כאן חלל | תעופה

סוכנות החלל הישראלית: להתראות מאדים, ברוכים הבאים האסטרואידים “קרס” ו”וסטה”

0
0

סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, מזמינה את הציבור הרחב היום מוצ”ש, 5 ביולי 2014, להפנות טלסקופים לשמיים ולצפות במאדים שימצא מעט משמאל לירח לפני שיתרחק מכדור הארץ ◄ צפו גם באירוע אסטרונומי נדיר שיימשך כחודשיים; שני אסטרואידים, ינועו בחלל כשהם נראים נעים, זה לצד זה.
סוכנות החלל הישראלית: להתראות מאדים, ברוכים הבאים האסטרואידים
סוכנות החלל הישראלית: להתראות מאדים, ברוכים הבאים האסטרואידים “קרס” ו”וסטה”

סוכנות החלל הישראלית ב’משרד המדע והטכנולוגיה’ הממונה על קידום ופיתוח החלל במדינת ישראל בתחום האזרחי, מזמינה את הציבור הרחב להפנות טלסקופים לשמיים ולצפות בכוכב הלכת מאדים’ בטרם יתרחק מכדור הארץ. היום (ז’ תמוז התשע”ד), מוצ”ש, 5 ביולי 2014, בעת שקיעת החמה, יהיה אפשר לצפות ב’כוכב מאדים’ (’Mars’), בעת שימצא מעט משמאל ל’ירח’ (Moon).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

החל מאתמול (שישי 4 ביולי), ניתן גם לכם לצפות ב’אירוע אסטרונומי נדיר’ אשר יימשך כחודשיים; שני אסטרואידים, ינועו בחלל כאשר הם נראים נעים, זה לצד זה.

לרגל האירוע, קוראת ’סוכנות החלל הישראלית’ ב’משרד המדע’ בשיתוף ’האגודה הישראלית לאסטרונומיה’ לציבור, להצטרף ל’צפייה המונית בתופעה’ מן הבית, מלווה בהדרכה ובמענה לשאלות ב’דף הפייסבוק’ של סוכנות החלל הישראלית.

כוכב הלכת מאדים, הוא כוכב הלכת הרביעי במרחקו מן השמש והקרוב ביותר ל’כדור הארץ’ מבין כוכב הלכת שמסלולם סביב השמש מצוי מעבר למסלול כדור הארץ. לאורך המאה האחרונה, היווה הכוכב מושא נפשם של משימות החלל שמבקשות למצוא מענה לשאלה; האם ייתכנו חיים על פני מאדים.

כיוון שמאדים וכדור הארץ, חגים סביב השמש במהירויות שונות, מאדים, מגיע לקרבה מרבית לכדור הארץ אחת ל-26 חודשים לערך. הפעם האחרונה, ש’כוכב הלכת מאדים’, הגיע לקרבה המרבית האפשרית לכדור הארץ, הייתה בחודש אפריל השנה ואילו הפעם הבאה תהיה רק בחודש יוני 2016.

האסטרואיד ’Ceres’ האסטרואיד הגדול ביותר בחגורת האסטרואידים

מאדים הוא כוכב לכת קטן יחסית וגדול מהירח שלנו אך במעט ולכן רק סמוך למועד הקרבה הגדולה שלו לכדור הארץ אפשר לראות פרטים על פניו גם בטלסקופים קטנים” – מסביר ד”ר יגאל פת-אל, יו”ר ’האגודה הישראלית לאסטרונומיה’.

“בין הפרטים שיהיה אפשר לראות באמצעות טלסקופ – כיפות הקרח בקטביו. בחודשי הקיץ, מצוי מאדים בקבוצת הכוכבים “בתולה”, כאשר הוא נע מזרחה לכיוון קבוצת “מאזניים”.

כוכב מאדים, הולך ומתרחק מכדור הארץ ולכן בחודשים הקרובים, ילך אורו וימעט, גודלו הזוויתי יקטן ויהיה קשה לראות פרטים על פניו מכדור הארץ.

מאדים, ניכר היטב בגוונו הכתום-אדום ובשעות שמיד לאחר השקיעה הוא נראה היטב בכיוון דרום, מעט למטה מ”הזניט”. משמאל למאדים מצוי בימים אלה כוכב בוהק שגונו תכול. זהו הכוכב “ספיקה”, הכוכב הבהיר ביותר ב’קבוצת בתולה’ והוא מסמן את צרור החיטים שהבתולה אוחזת בידה.

ובזמן שאנו אומרים “שלום אחרון” לכוכב “מאדים”, מעט צפונית ממנו, יהיה ניתן החל מאתמול, לצפות גם בשני ’אסטרואידים’ (Asteroids), “רוקדים טנגו”. שניים מהאסטרואידים הגדולים ביותר בחגורת האסטרואידים; “קרס” (’Ceres’) ו”וסטה” (4 Vesta), יתקרבו זה לזה עד שאפשר יהיה לראותם יחדיו באותו שדה ראייה במשקפת שדה או ב-טלסקופ קטן.

“קרס” הוא האסטרואיד הגדול ביותר בחגורת האסטרואידים. בשנת 2006, החליטו האסטרונומים לשייך אותו לקבוצה חדשה של גופים במערכת השמש; ’כוכבי הלכת הננסיים’. קוטרו של קרס מגיע לקרוב לאלף ק”מ, פחות מעשירית מקוטר כדור הארץ.

האסטרואיד “ווסטה” הוא האסטרואיד הרביעי שהתגלה, קוטרו כמה מאות ק”מ ויש הסבורים שבעבר הרחוק הוא היה כוכב לכת שהתפרק מסיבות כלשהן. שני הגופים הקטנים נעים בסמיכות זה לזה, כל חודש יולי ואפשר לצפות בהם נעים ביחס זה לזה וביחס לכוכבי השבת גם באמצעות משקפות.

האסטרואיד ’וסטה 4’ אחד הגדולים ביותר במערכת השמש | צילום: ויקיפדיה

“גם בטלסקופים גדולים שני הגופים לא נראים יותר מאשר כוכבים, לא בהירים במיוחד, אך הקרבה ביניהם נדירה ביותר” – מסביר מנחם קדרון, מנהל סוכנות החלל הישראלית ב’משרד המדע’ וממשיך, כי; האסטרואיד “קרס” והאסטרואיד ווסטה, מתקבצים אחת ל-17 שנים לערך, אך קרבה כה גדולה בינם נדירה מאוד ומתרחשת אחת לעשרות עד מאות שנים”.

“למרות הקרבה ביניהם על כיפת השמים, האסטרואידים קרס ו-ווסטה, מרוחקים זה מזה מרחק של עשרות מילוני ק”מ ומרחק זה ילך ויגדל.

אתמול ה-4 ביולי, היה המרחק של ווסטה מכדור הארץ כ-265 מיליון ק”מ ואילו קרס, יהיה מרוחק מאתנו כ-350 מיליון ק”מ.

האסטרואיד הגדול “קרס” מרוחק יותר מהשמש מאשר האסטרואיד ווסטה – מרחקו הממוצע מה’שמש’ כ-420 מיליון ק”מ והוא משלים הקפה סביבה אחת ל-4.6 שנים ואילו ווסטה, משלים הקפה סביב השמש אחת ל-3.6 שנים ומרחקו הממוצע מהשמש, מגיע למרחק של 320 מיליון ק”מ”.

המעוניינים לצפות במחזה הנדיר ולעקוב אחריו מדי יום, יכולים להיכנס ל’דף הפייסבוק’ של סוכנות החלל הישראלית ולצפות ב’סרטון הדרכה לתצפית’, לקבל הכוונה ולשאול שאלות עליהם יענו מדריכי האגודה הישראלית לאסטרונומיה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן