זוכי פרס ישראל

פרופ’ דוד קשדן, חתן פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה וחקר מדעי המחשב

0
0

בנימוקיה למתן פרס ישראל, המוסיפה לו כבוד ראוי ואף מכבדת את הפרס עצמו, ציינה, ועדת פרס ישראל, בראשות פרופ’ מיכאל רבין, כי; “תרומותיו החשובות של פרופ’ קשדן, ל’תורת החבורות’. שהיא היא אחת מהתורות המרכזיות ב’מתמטיקה’ כולה, הכוללות את הגדרת תכונת קשדן, ותרומות ל’גאומטריזציה’ של ’תורת ההצגות’”.
פרופ’ דוד קשדן, חתן פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה וחקר מדעי המחשב
פרופ’ דוד קשדן, חתן פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה וחקר מדעי המחשב

פרופ’ דוד קשדן, מ’האוניברסיטה העברית’ בירושלים, הוא חתן פרס ישראל בתחום חקר המתמטיקה וחקר מדעי המחשב לשנת תשע”ב, 2012, כך בישר אמש, (ב’), שר החינוך, מר גדעון סער. בנימוקיה למתן פרס ישראל, המוסיפה לו כבוד ראוי ואף מכבדת את הפרס עצמו, ציינה, הוועדה, בראשות פרופ’ מיכאל רבין, כי; “תרומותיו החשובות של פרופ’ קשדן, ל’תורת החבורות’. שהיא היא אחת מהתורות המרכזיות ב’מתמטיקה’ כולה, הכוללות את הגדרת תכונת קשדן, ותרומות ל’גאומטריזציה’ של ’תורת ההצגות’”.

תורת החבורות, היא ענף של המתמטיקה (במסגרת האלגברה) העוסק בחקר המבנה האלגברי הקרוי; חבורה ובפונקציות משמרות המבנה שמוגדרות עליו, הנקראות הומומורפיזמים. התורה נחשבת אחת מאבני היסוד של המתמטיקה כולה ושימושיה מתפשטים לפיסיקה ותורת הקוונטים ולמדעי המחשב. פרופ’ קשדן, מוכר כאחד המתמטיקאים המובילים בעולם בעשורים האחרונים.

ועדת פרס ישראל, בתחום חקר המתמטיקה וחקר מדעי המחשב, כללה את פרופ’ מיכאל רבין, פרופ’ הלל פורסטנברג, פרופ’ אביעזרי פרנקל, ופרופ’ נגה אלון.

קשדן, הוא מתמטיקאי ישראלי, פרופסור מן המניין ב’אוניברסיטה העברית בירושלים’, עמית מקארתור, חבר האקדמיה הלאומית למדעים של ארצות הברית, חבר האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים והאקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, זוכה פרס רוטשילד (2009), וב’פרס ישראל במתמטיקה ומדעי המחשב’ (2012), “על תרומתו ל’תורת החבורות’ ותרומתו לגאומטריזציה של ’תורת ההצגות’”.

◄ פרופ’ דוד קשדן – קורות חיים

דוד קשדן, (נולד ב-1946) בעיר מוסקבה, תחת השם; דימיטרי אלכסנדרוביץ’ קשדן. הוא קיבל תואר דוקטור בשנת 1969 בהנחייתו של אלכסנדר קירילוב. לאחר מכן, הוא היה מהתלמידים המובילים בסמינר הידוע של ישראל גלפנד, בין השאר היה חבר בו יוסף ברנשטיין מ’אוניברסיטת תל אביב’. בשנת 2004, עלה קשדן, ארצה, ומאז מכהן כפרופסור מן המניין בחוג למתמטיקה בפקולטה למתמטיקה ומדעי הטבע באוניברסיטה העברית בירושלים.

מאז שנת 1990, הוא חבר באקדמיה האמריקאית למדעים, ומאז שנת 2006, הוא חבר ב’אקדמיה הלאומית הישראלית למדעים’. בשנת 2008, נבחר ל’אקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים’.

◄ חזרה בתשובה

עקב התנצרות חברו החל להתעניין ביהדותו, קבע לו זמן ללימוד תורה עם חברותא, ובהדרגה חזר בתשובה. מאז, לאורך כל השנים הוא מקפיד על קביעת עיתים לתורה למרות שעיקר עיסוקו הוא במתמטיקה.

בשנת 1975 הוא עבר לארצות הברית, שם לימד ב’אוניברסיטת הרווארד’, ואף היה ראש המחלקה למתמטיקה 3 שנים. במקביל שינה את שמו ל’דוד’.

◄ מחקר

קשדן, נודע בשיתופי הפעולה שלו במחקריו עם מתמטיקאים אחרים, בעיקר; ישראל גלפנד, ג’ורג’ לוסטיג, גריגורי מרגוליס.

קשדן, זכה במענק מטעם הקרן לעידוד מצוינות; עמית מקארתור בין השנים; 1995-1990.

אחד מתלמידיו מ’הרווארד’, בשם; ולדימיר ואבוצקי, קיבל את מדליית פילדס בשנת 2002, ומשמש כפרופסור מן המניין במכון למחקר מתקדם.

פרופ’ קשדן, נודע בעיקר בעקבות ’תכונת קשדן (T)’ שפיתח בשנת 1967, הקשורה ל’תורת ההצגות של חבורות’, ומהווה תחום מחקר פורה, עד היום.

המידע אודות פרופ’ דוד קשדן, הובא מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן