יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל

בנימין נתניהו: ראוי שנזכור בכל עת המחיר ששילמו יקירינו

ראש הממשלה נתניהו בטקס האזכרה בהר הרצל: במהלך שנותיי כראש הממשלה, כל פעם כשנמסרת לי הודעה על חייל שנפל, לבי נקרע עם משפחתו. על כן, כשאני נדרש לקבל החלטה על פעולה שכרוכה בסיכון לוחמינו וכוחותינו, וזה קורה חדשות לבקרים, אני שוקל היטב ובכובד ראש את הדברים. שוקל עם הראש, ולא פחות מכך, עם הלב.
0
0
ראש הממשלה בנימין נתניהו: ראוי שנזכור בכל עת, את המחיר ששילמו יקירינו
ראש הממשלה בנימין נתניהו: ראוי שנזכור בכל עת, את המחיר ששילמו יקירינו

לאחר צפירה בת שתי דקות ובמעמד נשיא המדינה מר ראובן ריבלין וראש הממשלה מר בנימין נתניהו, נפתח היום (רביעי, ד’ אייר, התשע’ו) בהר הרצל בעיר ירושלים; טקס האזכרה הממלכתי המרכזי ל-23,447 חללי מערכות ישראל.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

ברחבי ארץ ישראל, התקיימו במהלך היום בבתי העלמין הצבאיים, טקסי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, יצוין כי רק בבית העלמין הצבאי בהר הרצל הגיעו יותר מ-120 אלף בני אדם.

בטקס האזכרה בבית העלמין הצבאי בקרית שאול במעמד שר הביטחון מר משה (בוגי) יעלון, השתתפו עשרות אלפי אנשים.

ב-52 הטקסים הממלכתיים בבתי העלמין הצבאיים, בחלקות הצבאיות, אנדרטאות ובישובים מהעיר קריית שמונה ועד העיר אילת לקחו חלק מאות אלפי בני אדם.

להלן דברי ראש הממשלה מר בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל’ בהר הרצל, המובאים במלואן;

“אנחנו, בני משפחות השכולות, איננו זקוקים ל’יום הזיכרון’ כדי לזכור את יקירינו שאבדו לנו בדמי ימיהם. אך ביום הזה, יום הזיכרון, כל העם איתנו בחיבוק ובאהבה. כל משפחה והשכול הפרטי שלה, אבל לכולן אותם ייסורי שאול.

זמן קצר לאחר שהתגייסתי לצה”ל, אחרי ’מלחמת ששת הימים’, הצוות שלי השתתף בהכנות למבצע.

במהלך תרגיל אש נפצעו אנושות שניים מחברי למשימה, דוד בן-חמו מ-באר שבע – נער מחונן, אתלט, עדין נפש, וזהר ליניק מ-יהוד, לוחם רב תושייה ויפה תואר בצוות המקביל.

נסענו עם דוד וזהר בשני כלי רכב לבית החולים. דוד, עשה את רגעיו האחרונים בזרועותיי, מפרפר בין חיים למוות, וכשהגענו לתל השומר נקבע מותם של שניהם.

גם ברגע זה אני זוכר בדיוק את גודל ההלם והכאב. אנחנו, הצוותים, התחלקנו לשתי הלוויות, אך לבנו היה עם שני חברינו שנפלו לנגד עינינו. גם לאחר עשרות שנים, כשיצא לי לבקר בבית משפחתו החמה של דוד בעיר באר שבע, ראיתי שאמו השאירה את חדרו בדיוק כפי שהוא השאיר אותו ביציאתו האחרונה ליחידה.

אחיו של זהר, הסופר חגי ליניק, כתב באופן מרגש כיצד נפילתו של אחיו שינתה את כל מהלך חייו.

כשנה לאחר נפילתם של דוד וזהר, במהלך פשיטה מעבר לתעלת סואץ, נפתחה עלינו אש צולבת. חברי, סגן חיים בן-יונה, נורה ונפל למים. כשליווינו אותו למנוחות ב-קיבוץ יחיעם, רק אז הכרתי את אמו, שלומית, ניצולת השואה האצילה.

היא סיפרה לי שחיים, נולד לאחר שהיא יצאה ממחנות המוות, כנראה, לכן קיבל את השם; ’חיים’, אבל היא גם אמרה שהוא נפל במדים של קצין סיירת מטכ”ל ב-צבא ההגנה לישראל. הטון שלה אמר הכל. כל משפחה וייסוריה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו: ראוי שנזכור בכל עת, את המחיר ששילמו יקירינו | צילום: קובי גדעון, לע"מ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
ראש הממשלה בנימין נתניהו

שלשום, קיימנו, רעייתי ואני, מפגש מרגש עם בנים ובנות שאבותיהם נפלו בצה”ל ובזרועות הביטחון. שאלתי שתי ילדות, אחיות תאומות; ’מה אתן זוכרות מאבא?’ שתיהן לא יכלו לדבר, הן פשוט פרצו בבכי.

הן עמדו שם דקות ארוכות והתייפחו. ואנחנו, שלבנו נקרע, דמענו איתן. כל אחת ממשפחותינו מתמודדת בדרכה עם היגון הנורא.

ברגע הבשורה חרב עלינו עולמנו, וביתרת חיינו אנחנו מנסים לצאת מן ההריסות. לכן, במהלך שנותיי כראש הממשלה, כל פעם כשנמסרת לי הודעה על חייל שנפל, לבי נקרע עם משפחתו.

על כן, כשאני נדרש לקבל החלטה על פעולה שכרוכה בסיכון לוחמינו וכוחותינו, וזה קורה חדשות לבקרים, אני שוקל היטב ובכובד ראש את הדברים. שוקל עם הראש, ולא פחות מכך, עם הלב.

אחיי ואחיותיי, כאב האובדן הוא כמשקולת שצמודה לרגלנו, במסע נדודים במדבר היגון. אני ומשפחתי צועדים במדבר הזה 40 שנה.

יש ותיקים מאתנו, ויש כאלה שהצטרפו למסע רק לאחרונה. גם בשנה החולפת, לאחר “צוק איתן”, נוספו בעל כורחם למשפחת השכול אלה שיקיריהם נפלו במערכה נגד הטרור הרצחני.

במקרים רבים לוחמינו השליכו נפשם מנגד כדי להציל חיים. הם חתרו למגע, הסתערו על המפגעים, ובכך מנעו אסונות כבדים יותר.

אמרתי זאת להוריה של הדר כהן זכרה לברכה, לוחמת מג”ב שפעלה בתושייה וּגבורה כשעמדה על משמרתה בשער שכם.

התעוזה שהיא גילתה הצליחה לבלום מחבל מסתער, ובמחיר חייה הצילה את חברתה. ימים ספורים אחרי מותה של הדר, תינוקת חדשה נקראה על שמה.

משפחת ארבוס מ-אלון מורה, נפעמה מהמעשה האמיץ, באומרה: “מעט נשים זכו להשתתף בהצלת ישראל כמותך – בעוז ובהדר”. הדר כהן מ-אור יהודה, ו-הדר ארבוס הקטנה מאלון מורה, תהיינה קשורות לעד.

כך גם בנות נוספות, שנושאות את שמה של הדר. בישראל ילדים וילדות נקראים על שמם של מגיני עמנו. וכך כאב המשפחות נמהל בגאווה.

שניהם, הכאב והגאווה, קושרים אותנו אלה אל אלה – יהודים, דרוזים, מוסלמים, בדואים, נוצרים וצ’רקסים. השכול חוצה עדות ומחבר בינינו. האחדות הפנימית היא שורש קיומנו.

יום הזיכרון, מבטא יותר מכל את הערבות ההדדית בתוכנו. זהו יום של פיוס פנימי גדול. פיוס פנימי שנובע משותפות גורל, וראוי שאלה ילוו אותנו – כל יום, כל השנה.

ראוי שנזכור בכל עת, את המחיר ששילמו יקירינו, את החיים הצעירים שנגדעו והשאירו אותנו שבורים ודואבים, ומעל לכל ראוי שנזכור את ההקרבה של גיבורינו.

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו והסגל הבכיר, מצדיעים לנופלים בביטחון המדינה | צילום: קובי גדעון, לע"מ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
ראש הממשלה מר בנימין נתניהו והסגל הבכיר

אלוף יאנוש בן-גל ז”ל מגדולי מצביאנו, הכיר היטב את אחי יוני מקרבות הבלימה ברמת הגולן ב-מלחמת יום הכיפורים.

אני זוכר את הזעזוע והכאב שעברו בי, כששמעתי שסיפר כיצד יוני נפרד ממנו לפני שעלה למטוס ההרקולס שהטיס אותו ואת חבריו הלוחמים לחילוץ בני הערובה באנטבה.

יוני, אמר לו: “יאנוש, מהמבצע הזה אני לא חוזר. דאג לברוריה”. אין דבר יקר יותר לנו מחללינו, מפצוענו, מנעדרנו. אנחנו שולחים איחולי החלמה לפצועי מערכות ישראל.

אנחנו נמשיך לפעול כדי להחזיר הביתה את לוחמי צה”ל – בתוכם יקירינו הדר גולדין ואורון שאול. זהבה והרצל שאול היקרים, לאה ושמחה גולדין היקרים, אני מבטיח לכם שלא נרפה.

אני מבטיח לכם שלא נחסוך שום מאמץ עד שנביאם, את בניכם, בנינו, הביתה.

עם רדת ערב, כשיחל יום העצמאות, תגיע גם שעתה של התרוממות הרוח. עין אחת תזיל דמעת עצב על החיים הצעירים שנגדעו, ומהעין השנייה תנשור דמעת גיל על נס התקומה –

מדינת ישראל הנבנית והפורחת, שהיא כפלא בין העמים. יקירינו הנופלים גיבורי האומה, הם שאפשרו את נס הקוממיות. נשמתם תוסיף להיות צרורה בחיינו, והיא תאיר את דרכנו כמשואות נצח.

יהי זכרם של יקירינו שנפלו על משמרתנו שמור לעד בזיכרון האומה”. סיכם ראש הממשלה מר נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מערכות ישראל שנערך היום בהר הרצל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן