עובדים | תעסוקה | כוח אדם

ארגון חברות הניקיון: בישראל מעל ל-1,000 חברות ניקיון הפועלות ללא רישיון

0
0

ארגון חברות הניקיון, מגלה; רק כ-450 חברות מחזיקות ברישיון של משרד התמ”ת, ו-משרד המשפטים, ופעולות כחוק. נתח השוק של החברות נאמד בכ-35% ◄ דרור אטרי, מנכ”ל חברות הניקיון; “מרבית החברות הללו, מנצלות את העובדים ומפירות את זכויותיהם המוגנות בחוק, אך במקום ש’משרד התמ”ת’, ינסה לאתר את אותם חברות הוא מתרכז בחברות החוקיות ובעלות הרישיון ומבצע רק בהם ביקורות”.
ארגון חברות הניקיון: בישראל מעל ל-1,000 חברות ניקיון הפועלות ללא רישיון
ארגון חברות הניקיון: בישראל מעל ל-1,000 חברות ניקיון הפועלות ללא רישיון

בישראל, פועלות כיום מעל ל-1500 חברות ניקיון, אבל בדיקה של ארגון חברות הניקיון, מגלה, כי רק לכ-450 מתוכם יש רישיון ממשרד התמ”ת (משרד התעשייה והמסחר). לפני יותר משנתיים (1.1.2010), אישרה הכנסת, תיקון בחוק קבלני כוח אדם, כי קבלן שירות, המעסיק עובדים בענפי השמירה, האבטחה או הניקיון, מחויב ברישיון מטעם משרד התמ”ת.

על פי החוק, העיסוק בשירותים אלה ללא רישיון, מהווה עבירה פלילית אשר דינה מאסר או עבירה פלילית. עפ”י האיגוד, חברות ניקיון שאינן מחזיקות ברישיון משרד התמ”ת, מנצלות לא פעם את מעמדם של העובדים, תוך הפרה בוטה של זכויותיהם המוגנות בחוק.

החוק הקובע בסעיף 10, כי; “לא יקבל אדם שירות כוח אדם מקבלן כוח אדם או שירות מקבלן שירות, ולא יתקשר עימם לקבלת שירותים, כאמור, אלא אם כן, קבלן כוח האדם או קבלן השירות, לפי העניין, הוא בעל רישיון לפי פרק זה והמציא לאותו אדם העתק ממנו”, מצטרף לחוק אחר, חוק האכיפה, אשר נכנס לתוקפו רק לפני חודשיים, מחייב את המזמין לפעול ולוודא, כי הקבלן, מעניק לעובדיו את מלוא הזכויות המגיעות להם ומקיים את מכלול חובותיו כלפיהם.

במסגרת החוק, אשר נכנס לתוקפו לפני כחודשים, הוטלה אחריות אזרחית ופלילית על מזמין העבודה, ולא רק על קבלן השירותים שהינו המעסיק בפועל.

על פי בדיקת הארגון, נתח השוק של 1,000 החברות שאינן פועלות על פי חוק מוערכת בכ-35%, והן מעסיקות יותר מ-10,000 עובדים. על פי ההערכות, רוב החברות האלה פועלות ב’מגזר הפרטי’ בעיקר ב’עסקים קטנים ובינוניים’ או לחילופין בחברות אחזקת בנייני מגורים, כאשר על פי הבדיקה ב’מגזר הציבורי’ התופעה הזו כמעט ואינה קיימת, מלבד אולי מספר ’רשויות ערביות’ בודדות.

מרבית מהחברות הפועלות ללא ניקיון הם חברות קטנות אשר מעסיקות בדרך כלל מספר בודד של מנקים או לכל היותר כמה עשרות בודדות ופועלות מתחת לרדאר של משרד התמ”ת.

בארגון חברות הניקיון, טוענים, כי משרד התמ”ת, כמעט ולא מנסה לאתר חברות אלה, וממקד את הביקורת השוטפת שלו ב-450 החברות הפועלות בשוק.

חברות ניקיון שאינן מחזיקות ברישיון, מנצלות לא פעם מעמדם של העובדים

על מנת לקבל ’רישיון עבודה’ על המבקש להמציא ערבות בנקאית או ערובה מתאימה אחרת למילוי חובותיו כלפי עובדיו בהתחשב בהיקף העסק, כמו גם להוכיח לא הורשע מבקש הרישיון או ממלא תפקיד בכיר בעסק שיש לו עבירה שיש עימה קלון. בין השאר נבדקת יציבותו/הכלכלית של העסק/ החברה, וכי העסק/החברה עומד/ת בתנאים פיזיים מתאימים להעסקת עובדים.

“המשמעות של הסקר שלנו היא מדאיגה במיוחד” – מאשים דרור אטרי, מנכ”ל חברות הניקיון החבר ב’לשכת התיאום של הארגונים הכלכלים’; “ישנם לא מעט בעלי העסקים שעדיין לא הפנימו את האחריות הישירה שהונחה על כתפיהם, בהיותם מזמיני השירות בגין הפרות חוק ביחס ל’עובדי הקבלן’ המועסקים אצלם.

מרבית החברות הללו, מנצלות את העובדים ומפירות את זכויותיהם המוגנות בחוק – אך במקום שמשרד התמ”ת ינסה לאתר את אותם חברות הוא מתרכז בחברות החוקיות ומבצע רק בהם ביקורות. משרד התמ”ת, חייב להבין, כי על מנת להסדיר את השוק חייבים לפעול במלוא הכוח בחברות האלה אשר לא מהססות להציע הצעות זולות הנובעות מעושק עובדיהם ורמיסת זכויותיהם”.

הבדיקה, מגלה, עוד כי מרבית החברות הפועלות ללא רישיון עובדות בעיקר בצפון ובמרכז ואילו במרכזי העסקים באזור גוש דן, ואזור השרון; “במקום למגר את התופעה של חברות הפועלות ללא רישיון ומנצלות עובדים משרד התמ”ת, מפנה משאבים לבדיקות טכניות ובירוקרטיות שלא מועילות לאיש. זהו סדר עדיפות לקוי, שיש למנוע”. טען דרור אטרי, מנכ”ל חברות הניקיון.

בארגון חברות הניקיון, מבקשים משר התמ”ת, ח”כ שלום שמחון, להנחות את אגף ההסדרה והאכיפה במשרדו להגביר את האכיפה והענישה כנגד חברות פורעות חוק הפועלות ללא רישיון מוסדר, תוך חיזוק החברות שבחרו לפעול באופן מסודר.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן