לב וכלי דם

ביה”ח רמב”ם ביצע לראשונה בישראל ניתוח “היברידי” לטיפול בפרפור עליות בלב

0
0

עד כה נעשו רק 10 ניתוחים כאלה בעולם, כולם בבי”ח לניתוחי לב בהולנד; רמב”ם הוא ביה”ח ה-שני בעולם בו נעשה הניתוח המתקדם; מאחר שהשלב של הצנתור התקצר מאוד, החולה נחשף לרבע מכמות קרינת הרנטגן לעומת ההליך הנהוג ברוב בתיה”ח
ביה
ביה”ח רמב”ם ביצע לראשונה בישראל ניתוח “היברידי” לטיפול בפרפור עליות בלב

לראשונה בארץ (במקום השני בעולם לאחר הולנד), בוצע בארץ בביה”ח רמב”ם בעיר חיפה, ניתוח היברידי המשלב את שיא הטכנולוגיה של ניתוחי לב ושיא הטכנולוגיה של הקרדיולוגיה לשיפור התוצאות בטיפול בחולים הסובלים מפרפור עליות.

פרפור עליות היא סוג של הפרעה בקצב הלב מאוד שכיחה ויותר בגיל המבוגר. הסכנה בפרפור עליות היא הסכנה של אירועים מוחיים עקב קרישי דם שנוצרים בלב ומגיעים למוח. לכן, החולים מטופלים בתרופות לדילול דם כמו; קומדין ולטיפול יש הרבה סיבוכים. כ- 80 אלף איש סובלים בישראל ממחלות של הפרעות קצב מסוג פרפור עליות.

סימה, בת 60 שתנותח מחר, וולרי, בן 57 שנותח אתמול, שניהם סובלים מ”פרפור עליות”, מספרים שסבלו מחוסר יכולת לתפקד וקיים בעליית מדרגות ופעולות פיזיות מסוימות. חולים אחרים לא מרגישים דבר, אך עלולים למות בפתאומיות מ-קריש דם. כיום, מיעוט מהחולים מטופלים בצנתור או בניתוח עקב שיעור הצלחה של 50-70% בלבד.

האופציות שהיו קיימות עד היום, חוץ מטיפול תרופתי היו לא מספקות:

• צנתור: עושים צנתור ובמהלכו מיפוי של הפעילות האלקטרו פיזיולוגית של הלב וצריבה פנימית בתוך הלב. המיפוי בצנתור מדוייק אך הצריבה פחות מדויקת.

• ניתוח: ניתוח שבמהלכו חודרים דרך חורים קטנים לבית החזה, צורבים באופן מדויק את החלק בלב שאחראי לפרפור עליות (מבחוץ), אך אז אין אפשרות למיפוי מדויק של התוצאה.

ב”ניתוח ההיברידי” שמבוצע כאמור לראשונה בישראל ברמב”ם, מבצעים ניתוח בחדר צנתורים, ומשלבים את היתרונות של שתי השיטות; מנתחי הלב מתחילים בניתוח בגישה מזערית ללא פתיחת חזה (מחדירים מצלמת וידאו לתוך בית החזה) ומבצעים צריבה מסביב לעלייה השמאלית בלב בעזרת “פרוב” מיוחד שפותח במיוחד לניתוח כזה.

בשלב שני, מבצע הקרדיולוג מיפוי מתקדם מתוך הלב בצנתור ומזהה את קו הצריבה שבוצע על ידי המנתח. לפי המיפוי מזהה המצנתר את הנקודה או הנקודות האחרונות הדרושות לצריבה לשם סגירת המעגל של הצריבה. כך מושגת תוצאה ניתוחית הטובה יותר מאשר בשתי השיטות בנפרד.

יתרון נוסף: המנותח נחשף לפחות קרינת רנטגן באופן משמעותי מכיוון שזמן הצנתור התקצר מאוד. (משרד הבריאות הזהיר לאחרונה שב”צנתור אבחנתי” יש כמות קרינה גבוהה יחסית).

העתיד

ב”ניתוח ההיברידי” מצפים שהתוצאות יגיעו ל-90% הצלחה. במקרה כזה תהיה הצדקה לנתח הרבה חולים שהיום לא מגיעים לטיפול ובכך להוריד משמעותית את הסיכוי לאירועים מוחיים ואת הצורך בטיפול לדילול הדם ב-“קומדין”.

הצוות שמנתח:

דר’ גיל בולוטין, מנהל מחלקת ניתוחי לב, רמב”ם, ישראל. דר’ מארק לה מר, ניתוחי לב, המרכז האוניברסיטאי, מסטריכט הולנד, דר’ מונדר בולוס, קרדיולוגיה, רמב”ם, ישראל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן