חדרה ירוק נעים

שירלי עודד לראש העיר חדרה: המטמנה מסריחה מהראש

חברת מועצת העיר חדרה, הגברת שירלי עודד, יושבת ראש 'סיעת שקיפות'; "בשנה האחרונה, מתו באזור חדרה והסביבה כ-200 בני אדם  מזיהום האוויר של תחנות הכח הפחמיות, הגיע הזמן לשים את השיקולים הזרים בצד, ולפעול בעבור בריאות התושבים ואיכות הסביבה ולעצור כל פעילות "מטמנה איכות ירוקה - מטמנת האשפה ליד כביש 22 וסמוכה ל'שכונת עין הים' בגבעת אולגה-חדרה".
0
0
חברת מועצת העיר חדרה, שירלי עודד-דורן, וראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן: המטמנה מסריחה מהראש
חברת מועצת העיר חדרה, שירלי עודד-דורן, וראש עיריית חדרה צביקה גנדלמן: המטמנה מסריחה מהראש

השחקנית, במאית, אשת עסקים ופעילה חברתית תושבת שכונת חפציבה וחברת מועצת העיר חדרה, הגברת שירלי עודד-דורן, יושבת ראש ‘סיעת שקיפות’ פנתה אתמול (ראשון, כג’ בשבט תשע”ז) אל ראש עיריית חדרה מר צביקה גנדלמן ודרשה ממנו באגרת מיוחדת להביא לסדר היום במועצה את הצעתה להקפאה מידיית של כל פעילות “מטמנה איכות ירוקה – מטמנת האשפה ליד כביש 2” וסמוכה ל ‘שכונת עין הים’ בגבעת אולגה-חדרה, מוקד לזיהום אויר וריח רע עד אשר תבוצע בדיקת בעירות ופסולת במטמנה “איכות ירוקה – חדרה” על פי הנוהל וקובעת כי; “ראש העיר חדרה צבי גנדלמן: המטמנה, מסריחה מהראש”.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר

בהתבסס על סמוכין למסמך, עולה, כי בראשית החודש (5/2/17)  של “בדיקת בעירות” ממשיכה כותבת-חושפת חברת מועצת העיר חדרה, הגברת עודד, כי; “בעירות המתרחשות באתרי סילוק פסולת, גורמות לבעיות סביבתיות מורכבות, העלולות להמשך שנים ארוכות. בעירות אלו מאיימות על הסביבה על ידי פליטות מזהמים רעילים לאוויר, למים ולקרקע. הבעירות מהוות גם פוטנציאל סיכון לאנשים העוסקים בפעולות הכיבוי ולאזרחים הנחשפים לחומרים הנפלטים מהבעירה“;

  1. בתאריך 8/4/16 התגלתה כמעין בעירה פנימית, באזור ב’ באתר הפסולת “איכות ירוקה” בעיר חדרה.
  1. מזה כמה חודשים, תושבים מדווחים על מפגעי ריח חריפים ופליטות עשן כבדות (במידת הצורך ישנם אסמכתאות אודות כיוון רוח ומפגעי ריח).
  1. בתאריך 27/11/16, התגלה שוב כמעין בעירה פנימית (לאחר יום גשום) שבאה בלב ב’ בקיטור חזק.
  1. במהלך החודשיים האחרונים תושבים רבים מדווחים על מפגעי ריח חריפים וחשד לבעירות פנימיות נוספות (ישנם סרטונים).
  1. כל הממצאים כולל סרטוני וידאו, נשלחו לאיכות הסביבה, לאיגוד ערים ולרשות המקומית.
  1. בתאריך 30/1/17 במהלך סיור של איגוד ערים (עם גלוריה אפרתי)  ו”המשטרה הירוקה” (עבד מחמוד), ומהנדס מצד היזם (אמיתי לבנון) נאמר, כי ישנה חשד לבעירות פנימיות מה שמחזק גם את חשדה של גב’ ירדן שי רוקמן מ-איכות הסביבה שטענה זאת בסיור הקודם.
  1. בתאריך 3/2/17, יותר מ-5 שעות ראינו על בעירה חזקה מהמטמנה, הזמנו כבאיות שצוותיהן טענו, כי הם אינם יכולים לכבות הבעירה מכיוון שלא מדובר בשריפה, בסביבות בשעה 23:35, הגיע בחור בשם; נהד, מלווה בבחור צעיר, בעזרת וקטור, לקחו לו כחצי שעה להקטין את עוצמת קיטור הבעירה שיצא כמו מקומרוס חזק משטח ב’.
  1. לאחר שהבעירה כמעט כבתה והכבאיות הסתלקו, בסביבות השעה 24:00 הגיע מר עמי חתוכה מ-איגוד ערים שחיזק את טענתי לבעירה פנימית והעלה חשש, כי בקרוב כל הר המזבלה יתפוצץ משריפה (הגיע בחור מאיכות הסביבה שמשך יותר מחצי שעה לקח לו לכסות עם שופל את הבעירה).
  1. חשוב לציין, כי בשבוע האחרון איכות ירוקה שאבה כ-30 קוב של תשטיפים, שזה נחשב מחדל בפני עצמו.
  1. כל החודשים האחרונים התושבים סובלים ממפגע ריח חריף והילדים מצריבות קשות בעיניים וקשיי נשימה.
מטמנה איכות ירוקה – מטמנת האשפה ליד 'כביש 2' וסמוכה ל 'שכונת עין הים' בגבעת אולגה-חדרה | צילום: איגוד ערים שרון-כרמל.
מטמנה איכות ירוקה – מטמנת האשפה ליד ‘כביש 2′ וסמוכה ל’שכונת עין הים’ בגבעת אולגה-חדרה | צילום: איגוד ערים שרון-כרמל.
  1. הגב’ גלוריה אפרתי מנהלת תחום תעשיות של איגוד ערים שרון-כרמל. סבורה, כי מדובר בתחמוצות כגון; סולפיט ואמוניה – כידוע האמוניה רעילה לבני אדם ובעלי חיים, ועלולה אף לגרום למוות, האמוניה מופיעה בכמות קטנה כחלק ממחזור הפחמן בקרקע, וכתוצר פירוק אורגני, בעקבות פעילות חיידקים. הגורמים לבעיות נשימה חמורות, פגיעה במערכת הנשימה, בנוסף הסולפיט שכידוע הוא מלח של חומצה גופרתית.
  1. לקיים בדיקת בעירות כדי להרגיע את התושבים שאכן לא מדובר במפגע גזים רעילים.
  1. למפה את מיקום הבעירות בכדי לקבוע את עומקם.
  1. לבדוק את הטמפרטורה בבעירות.
  1. לנקוט באמצעים הדרושים למניעת זיהום – אוויר וריח בלתי – סבירים .
  1. לנקוט בכל האמצעים הסבירים והיעילים למניעת בעירה.
  1. לנקוט בכל האמצעים הדרושים לכיסוי יומיומי מהודק של כל הפסולת באתרים באמצעות חומר כיסוי בשכבה שעובייה לא יפחת מ- 15 ס”מ.
  1. לנקוט בבניית באתר מערכת לשטיפת רכב להובלת אשפה וכלי קיבול לאשפה כדרישת הדין.
  1. לדרוש להקמת מתקן לטיפול בתשטיפי-פסולת, ולא נקטו באמצעים הנדרשים על פי דין לניקוז התשטיפים ולמניעת חלחולם אל הקרקע.
  1. לדרוש, כי חפרו סביב האתר תעלת ניקוז עשויה בטון ומכוסה רשת קשיחה.
  1. לוודא, כי ניקוי שטח האתר מלכלוך ומשאריות פסולת אחת ליום לפחות.

 פריירים לא מתים הם מתחלפים…

“אני רואה בחומרה רבה, כי מאפשרים למטמנה להמשיך ולפעול  בניגוד לנוהל, ללא שום אכיפה ופיקוח ללא שום בקרה, מחקרים, קבעו, כי בשנה האחרונה, מתו באזור חדרה והסביבה, כ-200 בני אדם  מזיהום האוויר של ‘תחנות הכח הפחמיות’ הגיע הזמן לשים את השיקולים הזרים בצד ולפעול בעבור בריאות התושבים ואיכות הסביבה”.

חברת מועצת העיר חדרה, שירלי עודד-דורן, נגד הריח הרע מאתרי סילוק פסולת בעיר
חברת מועצת העיר חדרה, שירלי עודד-דורן, נגד הריח הרע מאתרי סילוק פסולת בעיר

למען הגילוי הנאות כותב שורות אלו (מ.נ), יודע לספר, כי הנושא מוכר לו היטב הן בנחיריו ובריאותיו. מדהים להיווכח, כי כבר לפני 40 שנה כתבתי במקומון ‘כאן נעים – חדרה’ על השערורייה והמחדל של “הבור המעשן – המיזבלה של אולגה ד‘” שהיה במרחק מאות מטרים מביתי. אחרי שנים רבות עיריית חדרה, רצתה לפתור את הבעיה והולידה בעיה גדולה יותר וגרועה עוד יותר והכי עצוב מסוכנת לא פחות; כיסוי הבור בהטמנת פסולת“. חדרה-חלם.

 בשנות ה-90, שוב נסגר אתר הפסולת בכיסוי של אפר-פחם בגלל תהליכים אורגניים – תסיסות שונות של גבעות אשפה כאלה או אחרות. כיום גאה איגוד ערים, להכריז, כי הוא האחראי והמפקח על האתר. חדרה-חלם, כבר אמרנו?!

 פריירים לא מתים הם מתחלפים…” – אין משפט הולם יותר מזה לתושבים במצב הנוכחי. ההבטחות של המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים שרון-כרמל, נמשכות ונידפות באוויר ובעשן הסמיך והמסריח, גם היום למעלה מדור שלם. 

צפירת ההרגעה של הגברת גלוריה אפרתי, מנהלת אגף תעשיות באיגוד ערים לאיכות הסביבה, כי במקום נתגלתה אמוניה אמנם בכמות קטנה, מדאיגה אותי וצריכה להדאיג יותר את תושבי השכונה כולה. אסכם ואומר; “אל תאמינו לאיגוד”.

“לנוכח נתונים אלו ובהתאם לזאת” מוסיפה וכותבת עודד-דורן אל ראש העיר מר גנדלמן; “אבקשך במיידי להקפיא כל פעילות ב‘מטמנה איכות ירוקה’ ולפעול בנקיטת אמצעים למניעת זיהום אויר וריח מהאתר לסילוק פסולת. ולהימנע מביצוע עברות לפי תקנות; 3.4. 6. 9. 10 ו-12 לתקנות למניעת מפגעים (מניעת זיהום אוויר וריח בלתי סבירים מאתרים לסילוק פסולת), התש”ן 1990, לחוק למניעת מפגעים, (מניעת זיהום אוויר וריח בלתי סבירים מאתרים לסילוק פסולת), התש”ן 1990, לחוק למניעת מפגעים, התשכ”א – – 1961 אי נקיטת אמצעים בתחנת מעבר לפסולת – עבירה לפי תקנות 3, 5(2), 6(1), 6 (לחוק רישוי עסקים, התשכ”ח – 1968.

הפרת אחריות נושא משרה בתאגיד – עבירה לפי סעיף 11 ג’ לחוק למניעת מפגעים1961 התשכ”א – 1961 אי ביצוע צו ניקוי – עבירה לפי סעיף 13 (ב)(5), ביחד עם סעיף 13 ב’ (א) לחוק שמירת הניקיון, התשמ”ד – 1984.

חדרה שהייתה פעם פחות מסריחה יותר ירוקה ופחות אפורה, אינה מעודדת כלל את חברת מועצת העיר הגברת עודד-דורן והיא פונה אל ציבור תושבי חדרה לסייע במאבקה על זכותם לאוויר נקי יותר.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן