חיפה סביבה | אקולוגיה

המדינה, זקוקה לאמוניה: לאפשר מילוי מכל האמוניה

המדינה לבית המשפט הגבוה לצדק (בג"ץ) בעניין מיכל האמוניה; "משמעות 'הפסקת אספקת האמוניה' עבור מפעלים אלה, עלולה להביא לסגירה של קווי ייצור, הדממת מתקנים ולעתים אף סגירת העסק. כמו כן, היא עלולה להוביל לפגיעה בצרכים חיוניים וכן בבריאות הציבור והסביבה...".
0
0
המדינה, זקוקה לאמוניה: להכניס דחוף אוניה למילוי מכל האמוניה |  מכל האמוניה במפרץ חיפה | צילום המשרד להגנת הסביבה
מכל האמוניה במפרץ חיפה | צילום: המשרד להגנת הסביבה

המדינה הגישה בסוף השבוע (שישי, י”א בניסן התשע”ז) אל בית המשפט הגבוה לצדק (בג”ץ) הודעה על בחינת חלופות ל’מערך יבוא האמוניה’ הערכת צרכי המשק וניתוח סיכונים וכן בקשה להכנסת אוניה אחת למילוי מכל האמוניה של חיפה כימיקלים במפרץ חיפה.

זאת, בהמשך להחלטת הממשלה ולעמדת המדינה בדבר הצורך להתארגנות המשק בישראל עד ליום ה-1 ביוני 2017, שבו ייסגר מיכל האמוניה, וכדי לאפשר התארגנות למפעלים חיוניים רבים המשתמשים באמוניה ובתוצריה כחומר גלם להמשך עיסוקם.

דובר פרקליטות המדינה, עורך דין נועם שרביטמסר ל’פורטל כאן נעים; בהודעת המדינה, נאמר, כי מרבית המפעלים הללו, הצביעו על הקשיים הצפויים בהפעלת המפעלים ללא אספקת אמוניה סדירה, וציינו, כי טרם נערכו להפסקת אספקת האמוניה בשלב זה, טרם ה-1 ביוני.

משמעות ‘הפסקת אספקת האמוניה’ עבור מפעלים אלה, עלולה להביא לסגירה של קווי ייצור, הדממת מתקנים ולעתים אף סגירת העסק. כמו כן, היא עלולה להוביל לפגיעה בצרכים חיוניים וכן בבריאות הציבור והסביבה – לדוגמה בכל הקשור לצמצום פליטות לאוויר, מזון ובתי קירור וכן תעשיות ביטחוניות.

הפסקת אספקת האמוניה, עלולה להביא לסגירה של קווי ייצור

מכל האמוניה של המפעל הוקם ב-1989. על פי ויקיפדיה, הוא מסוגל לאחסן 12 אלף טונות של אמוניה, והוא מרכז את כל האמוניה המיובאת לישראל. המכל נחשב לסיכון סביבתי חמור, משום שפגיעה בו, עקב פעולה עוינת, תקלה או אסון טבע, עלולה להביא לדליפת אמוניה שתביא, על פי ההערכות, למות אלפים מתושבי האזור.

מדי חודש ולמשך יממה שלמה, עוגנת בנמל הקישון, אונייה ועליה 16,700 טון של אמוניה נוזלית, המוזרמת למכל האמוניה.

כזכור דין וחשבון שחיבר פרופסור אהוד קינן, קבע, כי תאונה או פגיעה מכוונת באונייה, עלולים לגבות את חייהם של מאות אלפים אזרחים באזור הנפיץ. ב-29 במרץ 2017, הוציא בית המשפט העליון, החלטה שלא הוגבלה בזמן לעיכוב ריקון המכל עד לדיון “בהקדם האפשרי” בבית המשפט העליון. כעת, כאמור, המדינה, זקוקה לאמוניה ולצורך כך מבקשת את סעדה בבית המשפט הגבוה לצדק להכניס אוניה למילוי מכל האמוניה.

אל הבקשה מטעם המדינה לבג”ץ בעניין מיכל האמוניה שהוגשו.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן