זוכי פרס ישראל מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ ספרים | סופרים | משוררים קיבוץ שירה

נורית זרחי המשוררת היא ‘כלת פרס ישראל לספרות ספרות ושירה’

הוועדה בתחום ספרות ושירה – יוצרים ומתרגמים' על כלת פרס ישראל תשפא, המשוררת והסופרת נוּרִית זַרְחִי; "כתיבתה פורצת, אישית ודיאלוגית, מטאפיסית ו-קונקרטית, יהודית ו-אוניברסלית, וכמגיעה למקומות האינטימיים ביותר בנפש האנושית... הכאב מופיע ללא מרירות, העוצמה פורצת ללא אלימות, הקסם צד באופן נדיר את הפלא הבריאתי והקיומי. יותר מ-40 שנות יצירה, מגיעות לביטוי ספרותי דומיננטי, עצמאי ומקורי בספרות העברית הנוכחית ומצדיקות בכל קנה מידה את הענקת פרס ישראל ליוצרת מוכשרת זאת". כתבה וסיכמה ועדת הפרס".
0
0

כלת פרס ישראל בתחום ספרות ושירה – יוצרים ומתרגמים’ לשנת תשפ”א (2021) היא המשוררת והסופרת נוּרִית זַרְחִי – כך בחרה ועדת הפרס שהתכנסה בראשותו של יושב ראש הוועדה פרופ’ מירון איזקסון, ובהשתתפותן של החברות; פרופ’ תמר סוברן ופרופ’ חנה סוקר שווגר. 

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

כב’ שר החינוך מר יואב גלנט, הודיע היום (שני, י”ז באדר התשפ”א) אף הוא לגב’ נורית זרחי על זכייתה של כלת פרס ישראל בתחום ספרות ושירה – יוצרים ומתרגמים לשנת תשפ”א.

נורית זרחי המשוררת היא 'כלת פרס ישראל לספרות ספרות ושירה' לשנת 2021 | צילום: דניאל צ'צ'יק | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
נורית זרחי, כלת פרס ישראל

בנימוקיה, ציינה ועדת הפרס, כי; “המשוררת והסופרת נורית זרחי היא קול נדיר ופלאי ב’ספרות העברית‘. המבחן העיקרי של ספרות מעולה הוא ייחוּדה וחותמה האישי, דהיינו; התחושה שהיוצר מכונן דיבור משלו, עם אפיונים מיוחדים ושפה משלו שקל לזהותה.

כל המרכיבים האלה, חלים על נורית זרחי וזאת בהיקף עצום של יותר מ-100 ספרים, ובסוגות ספרותיות של שירה, סיפורת, נובלות, ספרות ילדים, מסות ו-מאמרים“.

עוד הדגישה, הוועדה ב-תחום ספרות ושירה – יוצרים ומתרגמים’ לשנת תשפ”א, כי; “כתיבתה פורצת, אישית ודיאלוגית, מטאפיסית ו-קונקרטית, יהודית ו-אוניברסלית, וכמגיעה למקומות האינטימיים ביותר בנפש האנושית.

הכאב מופיע ללא מרירות, העוצמה פורצת ללא אלימות, הקסם צד באופן נדיר את הפלא הבריאתי והקיומי. יותר מ-40 שנות יצירה, מגיעות לביטוי ספרותי דומיננטי, עצמאי ומקורי בספרות העברית הנוכחית ומצדיקות בכל קנה מידה את הענקת פרס ישראל ליוצרת מוכשרת זאת”. כתבה וסיכמה ועדת הפרס.

הגב’ ענתי מנשורי, מטעם דוברות והסברה של משרד החינוך, מסרה לאתר כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי כבר בימים הקרובים, צפויה להתפרסם הבחירה ב’תחום מפעל החיים‘ לשנת ה’תשפ”א.

נורית זרחי | קורות חיים

נורית זרחי, ילידת העיר ירושלים (כ”ח בתשרי תש”ב, 19 באוקטובר 1941). בגיל שש, נתייתמה  מאביה, הסופר ישראל זרחי ועברה עם אמה ואחותה לקבוצת גֶּבַע, קבוצה במועצה אזורית גלבוע, השוכנת בעמק יזרעאל ממזרח לעיר עפולה.

זרחי, סיימה את  בית הספר התיכון של קיבוץ עֵין חֲרוֹד. בתקופת שירותה הצבאי למדה בערבים בסמינר לוינסקי המכללה העברית הראשונה להכשרת מורים; בשנים הבאות למדה ספרות עברית ופילוסופיה באוניברסיטת תל-אביב.

עבדה כעיתונאית, כמבקרת ספרות ואמנות, כמרצה לספרות ולספרות ילדים וכמנחת סדנאות לכתיבה. אם לשתי בנות; רוני טהרלב ואראלה טהרלב בן-שחר.

במהלך עשרות שנות הוראה הרצתה גב’ נורית זרחי בחמש אוניברסיטאות; באוניברסיטה העברית, באוניברסיטת בן גוריון בנגב, באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת תל אביב.

במקביל לימדה זרחי, במכללות ובסמינרים; סמינר לוינסקי, מכללת הקיבוצים,  עלמא, מינשר, מכללת קיי בעיר באר שבע ועוד.

המשוררת והסופרת נורית זרחי, כותבת ומפרסמת במשך למעלה מ-50 שנה. במהלך השנים, ראו אור למעלה מ-120 ספרים – ספרי שירה, סיפורים, רומנים, מסות, תרגומים ובעיקר ספרי ילדים כשהיא זוכה להכרה ולאהדת הקהל, המבוגר והצעיר.

ספריה של זרחי, תורגמו לשפות רבות ושיריה הולחנו והושרו בידי טובי המבצעים; אריק  איינשטיין, מוני אמריליו, חווה אלברשטיין, שלמה גרוניך, מתי כספי, יוני רכטר  ורבים אחרים.

נורית זרחי | פרסים, עיטורים וציונים לשבח

פרס היצירה על שם לוי אשכול, פרס ראש הממשלה (פעמיים, תש”ם ותשנ”א) פרס זאב לספרות ילדים ונוער; 1972 על “אני אוהב לשרוק ברחוב//1989 על “וולפיניאה מומין בלום1993 עלך “אין שם אריה“//1999 על “חוש העסקים שלי2008 ציון לשבח על “פז ואני“//פרס יציב )1978).

עיטור כריסטיאן אנדרסן לספרות ילדים ונוער;

  • 1980 על “לא לגרש את נני” //1984 על “הילדה רובין הוד1988 על “אותה קיבלו חינם” //פרס ביאליק (1999)
  • פרס שרת החינוך לספרות ילדים// פרס עמיחי (תשס”ו).
  • פרס רמת גן (2012//) פרס לאה גולדברג (2011)
  • פרס דוליצקי, Lauriet Poet של האוניברסיטה העברית.
  • פרס לנדאו של מפעל הפיס 2013 // פרס שרת החינוך על מפעל חיים 2014, פרס אריק איינשטיין לאמנים ותיקים 2016.
0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן