כאן חלל | תעופה

חוקרים מישראל, גילו אות רדיו שיסייע למצוא מיזוגי כוכבי נויטרונים, למציאת גלי הכבידה

0
0

ד”ר אהוד נקר מאוניברסיטת תל אביב, ופרופ’ צבי פירן מהאוניברסיטה העברית בירושלים; “גילוי הבזק רדיו בלתי מזוהה על ידי ד”ר ג’פרי באוור, מאוניברסיטת קליפורניה לפני מספר שנים, היה הגילוי הישיר הראשון של מיזוג זוג כוכבי נייטרונים” ◄ זיהוי הבזק כזה בסמוך לגילוי אפשרי של גל כבידה, יאפשר למדענים להציץ דרך העינית שבדלת ולוודא שאכן מישהו נקש בדלת.
חוקרים מישראל, גילו אות רדיו שיסייע למצוא מיזוגי כוכבי נויטרונים, למציאת גלי הכבידה
חוקרים מישראל. גילו אות רדיו שיסייע למצוא מיזוגי כוכבי נויטרונים, למציאת גלי הכבידה

חוקרים מישראל; ד”ר אהוד נקר מאוניברסיטת תל אביב, ופרופ’ צבי פירן מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, גילו ’אות רדיו’ שיסייע למצוא מיזוגים של כוכבי נויטרונים, אשר אותם מחפשים כיום ברחבי העולם על מנת למצוא את ’גלי הכבידה’ (Gravitational waves) – כך מגלה כתב העת היוקרתי Nature, במאמר שהתפרסם לאחרונה.

ייאמר מיד, כי מדענים רבים, רואים ב’גלי הכבידה’, תנודות קטנות במרקם של מרחב-זמן, את הצלילים של היקום. ממש כשם שגלי הקול משלימים את התמונה הנראית לעין בחיי היום יום שלנו, כך ’גלי הכבידה’, ישלימו בעתיד את תמונת היקום המתקבלת על ידי טלסקופים. אף על פי שהפיזיקאי אלברט איינשטיין, חזה את קיומם של גלי כבידה, כבר בשנת 1918, היום כמעט 100 שנים לאחר מכן, החיפוש אחריהם עדיין בעיצומו.

יצוין, כי בימים אלו, מוצבים מספר גלאי ענק ב; אירופה, ארה”ב, יפן ואוסטרליה שכל מטרתם היא גילוי גלי כבידה המגיעים לכדור הארץ ממעבה היקום. למרות שכל תנועה מעוררת גלי כבידה, כדי ליצור גלי כבידה חזקים מספיק לגילוי דרושה מאסה עצומה הנעה במהירות הקרובה למהירות האור.

המקור החזק ביותר ממנו מצפים מדענים ל’גלי כבידה’ הוא תהליך מיזוגם של שני כוכבי נייטרונים (כוכבים דחוסים מאד שמאסתם זהה למאסת השמש וגודלם מספר ק”מ בלבד).

אולם מיזוגים כאלו נדירים ביותר ומתרחשים פעם במאה אלף שנה בכל הגלקסיה. הגלאים המחפשים אחרי אותות אלה, נדרשים לגלותם ממרחקים עצומים של ביליוני שנות אור מאיתנו (הרחק מחוץ ל’שביל החלב)’. במרחקים כאלה, גלי הכבידה, נשמעים כנקישה רפה על הדלת.

הבעיה עימה מתמודדים החוקרים היא שמקורות רעש רבים, החל מתנודות סיסמיות וכלה במשאיות החולפות בקרבת הגלאי, ואפילו גלי ים מרוחקים, מתחרים בנקישה רפה זאת. כיצד נדע, אם כך, אם הגלאי באמת קלט גל כבידה או שמא זהו רחש הנפילה של עץ ביער סמוך? לשם כך, יש צורך באות נוסף אשר יגיע יחד או אפילו לאחר גל הכבידה, ויאשש את הגילוי.

אסטרונומים שואלים זמן רב האם קיים הבזק אור או קרינה אחרת (למשל; רדיו) שמגיע ממיזוג כוכבי ניוטרונים. זיהוי הבזק כזה בסמוך לגילוי אפשרי של גל כבידה, יאפשר למדענים להציץ דרך העינית שבדלת ולוודא שאכן מישהו נקש בדלת.

ד”ר נקר, ופרופ’ פירן, גילו בדיוק אות שכזה. הם חישבו את האינטראקציה בין חומר הנזרק בתהליך המיזוג לבין החומר הבין כוכבי. הם הראו שהחום הרב הנוצר בתהליך זה, פולט קרינת רדיו במשך חודשים ואף שנים לאחר המיזוג. אותות רדיו אלה, חזקים מספיק לגילוי ומדידה על פני כדור הארץ אפילו ממרחק של ביליוני שנות אור.

טלסקופי הרדיו, הגדולים ביותר בעולם מתחילים לחפשם כבר עכשיו עוד לפני שגלאי גלי הכבידה, יחלו לפעול בשנת 2015. גילוי אותות כאלה, ילמד הרבה על הקצב של מיזוגי כוכבי ניוטרונים, ויאפשר תכנון וביצוע טוב יותר של החיפוש אחר גלי הכבידה.

ד”ר נקר, ופרופ’ פירן, טוענים, כי גילוי הבזק רדיו בלתי מזוהה על ידי ד”ר ג’פרי באוור, מאוניברסיטת קליפורניה לפני מספר שנים, היה הגילוי הישיר הראשון של מיזוג זוג כוכבי נייטרונים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן