אוניברסיטה | מכללה

אוניברסיטת חיפה, מציגה: גילויים חדשים על האנטישמיות יפנית באינדונזיה

0
0

זאת במהלך מלחמת העולם השנייה – כך טוען, פרופ’ רותם קובנר, מן החוג ללימודי אסיה של אוניברסיטת חיפה, שגילה את השיטה היפנית להסית את דעתה של האוכלוסייה מגיוס בניה לעבודות כפייה ◄ האשמת היהודים, שמנו 3,000 איש מתוך אוכלוסייה של 68 מיליון נפש ◄ ד”ר רן שאולי, מאוניברסיטת בר-אילן; “אינדונזיה הייתה המקום היחיד שבו אף קבוצה אתנית לא נרדפה, פרט ליהודים”.
אוניברסיטת חיפה, מציגה: גילויים חדשים על האנטישמיות יפנית באינדונזיה
אוניברסיטת חיפה, מציגה: גילויים חדשים על האנטישמיות יפנית באינדונזיה

גילויים חדשים על היחס של היפנים כלפי הקהילה היהודית באינדונזיה (Indonesia), במהלך מלחמת העולם השנייה (World War II), נחשפו אתמול (שלישי) בכנס השנתי התשיעי ללימודי אסיה בישראל, אשר נערך בכותלי אוניברסיטת חיפה, ועיקרן: חרף העובדה כי היהודים מנו 3000 איש מתוך אוכלוסייה של 68 מיליון איש – הם היו; “האשמים בכל”.

פרופ’ רותם קובנר (Prof. Rotem Kowner) מן החוג ללימודי אסיה של אוניברסיטת חיפה, סיפר כיצד הגיעו יהודים לאי האסיאתי המרוחק, שהוא כיום המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, עם אוכלוסייה של כ-230 מיליון בני אדם.

תחילת השורשים היהודים באי, מגיעים למאות ה-16-17, כשהאיים ב-דרום מזרח אסיה, הפכו ל’קולוניות פורטוגליות’.

היהודים, בעיקר ’אנוסים’, הגיעו כחלק מדרך הסחר הפורטוגזית. בהמשך הגיעו יהודים גם דרך חברת הסחר “הודו המזרחית” ההולנדית, כשמחצית המאה ה-18, באו יהודים באופן חוקי למקום שהפך להיות קולוניה הולנדית.

לדבריו של פרופ’ קובנר, ערב ’מלחמת העולם השנייה’ הקהילה היהודית ב-אינדונזיה, מוערכת בכמה אלפים – חלקם מאירופה וחלקם יהודים מ-עיראק.

עם הכיבוש היפני, הוכנסו כל האזרחים האירופאים ל’מחנות ריכוז’, ובהם גם יהודים אירופאים, אך יהודי עיראק, כמו גם יהודים שהיו אזרחים של מדינות נייטרליות או בעלות ברית של יפן, נותרו חופשיים.

במחצית שנת 1943, החל מהלך יפני, אשר התרחש אך ורק ב-אינדונזיה; היהודים שהיו עד אז חופשיים נעצרו גם הם, וה’יהודים האירופאים’ הופרדו מיתר האירופאים העצורים. “בשלב זה של המלחמה, פרץ משבר כלכלי גדול באינדונזיה, וחלק גדול מהאוכלוסייה המקומית גויס לעבודות כפייה.

היפנים, אשר רצו לרצות ולהרגיע את האוכלוסייה המקומית, החלו להשמיע הבטחות עמומות על עצמאות ובמקביל חיפשו שעיר לעזאזל. למרות גודלה המזערי של האוכלוסייה היהודית, אוכלוסייה זו ’נבחרה’ לתפקיד זה”, ציין פרופ’ קובנר.

מרגע זה, החלה – לדבריו, לראשונה באינדונזיה, תעמולה אנטישמית. כאשר היהודים, הואשמו במצב הכלכלי העגום באינדונזיה, כמו גם בשאר העולם. נטען שהם השתלטו על משאבים והושמעו טענות אנטישמיות נוספות שמוכרות מאירופה.

ד”ר רן שאולי, מ-אוניברסיטת בר-אילן, ציין בכנס, כי; “רדיפת יהודי אינדונזיה, הייתה ייחודית באופנים נוספים; בעוד שהיפנים, רדפו אחר מיעוטים אחרים, בעיקר; סינים, במדינות שכבשו – הרי שאינדונזיה הייתה המקום היחיד שבו אף קבוצה אתנית לא נרדפה, פרט ליהודים”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן