חדשות כאן חלל | תעופה כאן מדע | טכנולוגיה

הסכמי ארטמיס – נאסא: ישראל חתמה על השבת טיסות מאוישות לירח

טקס החתימה נערך במעמד שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן, שגריר ישראל לארה"ב מיכאל הרצוג, ראש נאסא הסנטור ויליאם (ביל) נלסון ומנהל סוכנות החלל הישראלית תאל (מיל') אורי אורון ◄החתימה על הסכמי ארטמיס, ירחיבו את דיפלומטיית החלל ושיתופי הפעולה ובכך תהפוך ישראל לשותפה במסע חסר תקדים לבסס נוכחות אנושית קבועה בחלל העמוק ב-ירח ואף מעבר לו. 
0
0

הסכמי ארטמיס של נאסא ישראל, מהווים הישג היסטורי למדינת ישראל במסגרת ‘אירועי שבוע החלל הישראלי’! המדינה, חתמה בסוף השבוע (שלשום, יום רביעי, כ”ד בשבט התשפ”ב) על הסכם לשיתוף פעולה בין סוכנות החלל הישראלית וסוכנות החלל האמריקאית ב’תכנית ארטמיס’ להחזרת טיסות מאוישות לכוכב ירח ולכוכב מאדים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק או בטוויטר.

ההסכם קובע את העקרונות לשיתוף פעולה בחקר החלל ובשימוש אזרחי של הירח, מאדים, שביטים ואסטרואידים למטרות שלום.

 ‘הסכמי ארטמיס’ עליהם הוכרז ב־15 במאי 2020, של סוכנות החלל של ארצות הברית האחראית על תוכנית החלל האמריקאית וחקר האווירונאוטיקה והחלל מטעם ממשלת ארצות הברית (נאס”א) – התכנית להחזרת טיסות מאוישות אל הירח ולמאדים.

באותה השנה, חתמו ראשי סוכנויות החלל של ארצות הברית, אירופה, אוסטרליה, קנדה, יפן, איטליה, לוקסמבורג, בריטניה ואיחוד האמירויות הערביות על ההסכמים, בנובמבר 2021, הצטרפה אוקראינה ובדצמבר 2021, ברזיל. פולין הצטרפה באוקטובר 2021.

בטקס החתימה בסוף השבוע (ד’) על ההסכמים, שנערך במעמד שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה הגב’ אורית פרקש הכהן, חתמו ראש נאסא (NASA) מר ויליאם (ביל) נלסון ומנהל סוכנות החלל הישראלית תת אלוף (מיל’) אורי אורון.

הטקס נערך במעמד שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, שגריר ארצות הברית בישראל מר תומאס ניידס ושגריר ישראל בארצות הברית מר מיכאל הרצוג.

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הגב’ אורית פרקש-הכהן, אמרה; ״אני מברכת את ראש סוכנות החלל על חתימה על הסכם ארטמיס והצטרפות ישראל לתכנית החלל השאפתנית, המורכבת והיקרה ביותר בעולם.

חתימה על הסכם זה, כעת, היא אבן בניין נוספת במערכת היחסים שלנו עם ארצות הברית, הידידה הגדולה שלנו בעולם. המהות של תכנית ארטמיס; לעשות משהו נועז, ומעורר השראה. להנחית אנשים – נשים וגברים – על הירח פעם נוספת, לאחר 5 עשורים.

לראות איך הירח יכול להפוך ליותר מתחנת עצירה, אלא מקום לשהות בו לפרק זמן משמעותי, על מנת לאפשר פיתוחים ומחקרים שלא ניתן לפתח בשום מקום אחר. ישראל, יכולה וצריכה לשמש תפקיד מרכזי בחלום הזה.

ישראל” הוסיפה השרה פרקש-הכהן; “יכולה לתרום בכל תחום הקשור בחלל – כולל שימוש בחליפות חלל ישראליות בטיסה הראשונה כבר במרץ הקרוב.

מדובר בהוכחה נוספת שלטכנולוגיה ולחדשנות, יש תפקיד דיפלומטי חשוב. למוח הישראלי, יש שם שחוצה גבולות ויבשות, אפילו השמיים הם לא הגבול”. סיכמה שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, הגב’ פרקש-הכהן.

את ‘הסכמי ארטמיס‘ מובילה נאסא וחברות בה כיום, לצד ארצות הברית, עוד 12 מדינות; אוסטרליה, אוקראינה, איחוד האמירויות, איטליה, ברזיל, בריטניה, יפן, לוקסמבורג, ניו זילנד, פולין, קוריאה הדרומית וקנדה.

תוכנית ארטמיס, המורכבת והיקרה בתכניותיה של נאסא, היא להנחית בני אדם על הירח, כבר ב-2025

ישראל היא המדינה ה-14 אשר מצטרפת להסכמים. החתימה צפויה לאפשר לישראל להשתלב בתכנית ארטמיס השאפתנית במגוון שיתופי פעולה במחקר ובמדע לצד חיזוק שיתופי פעולה מסחריים וכלכליים בתחום החלל בין ‘תעשיות החלל‘ של כל המדינות החתומות.

סמל תוכנית ארטמיס | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

מטעם ‘סוכנות החלל הישראלית נמסר על ידי יועץ תקשורת מר מעיין אילת לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי ההסכם הוא צעד חשוב מבחינה מדינית לישראל ומסמל את הצטרפותה לקבוצת מדינות שחרטו על דיגלן עקרונות לשיתוף פעולה ולחקר החלל למטרות שלום.

את הליך החתימה הובילו משרדי החדשנוּת, המדע והטכנולוגיה ומשרד החוץ. קודם לטקס החתימה, אישרה ממשלת ישראל לפני כשבוע, ההחלטה להצטרף ל”הסכמי ארטמיס“.

מטרתה העיקרית של תוכנית “ארטמיס“, שהיא המורכבת והיקרה בתכניותיה של נאסא, היא להנחית בני אדם על הירח, כבר ב-2025 ובהמשך אף לבסס תחנת מחקר מאוישת קבועה.

למרות שנאסא היא זו שמובילה את התוכנית, המדינות החתומות על הסכמי ארטמיס, מגייסות אף הן אמצעים להשגת יעדיה.

החללית שתישא את האסטרונאוטים מכדור הארץ אל הירח, תהיה ככל הנראה, חללית אוריון, אשר נאסא, מפתחת הן לטיסות לתחנת החלל והן למשימות לעומק החלל, בראשן טיסות לירח ובעתיד אולי גם טיסות מאוישות אל מאדים.

טרם ההסכם שנחתם היום, ישראל, למעשה, כבר לוקחת חלק בארטמיס 1 שצפויה להיות במרץ 2022. הניסויים ב-חליפת המגן אסטרוראד של חברת סטמארד הנתמכת על ידי סוכנות החלל הישראלית, החלו כבר בינואר אשתקד בתחנת החלל הבינלאומית.

החליפה, צפויה לשמש תפקיד מרכזי בתוכנית ארטמיס, שכן האסטרונאוטים שיפעלו ב’חלל העמוק‘ יהיו זקוקים להגנה מפני קרינת השמש המסוכנת.

במשימת ארטמיס 1 הבלתי מאוישת, שמתוכננת להשתגר לירח, זו תהיה הפעם הראשונה שתיבחן האפקטיביות של הטכנולוגיה כנגד הקרינה בחלל העמוק.

טיסה זו, תהיה בלתי מאוישת, אך תישא שתי בובות בדמות של אישה; האחת; “זוהר” שתלבש את חליפת המגן, והשנייה; “הלגה“, שלא תלבש אותה. לאחר חזרתן של שתי הבוּבות עמוסות חיישני הקרינה, ניתן יהיה להשוות ביניהן ולבדוק האפקטיביות של האפוד.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן