חוק ומשפט

שר המשפטים, יעקב נאמן, הציג את תוכניתו לייעול ההליכים בבתי המשפט

0
0

עפ”י ממצאי בתי המשפט, במחצית הראשונה של שנת 2009, מלאי התיקים העומדים תלויים בבתי משפט (לא כולל בימ”ש העליון), היה קרוב ל-420 אלף ובבית המשפט העליון קרוב ל-6000. כאשר מספר השופטים, עמד על 550 בלבד ולכן, יש צורך דחוף לייעל את מערכת המשפט.
שר המשפטים, יעקב נאמן, הציג את תוכניתו לייעול ההליכים בבתי המשפט
שר המשפטים, יעקב נאמן, הציג את תוכניתו לייעול ההליכים בבתי המשפט

השר יעקב נאמן, הציג היום (חמישי), בפני עורכי דין בכירים באי “פורום ארוחת הבוקר”, של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, את תוכניתו בת 11 השלבים לייעול הליכי המשפט בישראל.

“פורום ארוחת הבוקר”, מאגד את מיטב עורכי הדין והמשפטנים בישראל ועתיד להיות למסגרת המפגשים בו יפגשו עורכי הדין ואנשי אקדמיה עם בכירים בעולם המשפט הישראלי, וידונו עמם בנושאים על סדר היום, כנהוג במיטב האוניברסיטאות בעולם.

בין הנוכחים, עורך הדין; דן שיינמן, עורך הדין יהושע רובנצוויג, עו”ד מישל אוחיון, עו”ד סיני גלבוע, עו”ד לוי אמיתי, ע”ד בני דון יחיא, עו”ד גבי הייק, עו”ד פרופסור רון שפירא, הפרופסור ידידיה שטרן, עו”ד ציון אמיר, עו”ד שלמה נס, עו”ד מנחם נאמן, ועו”ד יורם ראב”ד, ועוד.

“הציבור במדינת ישראל, מרבה לעשות שימוש בבתי המשפט – מחד מדינת ישראל היא המובילה ביחס במספר התיקים לשופט, אך היא בין האחרונות בפניות של אזרחים לאלטרנטיבות משפטיות אלטרנטיביות (כתהליכי בוררות)” – אמר השר נאמן.

עפ”י ממצאי בתי המשפט, במחצית הראשונה של שנת 2009, מלאי התיקים העומדים תלויים בבתי משפט (לא כולל בימ”ש העליון), היה קרוב ל-420 אלף ובבית המשפט העליון קרוב ל-6000. כאשר מספר השופטים, עמד על 550 בלבד ולכן, יש צורך דחוף לייעל את מערכת המשפט.

השר נאמן, פירט את הצעדים שבכוונתו לנקוט על מנת לשפר ולייעל את המערכת;

• חקיקה שתקבע את ממדי ההרכבים בבתי המשפט; צמצום הרכבי בתי המשפט על ידי העברת הליכים מהרכבים רחבים לדן יחיד; “אין סיבה על שכל ערעור בבית המשפט השלום, יבוא לדיון בפני שלושה שופטים בבית המשפט המחוזי, ואין סיבה שישבו 3 שופטים בכל דיון בבית המשפט העליון. זה גורם לסחבת בצדק! השופט העליון הוא זה שיחליט האם לצרף להחלטה עוד שופטים ולהרחיב או שמא יחליט בעצמו”.

• בחינת ביטול הליכים מיותרים הגורמים לעומס מערכתי ללא שום הצדקה; לדוגמא, ביטול אפשרות של ערר שני בזכות על מעצר ימים או על החלטת עיכוב ביצוע – נמצא כרגע בבחינה של ועדת נאור.

• חקיקה המאפשרת ניתוב מספר גדול של תיקים בין בתי המשפט על מנת לווסת את העומסים בבתי המשפט; (עניין זה נמצא כרגע בדיונים בוועדת חוקה, חוק ומשפט).

• קיצור בפסקי דין; בעניין זה בוחן השר נאמן, הוצאת הנחייה לוועדת הבחירה למינוי שופטים, לפיה תינתן עדיפות למועמדים לשפיטה אשר נוקטים בכתיבת פסקי-דין קצרים, ממצים, שמתייחסים אך ורק לשאלות שבמחלוקת. “אין צורך שעל כל פסק בין שעוסק בעבירות תנועה ייכתב פסק דין בין עשרות עמודים”.

• הוספת תקני שפיטה למערכת, וכמובן, איוש התקנים הקיימים; לאחרונה, מונו 67 שופטים לבתי משפט שלום, מחוזי ועליון. ועדיין, יש מקום להוספת תקנים חדשים.

• הפניית הליכים רבים לאפיקים של גישור ובוררות; השר נאמן, סיפר, כי הליך בוררות החובה נדון עם נשיאת בית המשפט העליון, וסוכם כי שופט בעניינים אזרחיים הסבור, על פי שיקול דעתו, כי ניתן לסיים המחלוקת בין הצדדים בהליך בוררות, יציע זאת לצדדים ובמידת הצורך, אף יוכל לכפות ההליך על הצדדים, על מנת לחסוך זמן שיפוטי יקר, ולייחד הדיונים בבתי המשפט, לדיון במחלוקות ונושאים שלא באים על פתרונם בהליכים חלופיים אחרים.

• השתת הוצאות משמעותיות על צדדים למשפט שגורמים להתמשכות הליכים לשווא (גם בהליכים פליליים); על צד שמפסיד במשפט או צד שתובע 5,000,000 ומקבל 50,000 לספוג הוצאות משפט מה שיוריד משמעותית את מספר הפונים.

• בחינת הקמת בית משפט מינהלי בדרגת בית משפט שלום; (כיום בתי המשפט המנהליים הם בדרגת בית משפט מחוזי). עוד בנושא המנהלי, יצוין כי לאחרונה הועברו נושאים מנהליים מסוימים לסמכות בתי המשפט המנהליים המחוזיים על מנת להקל בעומס על בג”צ.

• הפניית הליכים למחלקות שיפוטיות המתמחות בסוגיות מסוימות; על מנת לקצר את הדיונים בתיק (לדוגמא, בעניינים כלכליים).

• לא לאשר דחיית ביניים; הנחייה שיצאה בימים אלה ממש אל נשיאי בתי המשפט היא שלא לאשר דחיית ביניים המשבשת את סדרי הדיון וגוזלת זמן יקר ומשאבים חשובים.

• הפרדת מערכת ההוצאה לפועל מהנהלת בתי המשפט המאפשרת לכל מערכת להתנהל תוך מיקוד במטרתה העיקרית; על פי השר נאמן, עניין זה כבר מתבצע בפועל בחודשים האחרונים ואנו לקראת מיצוי המהלך.

כמו כן, הביע השר נאמן את דאגתו בפני גל האלימות הגואה של החברה הישראלית. על פי נאמן, הממשלה, רואה בחומה את האלימות והפעל ובייחוד אלימות מיניות ואם לא ננקוט בצעדים מחמירי, המצב ילך ויחמיר”.

“לא רק לנאשמים יש את הזכות למשפט צדק אלא לכל אזרח יש את הזכות לחית ללא חשש לאלימות -במקרים רבים עבריינים זוכים להסדרי טיעון ולעונשים קלים מדי. יש להטיל על אדם שמועד לבצע עבירה את החשש ולהרתיעו מעונש. אותו אדם ידע שעל מעשיו לקבל עונש חמור”. הוסיף שר המשפטים מר יעקב נאמן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן