דיני עבודה - פסקי דין

תביעה נגד משרד החינוך: מדוע תואר רב אינו שקול לתואר אקדמי

0
0

שני רבנים, ביקשו לגשת למכרז של ’משרד החינוך’ ולהפוך למפקחים ב’חינוך החרדי’. אלא שלהפתעתם, הם גילו שהתואר המסמיך אותם ל’רבנים’ אינו מספיק. לדבריהם, הדבר פוגע ב’חופש העיסוק והשוויון של הציבור החרדי’. האם הציבור החרדי, מופלה לרעה?
תביעה נגד משרד החינוך: מדוע תואר רב אינו שקול לתואר אקדמי
תביעה נגד משרד החינוך: מדוע תואר רב אינו שקול לתואר אקדמי

ידוע, הוא, כי רב (או רבי) הוא כינוי לתלמיד חכם בעל סמכות דתית בקהילה היהודית. משמעותו הפשוטה של המונח היא; “מורה”. משרד החינוך, פרסם מכרז לתפקיד מפקח בחינוך המוכר הלא רשמי, בו קבע תנאי סף המחייב בתואר ראשון. שני רבנים, שהתעניינו במשרה, ביקשו לגשת למכרז, אך מה רבה הייתה אכזבתם כשגילו שהתואר המסמיך אותם ל’רבנים’ אינו מספיק.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

משכך, השניים, ביחד עם ’הקליניקה לזכויות אדם בקריה האקדמית אונו’, הגישו תביעה ב’בית הדין האזורי לעבודה’ בעיר ירושלים נגד השר גדעון סער – ששימש שר החינוך בעבר, ונציבות המדינה. כאשר לטענתם, תנאי הסף מפלה לרעה את המגזר החרדי, שחלק נכבד ממנו נמנע מ’לימודים אקדמיים’ מסיבות אידיאולוגיות, ואי קבלת תואר ’הרבנות’ כשקול ל’תואר ראשון’, היא פוגעת ומשפילה. לדבריהם, הדבר פוגע ב’חופש העיסוק והשוויון של הציבור החרדי’.

עוד טענו, התובעים, כי קביעת תנאי הסף שינתה את המצב הקודם, בו ניתן היה להתקבל לתפקיד ’מפקח’ עם תואר ’רב’ בלבד. החלטה זו, טענו התובעים, התקבלה ללא תשתית עובדתית ומשפטית מספקת ועל כן היא; בטלה.

לטענת הנתבעים, על ידי ב”כ עו”ד איתם עמיצור, דווקא בגלל צרכיו המיוחדים של ’המגזר החרדי’, נקבע תנאי הסף של ’תואר ראשון’ במקום ’תואר שני’, כנדרש ממפקחים ב’חינוך הממלכתי’ ו-הממלכתי דתי, וההחלטה לשנות את תנאי הסף, אינה פוגעת בשוויון.

עוד הוסיפו הנתבעים, שלימודי תואר ראשון, כוללים עידוד לחשיבה ביקורתית וחשיפה למגוון גישות ודעות העשויים לסייע למפקח בתפקידו, בעוד שמבחני ההסמכה לרבנות אינם דורשים יכולת כתיבה או הבעת ביקורת.

◄ הדרישה עונה על התכלית

סגן נשיא בית הדין האזורי לעבודה ירושלים, כבוד השופט אייל אברהמי, קבע, בהחלטתו (מיום ה- 04/09/2014), כי דרישת התואר הראשון, אינה חורגת ממתחם הסבירות ואינה מצדיקה את התערבות ביה”ד.

לדברי כב’ השופט אברהמי; “ביה”ד, יתערב בשיקול הדעת של הרשות המוסמכת לקבוע את תנאי הסף רק כשנופל פגם מהותי או כשההחלטה חורגת באופן קיצוני ממתחם הסבירות, אך זהו לא המקרה”.

לפי כב’ השופט, תכנית הליבה במוסדות החינוך היא תנאי למתן רישיון ולהכרזת המוסד כמוכר, מה שמזכה אותו בתקציב. משרד החינוך, מחויב לפקח על תכניות הליבה במוסדות מוכרים שאינם רשמיים, וזו גם אחת המטרות שלשמה פורסם המכרז למפקחים.

כדי להגשים את התכלית הזו, סברו הנתבעים, כי יש מקום לדרוש מהמועמדים ’תואר ראשון’, שכן כך, ישנו סיכוי גדול יותר שהמועמדים, יכירו וייחשפו לתכניות הליבה, ולכן ההחלטה סבירה.

בהתחשב במיוחדות המגזר, הופחתה דרישת התואר השני ולאור העובדה, כי אל המכרז, ניגשו מועמדים רבים – לא ניתן לומר, כי תנאי הסף של תואר ראשון, מפלה את הציבור החרדי או אינו מתאים. עוד נקבע, שתנאי הסף אינו פוגע בחופש העיסוק או בשוויון, משום שדרישת התואר הראשון עשויה לענות על התכלית שלשמה מתמנה מפקח.

סגן נשיא בית הדין האזורי לעבודה ירושלים, כבוד השופט אייל אברהמי, הורה על דחיית התביעה, לא נקבע צו להוצאות.

יש לציין, כי בעוד ש’תואר אקדמי’, שאותו רשאי להעניק רק מוסד שהוכר לשם כך ע”י המועצה להשכלה גבוהה, הרי שאין מגבלה על הענקת תואר; “רב”. אמנם, יש מקומות בהם נדרשת הכרה של הרבנות הראשית לישראל בתואר; “רב” לצורך קבלת תפקיד או משרה, אך אין הגבלה על עצם הענקת התואר.

• ב”כ הנתבעים; עו”ד איתם עמיצור
• שם ב”כ התובעים, לא אוזכר בפסה”ד.

*הכותב עו”ד עודד הכהן, לא ייצג בתיק.

עו”ד עודד הכהן

עו”ד עודד הכהן, ממשרד עו”ד הכהן-דבל, עוסק בדיני עבודה וליטיגציה. הוא חבר בלשכת עורכי הדין משנת 1984 ונוטריון משנת 2002. לעו”ד הכהן, משרד עצמאי בעיר ירושלים, בו הוא עוסק בעיקר בדיני משפחה, חוזים, משא ומתן, משפט אזרחי ומסחרי וכן בייצוג בעניין עבירות צווארון לבן ומיסוי.

עו”ד הכהן, הוא חבר ועד מחוז ירושלים של לשכת עורכי הדין, ומשמש מ”מ יו”ר ועדת אתיקה ארצית בלשכת עורכי הדין, וכן כיו”ר ועדת הביטאון של המחוז. עו”ד הכהן, מרבה להופיע בבתי משפט ואף מלמד ליטיגציה במכללת “שערי משפט” בעיר תל אביב. כמו כן, מקדיש עו”ד הכהן, חלק נכבד מזמנו להרצאות בפני צוערים, קצינים ונגדים בצה”ל, בנושא; ערכים ודמוקרטיה.

☚ לקריאת פסק הדין המלא.

_______

● הידיעה הובאה בסיוע ובאדיבות אתר המשפט הישראלי “פסקדין”

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן