ארכיון פורום גינון אורגני גינה גינון גינון אורגני ו-אקולוגי חקלאות ישראל

גידול גן ירק ו’צמחי תבלין בבית’ | מדריך מיוחד על-פי משרד החקלאות

את בחירת הצמח המיועד, יש לבחור בהתאם לתנאים בשטח (מצורפת כאן למטה – טבלה – המאפיינת כל גידול). ירקות עליים מתאימים לגינת מרפסת והם שמישים לאורך זמן. לחלופין אם ברצוננו לבחור בירק, מומלץ להעדיף זנים קטני מידות (לדוגמה; עגבנית שרי על פני עגבנית אשכול) ולא להתפתות לשתול צמחים גדולים מאוד, כגון: דלעת או אבטיח. חשוב להקפיד לשתול את השתילים בסמיכות לזמן בו קיבלתם אותם. כיצד כדאי להשקות את הצמח שבחרתם? מהם תנאי הטמפרטורה והאור המתאימים ספציפית לו?, הכול בטבלה אליה תכנסו.
0
0
אמא ובתה הקטנה עם אדנית לגידול גן ירק וצמחי תבלין בבית | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
אמא ובתה עם אדנית צמחי תבלין

בשגרה מעודד ‘אגף יער ואילנות במשרד החקלאות’ הקמה של ‘גינות קהילתיות’ אלא שבימים אלו של ‘מגיפת הקורונה’ בהם אנו נאלצים לשהות ב’הסגר ביתי’ וברובנו המוחלט מחפשים דרך “להעביר את הזמן” בביתנו, חלק עם הילדים, דבר המקשה על מציאת תעסוקה לאורך כל היום והחלק האחר מחפש תעסוקה לעצמו משרד החקלאות את המדריך המלא לתכנון ולגידול גן ירק פרטי במרפסת, שיסייע לנו אפילו במעט למלא את הימים. שימו לב, יש להמשיך ולפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות. בימים אלו, ישנן משתלות המבצעות משלוחים וניתן להזמין גם דרך אתרי האינטרנט.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

אז מה צריך לדעת בטרם נשתול את הזרעים או השתילים? על מנת לתכנן כראוי את הגינה הביתית (או במקרה הזה, המרפסת), חשוב לברר תחילה מהו המשקל הרצוי שהמרפסת יכולה לעמוד בו ובהתאמה להתאים את גודל מְכָל השתילה.

גודל המְכָל, קובע את נפח השורשים, לכן ככל שהמְכָל גדול יותר, זה טוב יותר לצמח.

כך לדוגמה; דלי בנפח עשרה ליטרים יספק מקום לגידול של ברוקולי אחד, אך יכול לאכלס בהצלחה, שני מלפפונים, שלוש חסות או ארבעה שתילי פטרוזיליה.

חשוב להדגיש, כי המְכָל, יכול להיות כל דבר; גיגית, דלי, קופסה או מְכָל ממוחזר שניתן לשטוף ולנקב בו חור לניקוז.

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון הוא; כמוּת אור השמש; האור חיוני להתפתחות הצמח. לכן, כדאי להעמיד את מכלי השתילה שלנו חשופים לשמש ככל שהם זקוקים לה.

ישנם צמחים הזקוקים לשמש מלאה אך לאחרים, חשיפה גדולה מדי יכולה לפגוע בצמח.

לכן, במקרה זה נשתמש, ברשת צל, או בגידול צמחים גבוהים שייהנו מן השמש (חמנייה או תירס)  ובצלם לגדל ירקות עלים הרגישים לשמש.

מנגד גם מרפסת המוצלת לחלוטין, יכולה לפגוע בהתפתחות הצמח. במקרה זה, נחפש חלון מואר ושם נציב את המְכָל.

צעירה עם אוסף צמחי גן ירק, תבלין ועשבי תיבול מן הגינה | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו© 
צעירה עם צמחי גן ירק

אם החשיפה קטנה מארבע שעות, מומלץ לגדל ירקות עלים (כגון; בצל ירוק, חסה, רוקט, שמיר, כוסברה, פטרוזיליה, סלרי או תרד) ולאכול אותם צעירים, ולא גידולים ארוכי טווח, כמו; גזר או תפוחי אדמה.

לאחר שבדקנו את כלל התנאים, ניתן לגשת למלאכת השתילה/ הזריעה. התקופה בה אנו נמצאים, האביב, היא זמן מצוין לעשות זאת.

לצורך כך, מומלץ לבחור במצע שתילה (“תערובת שתילה”), המאופיין במשקל נמוך ולבחור כזה המכיל חומרים מזינים נדרשים.

את בחירת הצמח המיועד, יש לבחור בהתאם לתנאים בשטח (מצורפת כאן למטה – טבלה – המאפיינת כל גידול). ירקות עליים מתאימים לגינת מרפסת והם שמישים לאורך זמן.

לחלופין אם ברצוננו לבחור בירק, מומלץ להעדיף זנים קטני מידות (לדוגמה; עגבנית שרי על פני עגבנית אשכול) ולא להתפתות לשתול צמחים גדולים מאוד, כגון: דלעת או אבטיח. חשוב להקפיד לשתול את השתילים בסמיכות לזמן בו קיבלתם אותם.

כיצד כדאי להשקות את הצמח שבחרתם? מהם תנאי הטמפרטורה והאור המתאימים ספציפית לו?, הכול בטבלה אליה תכנסו בלינק הבא;

אל המדריך לגידול גן ירק וצמחי תבלין בבית

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן