הטור של גדעון רייכר

הטור של גדעון רייכר | אין מי שמודה באשמה

הגיעה השעה שפרקליטים מלומדים ששכר טרחתם גזור כמובן מאורך המשפט ומריבוי ערכאות הערעור, יעשו צדק עם מרשם וישכנעו אותו להודות באשמה אם אכן ביצע אותה ולא יגררו אותו מערכאה אחת לשנייה בטיפוח תקווה שברירית לזיכוי כאשר התוצאה לעתים קרובות היא רעה ומרה... על ה"באמת אשמים" להפליג מעתה למחוזות חדשים.
0
0
הטור של גדעון רייכר | אין מי שמודה באשמה
הטור של גדעון רייכר | אין מי שמודה באשמה

שנים רבות שהיתי מדי יום בבתי המשפט בירושלים, השלום המחוזי והעליון. לא כנאשם אלא ככתב בתי המשפט של עיתון. האזנתי לדבריהם של רוצחים, אנסים, גנבים נבלות ונבלים מכל הסוגים מתייצבים בפני השופטים ובפיהם אמירה אחת; אינני אשם.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

אינני זוכר מישהו או מישהי שיתייצבו בפני השופט ופרקליטם או הם עצמם יתוודו בשפה בהירה; “אני אשם”. כולם עומדים על רגלם ולשאלת בית המשפט מודה או לא מודה, מגיבים במקהלה שנגינתה קבועה. לעבריינים בכירים וזוטרים רוצחים אנסים גנבים ונוכלים מכל הסוגים והמינים ובפיהם, בעצת סנגורם כמובן, הייתה אמירה קבועה; אינני אשם.

מעטים שאכן הודו במעשי פשע, צירפו מיד אמירה שאף היא הוכתבה להם; מרשי, אכן ביצע את המעשה אבל הוא איננו אחראי למעשיו. עליו לשהות במוסד.

מבלי חלילה לערער על האמת או אי הצדק שבטענותיו למשל של זדורוב ששיחזר את מעשה הרצח של הנערה תאיר זאדה והורשע ע”י שתי ערכאות טוען בלהט; אני חף מפשע. הוכרחתי להודות.

הקצין הבכיר והנערץ שיושב כעת בביתו והודח מתפקידו חוזר וטוען, כי לא ביצע כל מעשה בלתי חוקי בגופה של החיילת. ואפילו לא קרב אליה, כדי נגיעה. וכך הלאה, בכירים ונישאים מעם, נשיא לשעבר היושב בכלא, טוען חד וחלק; לא היה ולא נברא. לא אנסתי. ראש הממשלה לשעבר שאף הוא כפר באשמה עשה מעשה נבון, הודה בחצי פה בעסקת טיעון; “אכן היה משהו…” ועונשו קוצץ בשני שליש.

ונשאלת השאלה, כיצד יכולים שופטים בישראל להכריע כאשר אוזנם כרויה לכל ההכחשות הללו? האם יאמינו או לא? ליבי, ליבי להם. לא קל הוא הדבר כאשר נאשמים פורצים בבכי תמרורים, זועקים את זעקת חפותם על השופטים להקשות את הלב ולאטום את האוזניים שהרי ההוכחות מדברות בעד עצמם.

אילו היו נאשמים מכל סוג וזן, מתוודים מלכתחילה ומודים באשמתם וחוסכים משפט ארוך ומייגע אין ספק שעונשם היה קל יותר. למשל, הנשיא לשעבר משה קצב, דחה ’עסקת טיעון’ שפטרה אותו ממאסר. אילו היה נענה לה בחפץ לב, הרי אין ספק שבית המשפט היה מסתפק בעונש קל וקנס כלשהוא. אבל קצב, דחה את ההצעה המבזה לטעמו והתוצאה; חרפה כפולה ומכופלת ועונש רב שנים.

הגיעה השעה שפרקליטים מלומדים ששכר טרחתם גזור כמובן מ-אורך המשפט ומריבוי ערכאות הערעור, יעשו צדק עם מרשם וישכנעו אותו להודות באשמה אם אכן ביצע אותה ולא יגררו אותו מערכאה אחת לשנייה בטיפוח תקווה שברירית לזיכוי כאשר התוצאה לעתים קרובות היא רעה ומרה.

האוחזים לעתים בסכין הרצח המוצגת להם בבית המשפט, יפסיקו לטעון בעצת סנגורם כמובן, כי מדובר ב”אולר” ששימש את ילדם במשחקיו בשכונה.

די. הכפירה האוטומטית כאשר העובדות טופחות בפנים, כבר הפכה לנלעגת ודוחה שתוצאתה החמרה בענישה.

הבה נפליג לעברה של תקופה חדשה. אם למשל; חיים רמון בשיא תהילתו כשר, היה מודה בעבירה שיוחסה לו בקרבה מיותרת לגופה של עלמה והיה מודה; היא נצמדה אלי. וזאת הכל ראו ואכן נישקתי אותה, כנראה, שגם לשוני תעתה בפיה. אני מצטער. מבקש סליחה.

הפרשה, הייתה זוכה לכותרת אחת או שתים ונמוגה באפלה. ההכחשה הגורפת שתוצאתה; משפט מרשיע הייתה מיותרת ומכשילה.

על ה”באמת אשמים” להפליג מעתה למחוזות חדשים.

 

0
0



אודות הכותב

גדעון רייכר

גדעון רייכר, הוא עיתונאי ופובליציסט וותיק. שדרן רדיו, מגיש בטלוויזיה, רייכר, התמחה בסיקור ענייני משפט, צרכנות וביורוקרטיה ובבירור תלונות מאת צרכני התקשורת על גופים ציבוריים. מגיש את התכנית "נדודי שינה עם גדעון רייכר" בתחנת גלי צה"ל, התכנית ששומעת אתכם.
השכלה; האוניברסיטה העברית ירושלים, כיתת ‏1967‏ • ירושלים. תיכון חדש חיפה, כיתת ‏1954‏ • חיפה. הפקולטה למדעי הרוח, האוניברסיטה העברית בירושלים, מדע המדינה וסוציולוגיה.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן