דיני משפחה וירושה

שרת המשפטים, ציפי לבני; מסלול מזונות במערכת ההוצאה לפועל החל לפעול מהיום

0
0

שרת המשפטים, ציפי לבני; “לצערי, נשים רבות זכאיות לתשלומי מזונות, ולצערי הרב עוד יותר, אחוז גדול מדי מהן נאלץ להתרוצץ מדי חודש על-מנת לקבל את הכספים שנקבע בבתי המשפט שהן זכאיות להם” ◄ מנהל רשות האכיפה והגביה, דוד מדיוני; ” מסלול המזונות’ יאפשר לזוכים פרטיים, בפועל בעיקר זוכות, להימנע מהקושי הכרוך בניהול תיק מזונות בהוצאה לפועל”.
שרת המשפטים, ציפי לבני; מסלול מזונות במערכת ההוצאה לפועל החל לפעול מהיום
שרת המשפטים, ציפי לבני; מסלול מזונות במערכת ההוצאה לפועל החל לפעול מהיום

כידוע “משנכנס אדר מרבין בשמחה” במקרה שלנו (אלה הזוכים), יש לקחת בחשבון גם את העצב (של החייבים), תלוי אם כן את מי שואלים שכן בהתאם לתיקון ל’חוק ההוצאה לפועל’ (תיקון 40) (מסלול מזונות), התשע”ב 2012, אשר אושר בכנסת ביולי 2013 כהוראת שעה ל- 6 שנים, מסלול מזונות במערכת ההוצאה לפועל, החל לפעול למעשה אתמול ה-1 בפברואר ובפועל היום (ראשון | ב’ באדר א’ התשע”ד, 2 בפברואר 2014), לצורך פתיחת תיקים חדשים.

עו”ד שמרית רגב, דוברת רשות האכיפה והגביה, מסרה לתקשורת בסוף השבוע שעבר (חמישי), כי, במסגרת “מסלול מזונות”, תכנס ה’הוצאה לפועל’ ב’נעלי הזוכה’ ותפעל ל’גביית חוב המזונות’ עבורו. המסלול, יופעל על ידי ’מערכת ההוצאה לפועל’ תוך מעורבות מינימאלית של הזוכה.

וכך, יפעל ’מסלול מזונות במערכת ההוצאה לפועל’, לאחר פתיחת התיק ב’מסלול מזונות’, הזוכה, לא יידרש לבצע פעולות נוספות לגביית החוב, ומערכת ההוצאה לפועל היא שתפעל במקומו לנקיטת הליכים לגביית החוב. זאת, למעט הדיונים בהם נדרשים הצדדים להציג עמדות בפני רשם ההוצאה לפועל.

המסלול, יהיה מסלול בחירה עבור זוכים פרטיים, כך שזוכים אלה יוכלו לבחור אם הם מעוניינים לנהל את תיק ההוצאה לפועל בעצמם או לעשות זאת באמצעות לשכת ההוצאה לפועל במסלול מזונות. המסלול יהיה מסלול חובה עבור המוסד לביטוח לאומי, כך שכל תיקי המזונות של הביטוח הלאומי, ייגבו באמצעות מסלול זה; הרציונל שבבסיס קביעה זו ביחס לתיקי המוסד לביטוח לאומי הינו, שבמידה ותהיה אכיפה אפקטיבית של דמי המזונות, תחול ירידה בגמלאות המזונות של המוסד לביטוח לאומי והמהלך יחסוך כספי מדינה.

עוד יודגש, כי על פי החוק והכללים שנקבעו על ידי מנהל הרשות, בכל אימת שיהיה לפקידי ההוצאה לפועל טיפול בתיק המוסד לביטוח לאומי ובתיק הזוכה הפרטית הם מונחים לטפל בתיקי הזוכה הפרטית, קודם לטיפול בתיק המוסד.

◄ במערכת ההוצאה לפועל כ-80,000 תיקי מזונות בסכום חוב כולל של למעלה מ-9 מיליארד ₪

מנתונים שמביאה דוברת רשות האכיפה והגביה, עו”ד רגב, עולה, כי נכון לסוף שנת 2013, ישנם במערכת ההוצאה לפועל כ-80,000 תיקי מזונות בסכום חוב כולל של למעלה מ–9 מיליארד ₪ (9,033,189,100).

עוד מתברר, כי 63% (אחוזים) מן התיקים נפתחו על ידי ’הביטוח הלאומי’ ו-37% מהתיקים נפתחו על ידי זוכה פרטי. יודגש, כי כ-56% מהזוכים הפרטיים ב’תיקי מזונות’ אינם מיוצגים על ידי עורכי דין.

ממשאל שנערך בקרב עשרות זוכות וחייבים בלשכות ההוצאה לפועל על ידי חטיבת שירות הלקוחות ברשות האכיפה והגביה, כחלק מההיערכות לפתיחת מסלול המזונות, עלה, כי קיימת התייחסות חיובית ל’מסלול המזונות’ הן מצדן של הזוכות והן מצדם של החייבים.

זוכות במזונות השיבו לשאלה; “רשות האכיפה והגבייה מעוניינת להקים מסלול מזונות שינקוט בצורה יזומה את ההליכים…”, בין היתר, כי; “נראה שזה יחסוך זמן”, אולי זה יכריח אותי לטפל בתיק סוף סוף, “יופי. מישהו יהיה עם היד על הדופק…”, “החייב ידע שזה הוצל”פ. לא אני. זה לא משחק ילדים”.

חייבים, מנגד השיבו לאותה שאלה, בין היתר; “זו הזדמנות לטפל מהותית בבעיה של תיקי מזונות”, “מצוין. זה יעשה סדר בינינו”, “מצוין. ידברו אתנו וישמעו גם אותנו”, “אני מרגיש כבול ומותש… אולי מישהו ישמע אותי”.

הוראת השעה, תחל, כאמור, מהיום פברואר 2014, והחל ממועד זה, ניתן יהיה לפתוח תיקים חדשים במסלול מזונות; ב- 2/6/14, תחול הוראת השעה גם לגבי תיקים ישנים של זוכים פרטיים, כך שהחל במועד זה, זוכים פרטיים יוכלו להעביר למסלול מזונות תיקים שנפתחו לפני תחילת הוראת השעה; ב-1/9/14 תחול הוראת השעה גם לגבי תיקים ישנים של ’המוסד לביטוח לאומי’ באופן שבמועד זה יעברו למסלול המזונות כלל תיקי המזונות של הביטוח הלאומי.

המסלול, יוקם במספר לשכות ברחבי הארץ – לשכה אחת בכל אחד ממחוזות השיפוט של בתי המשפט; ירושלים, באר שבע, כפר סבא, תל אביב, חיפה ובעיר נצרת.

המוסד לביטוח לאומי, יוכל לפתוח את התיקים אך ורק בלשכה שבה הוקם מסלול מזונות, אך זוכה פרטי יוכל לפתוח את התיק בכל אחת מלשכות ההוצאה לפועל. התיק עצמו, יתנהל בלשכה שבה הוקם מסלול מזונות, אך הזוכה, יוכל להגיש בקשות ומסמכים גם בלשכה שבה פתח את התיק ושבה כאמור לא הוקם מסלול מזונות.

◄ כ-56% מהזוכים הפרטיים (זוכות) בתיקי מזונות אינם מיוצגים ע”י עורכי דין

דוד מדיוני מנהל רשות האכיפה והגביה המופקדת על מערכת ההוצאה לפועל

שרת המשפטים ח”כ ציפי לבני אינה זוכה רק לשבחים על תפקודה במו”מ לשלום עם הפלשתינים מצד האירופאים, גם בארץ שיבחו משפטנים ואזרחים את הרפורמה. מיד עם כניסתה של שרת המשפטים, הגב’ ציפי לבני, לתפקידה, היא אישרה את העלאת הצעת החוק בנושא; מסלול המזונות ב’וועדת השרים’ הראשונה בראשית פעילותה של הממשלה והכנסת החדשה, לאור חשיבות הנושא בעיניה. מליאת הכנסת הנוכחית, אישרה החלת דין רציפות על הצעת החוק והחוק, כאמור, אושר בכנסת בחודש יולי 2013.

שרת המשפטים, ח”כ ציפי לבני, אמרה, כי; “לצערי, נשים רבות זכאיות לתשלומי מזונות, ולצערי הרב עוד יותר, אחוז גדול מדי מהן, נאלץ להתרוצץ מדי חודש על-מנת לקבל את הכספים שנקבע בבתי המשפט שהן זכאיות להם.

המהלך החדש, צפוי לייעל באופן מהותי את השירות שניתן לנשים אלו, במטרה לאפשר להן ולילדיהן חיים בכבוד, תוך מאמץ מינימלי להשגת זכויותיהן” סיכמה השרה לבני.

מנהל רשות האכיפה והגביה, המופקדת על מערכת ההוצאה לפועל, מר דוד מדיוני, הבהיר, כי; “עובדי מערכת ההוצאה לפועל, שיפעלו ב’מסלול מזונות’, הונחו על ידי, כמנהל הרשות, לקיים קשר הדוק עם החייב זאת במטרה להגיע לתכלית גביית דמי המזונות”.

מנהל רשות האכיפה והגביה, מר מדיוני, הוסיף, כי; “עד היום, טרם תיקון החוק, ההתגוששות בין הצדדים, שהחלה עוד בד”כ ב’תיק הגירושין’ נמשכת, לצערנו, גם בתיק המזונות בהוצאה לפועל ולבסוף פוגעים בילדים על לא עוול בכפם.

מסלול המזונות, יאפשר לזוכים פרטיים, בפועל בעיקר זוכות, להימנע מאותה התגוששות עם בן הזוג לשעבר ומהקושי הכרוך בניהול תיק מזונות בהוצאה לפועל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן