזורעים בדמעה ברינה יקצורו…“. סיכם חיים אביטן, ראש הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן