בנקים

נגידת בנק ישראל פלוג בהשקת השטר החדש בעריך של 50 שקלים: הדור הבא של הכסף

0
0

נגידת בנק ישראל; “העובדה שמדי יום מוחלפים מיליוני שטרות בין תושבי ישראל ללא חשש לאמינותם אינה מובנת מאליה. כבנק מרכזי, מוטלת עלינו האחריות להמשיך ולשמר הביטחון שיש לתושבים בכך שהשטרות שבידיהם אמינים” ◄ בעיצוב שטר ה-50 ₪, ניתן ביטוי לשירתו העשירה והמגוונת של מגדולי המשוררים העבריים שאול טשרניחובסקי.
נגידת בנק ישראל פלוג בהשקת השטר החדש בעריך של 50 שקלים: הדור הבא של הכסף
נגידת בנק ישראל פלוג בהשקת השטר החדש בעריך של 50 שקלים: הדור הבא של הכסף

“כנגידת הבנק, אני גאה בסדרת השטרות החדשה – הדור הבא של הכסף – אשר תיכנס במהלך השנים הקרובות לארנקים של כל אחת ואחד מאתנו” – כך אמרה היום (יום רביעי | ט”ו אלול, התשע”ד), נגידת בנק ישראל ד”ר קרנית פלוג בעת אירוע ההשקה של השטר הראשון בסדרת השטרות החדשה בעריך 50 שקלים חדשים, שיופץ לציבור החל מיום שלישי, 16/09/14.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

הנגידה הגב’ פלוג, ביקשה להדגיש, בדבריה, כי; “בנק ישראל, מעודד וממשיך לקדם את התפתחותם של אמצעי תשלום מתקדמים, אשר אינם מבוססי נייר. אין בכך כמובן, כדי לגרוע מחשיבות השטרות והמטבעות כאמצעי תשלום מרכזי בידי הציבור. כך בארץ וכך גם בעולם. ברצוני להודות לכבוד השופט טירקל העומד בראש הוועדה לתכנון שטרי כסף, מעות ומטבעות זיכרון, למעצבת השטרות הגב’ אסנת אשל, ולכל השותפים לעשייה. תודה מיוחדת למנכ”ל הבנק ולמחלקת המטבע על הובלת הפרויקט”.

לדברי נגידת בנק ישראל באירוע השקת השטר החדש בעריך של 50 שקלים; “אחת ממשימותיו המרכזיות של הבנק המרכזי היא להנפיק מטבע. העובדה שמדי יום מוחלפים מיליוני שטרות בין תושבי ישראל ללא חשש לאמינותם אינה מובנת מאליה. כבנק מרכזי, מוטלת עלינו האחריות להמשיך ולשמר את הביטחון שיש לתושבי ישראל בכך שהשטרות שבידיהם אמינים.

במסגרת זו יש צורך לתכנן, לעצב ולהנפיק שטרי כסף שימושיים, עמידים ובטוחים שקשה לזייפם. ההתפתחויות בתחום השטרות, העלייה ברמת הזיופים בעולם והאמצעים הטכנולוגיים שעומדים כיום בידי הזייפנים מחייבים את הבנק להתאים את הסטנדרטים של השטרות לאתגרים של השנים הבאות. זו הסיבה שאחת לתקופה של כ-15 שנים, מוחלפת ע”י בנק ישראל סדרת השטרות, בסדרה חדשה ומתקדמת יותר, המציגה סטנדרטים גבוהים של ביטחון, חדשנות ו-נגישות.

כבוד גדול הוא עבורי להציג היום בפני הציבור את שטר ה-50 ₪ החדש, הראשון בסדרת השטרות החדשה של מדינת ישראל, ואני שמחה לבשר שבשבוע הבא, ביום שלישי, כ”א באלול תשע”ד, ה-16 בספטמבר, השטר החדש, ייכנס למחזור, ויופץ לציבור באופן הדרגתי באמצעות קופות הבנקים, מכשירי משיכת המזומנים וחברת הדואר.

אחד מהדגשים שהושמו בפיתוח הסדרה החדשה הוא התאמתה לשימוש על ידי אוכלוסיית העיוורים ולקויי ראייה. אני גאה לומר שסדרת השטרות החדשה, אכן תוכננה ובוצעה תוך שימת לב מיוחדת גם לאוכלוסייה זאת.

סדרת השטרות החדשה, סדרת המשוררים, תישא את דמויותיהם של אישים הנמנים עם היוצרים הבולטים בתחומי השירה והספרות העברית, אשר סיפור חייהם, יצירתם ופועלם שזור בסיפור תקומתה של המדינה. זאת, בין היתר, על מנת להנחיל בקרב הדורות הבאים את יצירתם, פועלם ותרומתם של אישים אלו לתרבות בישראל.

שטר 50 השקלים החדש, נושא את דיוקנו של שאול טשרניחובסקי, מגדולי המשוררים והיוצרים של ארצנו. זהו שטר ייחודי הן בהיבט העיצובי והן בהיבט הטכנולוגי של סימני הביטחון המשולבים בו, שהם מהמתקדמים ביותר בעולם.

שאר העריכים, 200 ₪ עם דיוקנו של נתן אלתרמן, ושטר 20 ₪ עם דיוקנה של רחל המשוררת ושטר של 100 ₪ עם דיוקנה של לאה גולדברג, יושקו בסדר הזה במהלך השנים הקרובות, לאחר השלמת תהליך העיצוב, האפיון והייצור, הכולל בקרות איכות קפדניות. סיכמה נגידת בנק ישראל ד”ר קרנית פְלוּג.

◄ דברי מנכ”ל בנק ישראל באירוע השקת השטר החדש בעריך של 50 ₪

מנכ”ל בנק ישראל, מר חזי (יחזקאל) כָּאלו, אמר בהשקה, כי; “השקתו של שטר ה-50 ₪, הראשון בסדרת השטרות החדשה, היא אבן דרך חשובה בפרויקט. העבודה האינטנסיבית על הסדרה החדשה החלה לפני מספר שנים, עוד בתקופתו של הנגיד פישר, וכללה מספר שלבים מרכזיים – החל מאישור הדמויות בממשלה באפריל 2011, דרך תחרות העיצוב הפומבית שהתקיימה באותה שנה, אישור המועצה המנהלית והממשלה את העיצוב הסופי בשנת 2013, ועד לשלבים האופרטיביים של תכנון השטר, אפיונו, עיצובו וייצורו – תהליך סבוך ומורכב ביותר שארך מספר שנים, כמו במדינות מתקדמות נוספות”.

מר חזי כאלו, מנכ”ל בנק ישראל | ברקע: השטר החדש בעריך של 50 שקלים | צילום: בנק ישראל

חזי (יחזקאל) כאלו, הוסיף ואמר; “כמנכ”ל הבנק, ליוויתי את הפרויקט החשוב הזה מראשיתו, ואני גאה ונרגש מהמעמד של השקת השטר הראשון בסדרה. החשש מפני ’זיופים של שטרות’ קיים בכל העולם ואינו ייחודי לישראל. הודות לעובדה שבנקים מרכזיים מתקדמים, וביניהם; בנק ישראל, דואגים לשדרג מראש את סימני הביטחון המשולבים בשטרות, איננו ניצבים היום בפני סיכון משמעותי לביטחון מערכת המטבע”.

“ברצוני להודות ל’מחלקת המטבע’ אשר הובילה את הפרויקט החשוב הזה מתחילתו באחריות ובמקצועיות רבה, ואין לי ספק, כי המחלקה תמשיך להוביל אותו בהצלחה עד להשלמתו”. סיכם מנכ”ל בנק ישראל מר חזי כאלו.

◄ שטר 50 השקלים החדש – המשורר שאול טשרניחובסקי

שאול טשרניחובסקי (1875-1943), מגדולי המשוררים העבריים במחצית הראשונה של המאה העשרים, מתרגם ורופא. נולד על גבול אוקראינה ועלה בשנת 1931 לארץ ישראל. בבגרותו למד רפואה ומסיום לימודיו ועד לסוף חייו שילב בין פעילותו כרופא לפעילותו כמשורר.

שירתו של טשרניחובסקי, רבה ומגוונת והיא ממזגת בין השפעות התרבות היהודית והעולמית. ביצירתו, הושפע מ’תבנית נוף מולדתו’, מתרבותה של יוון העתיקה, מארץ ישראל ומעולם התנ”ך.

שיריו כדוגמת; “אני מאמין”, “אומרים ישנה ארץ”, ו”הוי ארצי מולדתי” משקפים את זיקתו לציונות, לעם היהודי ולארץ ישראל. שירים אלו ורבים אחרים ובהם; “גינה לי”, “שושנת פלאים”, “את אינך יודעת”, “אינני אוהב אותה” הולחנו ובוצעו על ידי מיטב המלחינים והמבצעים העבריים. טשרניחובסקי, נודע גם כמתרגם מעולה והוא אחראי לתרגומן של יצירות מופת קלאסיות לשפה העברית.

בעיצוב שטר ה-50 ₪, ניתן ביטוי לשירתו העשירה והמגוונת של טשרניחובסקי ולזיקתו לארץ ישראל, לצד רמז לפתיחותו והיכרותו העמוקה עם תרבויות העולם. צד הפנים של השטר נושא את דיוקנו ואת מילות השיר; “הוי ארצי מולדתי”, בכיתוב זעיר, אשר היווה את ההשראה לשילובו של עץ ההדר ופירותיו בעיצוב השטר.

בעיצוב צד הגב של השטר שולב עמוד בסגנון קורינתי, והוא נותן ביטוי לזיקתו של טשרניחובסקי ליצירות קלאסיות מ-יוון העתיקה. בגב השטר, מופיע משפט מתוך שירו של טשרניחובסקי; “אני מאמין”, כי עוד אאמין גם באדם, גם ברוחו, רוח עז”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן