רפואה דחופה

מרכז רפואי כרמל: בת חצי שנה, בלעה 2 סיכות ביטחון, ניצלה ע”י היחידה לדרכי עיכול בילדים

0
0

דלית פעוטה בת חצי שנה, בלעה 2 סיכות ביטחון, שהחזיקו ברכת מזל, מעל ראש מיטת התינוק שלה. סיכה אחת אף נפתחה בתוך הבטן, ורק בפעולה מורכבת בחדר ניתוח הצליחו המומחים של בית החולים כרמל, להוציא את הסיכות ולהציל את הפעוטה ◄ פרופ’ אהרון לרנר; “הפעם זה נגמר טוב, אבל חייבים במיוחד בחופש הגדול לשים לב מה הילדים מכניסים לפה, הסכנה מאוד גדולה”.
מרכז רפואי כרמל: בת חצי שנה, בלעה 2 סיכות ביטחון, ניצלה ע
מרכז רפואי כרמל: בת חצי שנה, בלעה 2 סיכות ביטחון, ניצלה ע”י היחידה לדרכי עיכול בילדים

דלית תינוקת בת חצי שנה, מצפון הארץ, אשר הוריה חששו מ”עין הרע”, וקשרו בעזרת 2 סיכות ביטחון מוזהבות ומעוטרות בחרוזים קטנים על דופן מיטתה ’ברכת מזל’ קטנה, וסגולה לשמירה – הבינו, כי כוחם של קמיעות, כנראה, אינו בדיוק כפי שקיוו. התינוקת, בעלת שמחת החיים וסקרנות הצליחה בשלב מסויים של שיעמום לפרק את סיכות המזל, ולבלוע אותם עמוק אל תוך הבטן.

כעבור רגע, הבחינה האימא שושי, המבועתת במעשה בתה הקטנה; “ראיתי פתאום את התינוקת שלי דלית, מתעוותת מחליפה צבעים, ופולטת-מקיאה. מיד התקשרתי אל בעלי, שיבוא מיד מן העבודה… ותוך כדי שאני מרימה את הילדה, שמתי לב, כי הקמיע של ’ברכת המזל’ שתלינו לה מעל הראש שלה במיטה, איננו, חיפשתי את קמיע הברכה, ומצאתי אותה בצד המיטה, אבל בלי סיכות הביטחון, אשר החזיקו בה, ופתאום נעלמו לנו”.

האם שושי, מספרת, כי העריכה, שדלית בתה התינוקת, בלעה את הסיכות, ומיהרה יחד עם בעלה שהגיע אל הבית מיד אל חדר המיון של ה’מרכז רפואי כרמל’.

ב’חדר המיון כרמל’, קיבל את דלית התינוקת, מנהל היחידה לדרכי עיכול בילדים פרופ’ אהרון לרנר, אשר סיפר, כי; “בצילום הרנטגן (ראה למעלה משמאל), זהינו מיד את 2 הסיכות, ואת הסיכה הפתוחה, המחשבה המיידית, היתה על צורך מיידי בניתוח, אבל לאחר התייעצות מהירה, החלטנו, כי קודם כל ננסה למשוך ולהוציא את הסיכה באמצעות אנדוסקופ (Flexibles Endoskop), שהוא מכשיר גמיש אשר בקצהו נמצאת מצלמה זעירה”.

“הסכנה בסיכה הפתוחה, היתה גדולה, הסיכה, יכולה להיתקע בין הקפלים בדרכי העיכול ולחורר את דופן הקיבה, ולגרום ליציאת חומר קיבתי חומצי אל תוך חלל הבטן” – מבהיר פרופ’ לרנר.

בתינוקת דלית, טיפלו כל הצוות של היחידה לדרכי עיכול בילדים ב’בית החולים כרמל’, פרופ’ לרנר, ד”ר ויקטור הניקין, האחות מירי נובוסלסקי, מ-יחידת הגסטרו, והמכשירן חסן גוטאני, בסיוע רופא מרדים של חדר ניתוח, החל לתרגל על שולחן העבודה, כיצד לתפוס את הסיכה ולסגור אותה בתוך הבטן, פעולה אשר (לכאורה) נראת פשוטה, אבל מורכבת מאוד כשאתה עובד עם מכשירים המופעלים מרחוק בתוך חלל הבטן של פעוטה בת 6 חודשים. מתברר, כי הניסיונות לסגור את הסיכה לא צלחו, ופרופ’ לרנר, החליט למרות זאת למשוך את הסיכה החוצה כשהיא פתוחה.

פרופ’ לרנר, המשיך, ותיאר את הדרמה; “היה כאן סיכון לא קטן, שבו הסיכה הפתוחה תוך כדי ההוצאה שלה, תפגע בדופן מערכת העיכול, תגרום לדימום ולזיהום, אבל החלטתי, לקחת את הסיכון מתוך תקווה שנצליח בפעולה”.

פרופ’ אהרון לרנר, ד”ר ויקטור הניקין, וצוות ביה”ח כרמל שטיפלו בפעוטה שבלעה 2 סיכות ביטחון, צילום: אלי דדון

התברר, כי אחרי דקות מורטות עצבים ובסבלנות אדירה – משך פרופ’ לרנר, באמצעות המכשור האנדוסקופי המתקדם המוצב בבית החולים כרמל את הסיכה הפתוחה כשהחלק הפתוח שלה מופנה לאחור, והחוד, מאידך, מופנה קדימה, וזאת בלי לגרום אף נזק, וכולם בחדר הניתוח, נשמו סוף סוף לרווחה.

פרופ’ אהרון לרנר, מדגיש, ומזהיר, כי; “הפעם עם דלית הקטנה אמנם הצלחנו לשמחתנו אבל מגיעים אלינו לאחרונה, אל חדר המיון, עשרות מקרים של בליעת חפצים ע”י ילדים ותינוקות. ובמיוחד בתקופת “החופש הגדול”, המספרים רק עולים.

צריך לזכור, כי ילדים, ובמיוחד תינוקות, מגלים ובודקים חפצים באמצעות הפה, כמעט כל דבר הם מכניסים לתוך הפה, ואי לכך, צריך לשמור עליהם ב”שבע עיניים”.

רק לאחרונה, הגיעו לחדר המיון של ביה”ח כרמל, מספר תינוקות וילדים אשר בלעו מטבעות כסף גדולים, גולות, סיכות, סוללות בגדלים שונים, חלקי משחקים, חפצי מזל (קמיעות), שנמצאים ליד ומעל ראש התינוקות, ועוד חפצים שונים, ומשונים”.

“אחת הסכנות הגדולות היא ב’בליעת סוללות’ מזהיר פרופ’ לרנר, הסוללות מכילות חומר קורוזי מסוכן שמסוגל לפצוע ולעשות כוויה כימית בדופן הקיבה או המעיים, מה שיכול לגרום לזיהום קשה, נקב במעי, ובמקרים קשים מצריך אפילו ניתוח מורכב ומסוגל במקרים נדירים להגיע אפילו למקרי מוות”.

“לאחרונה, נתקלנו ב’משחק מגנטים’ חדש שמגיע במדינות אירופה ובו הילדים צריכים להרכיב תמונת פאזל ממגנטים קטנים וצבעוניים” – ומוסיף פרופ’ לרנר; מתברר, כי הילדים, בולעים את המגנטים הקטנים והסכנה שהם גורמים מאוד גדולה.

המגנטים הקטנים, מתגבשים בבטן, לכדי כדור ברזל קטן שחוסם את דרכי המעיים ולפעמים, המגנטים מתפזרים לאורך המעי מדביקים אותו במקומות שונים באמצעות משיכת המגנט, ויכולים לגרום ל’נקב’ מסוכן מאוד במעיים”.

“אנחנו ממליצים ומאוד מבקשים שילדים לפני גיל בית ספר וכיתה א’, לא ישחקו ולא יגעו במשחקים עם חלקים קטנים המסוכנים לבליעה. חשוב שההורים, יבדקו טוב טוב את משחקי הילדים, לפעמים, עדיף “בכי קטן” כשאומרים לילד לא!, למשחק מסוכן. מאשר לרוץ איתו אחר כך, אל חדר מיון של ה’מרכז רפואי כרמל’”. סיכם פרופ’ אהרון לרנר.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן