עולם ערב

רוב מכריע בציבור הישראלי תומך בשחרור מרואן ברגותי מהכלא תמורת שחרור גלעד שליט

0
0

כך מצא סקר מכון טרומן באונ’ העברית ו-PSR ◄ זאת ועוד; שלשה רבעים מהפלסטינים תומכים בחטיפת חיילים לשם החלפתם באסירים פלסטינים ◄ אילו התקיימו היום בחירות אישיות לראשות הממשלה היה בנימין נתניהו זוכה ב-30% מהקולות
רוב מכריע בציבור הישראלי תומך בשחרור מרואן ברגותי מהכלא תמורת שחרור גלעד שליט
רוב מכריע בציבור הישראלי תומך בשחרור מרואן ברגותי מן הכלא תמורת שחרור גלעד שליט

ממצאי הסקר האחרון שנערך במשותף על ידי מכון הרי ס. טרומן לקידום השלום באוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הפלסטיני למדיניות ולחקר דעת קהל ברמאללה (PSR) מראים, כי 78% מן הישראלים תומכים ו-16% מתנגדים לשחרור מרואן ברגותי מן הכלא תמורת שחרורו של החייל החטוף גלעד שליט. עם זאת, 45% תומכים ו-50% מתנגדים לשחרור ברגותי אם יהיה צורך לנהל עימו משא ומתן להשגת הסכם פשרה עם הפלסטינים.

כמו כן, רוב הציבור הפלסטיני (59%) סבור כי הדרך הטובה ביותר לשחרור אסירים מן הכלא הישראלי הוא דרך השגת הסדר שלום שיכלול את שחרורם של כל האסירים הפלסטינים ו-39% סבורים, כי הדרך הטובה ביותר היא חטיפת חיילים והחלפתם באסירים. אולם, כאשר נשאלה השאלה בהקשר של חטיפת החייל גלעד שליט, 74% מן הפלסטינים תמכו בחטיפת חיילים לצורך החלפתם באסירים ורק 21% התנגדו לכך.

ביחס להסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס, עולה, כי גם הישראלים וגם הפלסטינים תומכים בהמשך הפסקת האש עם חמאס בעזה. 68% מן הישראלים התנגדו להסכם ו-30% תמכו בו בסקר שנערך ביוני השנה. לאחר שההסכם נכנס לתוקף רק 55% מהישראלים תומכים בהמשך קיומו לעומת 39% שמתנגדים. בקרב הפלסטינים 81% תומכים בהמשך ההסכם ו-15% מתנגדים, לעומת 78% שתמכו בו לפני כניסת ההסכם לתוקף ו-21% התנגדו.

הסקר המשותף בחן את עמדות הישראלים והפלסטינים כלפי ערוצי המשא ומתן השונים כולל הערוץ הישראלי-פלסטיני, הערוץ הסורי ותכנית השלום הסעודית וכן לגבי סוגיות פוליטיות פנימיות ולגבי השימוש באלימות.

הסקר, בתמיכת קרן פורד (קהיר) וקרן אדנאואר (ירושלים ורמאללה), התקיים בין התאריכים 25 באוגוסט ל-1 בספטמבר 2008. הנתונים הישראלים נאספו בראיונות טלפוניים בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל (611 נשאלים).

הראיונות בוצעו בשפה עברית, ערבית ו-רוסית וגודל טעות הדגימה הוא 4.5%. המדגם הפלסטיני, שמייצג את תושבי הגדה רצועת עזה ומזרח ירושלים, כלל 1270 מרואיינים מגיל 18 ומעלה שרואיינו ב-127 מקומות בגדה וברצועת עזה בראיונות פנים אל פנים וגודל טעות הדגימה הוא 3%.

הסקר תוכנן ונוהל בידי ד”ר יעקב שמיר מהמכון למחקר ע”ש הרי ס. טרומן למען קידום השלום והמחלקה לתקשורת ב-אוניברסיטה העברית בעיר ירושלים וד”ר חליל שקאקי ראש המכון למדיניות וחקר דעת קהל (PSR) בעיר רמאללה.

ממצאים עיקריים מסקר דעת קהל ישראלי-פלסטיני, ספטמבר 2008

א. ערוצי המשא ומתן שעל סדר היום

• 79% מן הישראלים, סבורים, כי הפתרון הטוב ביותר לסכסוך הוא הפתרון של שתי מדינות לשני עמים. רק 11% מן הישראלים סבורים כי הפתרון הטוב ביותר הוא הקמת מדינה אחת משותפת לישראלים ולפלסטינים על כל השטחים שממערב לירדן. בסקר שנעשה ביוני 2008 העדיפו גם רוב הפלסטינים (58%) את הפתרון של שתי מדינות ורק 27% העדיפו את הפתרון של מדינה אחת משותפת.
• 71% מן הישראלים תומכים ו-25% מתנגדים להכרה הדדית של ישראל כמדינת העם היהודי ושל פלסטין כמדינת העם הפלסטיני במסגרת הסדר קבע בין הצדדים. בקרב הפלסטינים, 57% תומכים ו-41% מתנגדים לצעד זה.
• 59% מן הישראלים מתנגדים, לעומת 38% שתומכים, בתכנית השלום הסעודית שקוראת להכרה ערבית ונורמליזציה של היחסים עם ישראל לאחר סיום הכיבוש של השטחים הערביים שנכבשו ב-1967 והקמת מדינה פלסטינית. האחוזים לא השתנו מאז סקר יוני 2008. בקרב הפלסטינים 68% תומכים בתכנית ו-30% מתנגדים לה.

עורכי המחקר: ד”ר יעקב שמיר וד”ר חליל שקאקי

• 78% מן הישראלים תומכים ו-16% מתנגדים לשחרור מרואן ברגותי מן הכלא בתמורה לשחרורו של גלעד שליט. אך אם מדובר על שחרור ברגותי לשם משא ומתן והשגת הסדר פשרה איתו, תומכים בכך רק 45% בקרב הישראלים ו-50% מתנגדים.
• 31% מן הישראלים, סבורים, כי קיים סיכוי רב יותר להגיע להסדר פשרה בסכסוך אם יתנהל המשא ומתן עם ברגותי, 34% סבורים שקיים סיכוי רב יותר במשא ומתן עם אבו מאזן. 7% מאמינים, כי למשא ומתן עם שניהם סיכוי דומה ו-22% סבורים, כי משא ומתן לא יצלח עם אף אחד מהם.
• 57% מהישראלים תומכים ו-42% מתנגדים לשיחות עם חמאס במידה שיהיה צורך בכך כדי להגיע להסדר פשרה עם הפלסטינים. עם זאת, רוב משמעותי בציבור הישראלי (65%) תומכים ורק 32% מתנגדים למשא ומתן עם ממשלת אחדות לאומית פלסטינית משותפת לחמאס ולפת”ח אם יהיה צורך בכך כדי להגיע להסדר פשרה עם הפלסטינים.
• 64% מהישראלים מתנגדים לפינוי מלא של רמת הגולן והחזרתה לסוריה תמורת הסכם שלום מלא, לעומת 25% בלבד התומכים בכך. במידה שסוריה תתחייב בהסכם שלום עימה להתנתק מאיראן ולהפסיק את תמיכתה בחמאס וחיזבאללה תגדל התמיכה בהחזרת הגולן ל-31%.

ב. תפיסות איום ותמיכה באלימות

השבועות שקדמו לביצוע הסקר אופיינו בירידה משמעותית באירועי האלימות בסכסוך לאחר שהסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס נכנס לתוקף.

• ביחס להסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס, 68% מן הישראלים התנגדו להסכם ו-30% תמכו בו בסקר שנערך ביוני השנה. כעת לאחר שההסכם נכנס לתוקף, 55% מן הישראלי תומכים בהמשך קיומו ו-39% מתנגדים לכך. בקרב הפלסטינים: 81% תומכים ואילו 15% מתנגדים. לפני כניסת ההסכם לתוקף תמכו בו 78% מהפלסטינים והתנגדו 21%.
• בקרב הישראלים 60% מודאגים שהם או בני משפחתם עלולים להפגע על ידי ערבים בחיי היום יום שלהם. בקרב הפלסטינים, 52% חוששים שבטחונם האישי ובטחון משפחותיהם אינו מובטח.
• רוב הפלסטינים (59%), סבורים, כי הדרך הטובה ביותר לשחרר אסירים מבתי הכלא בישראל היא להגיע להסכם שלום שיכלול שחרור כל האסירים. 39% חושבים שהדרך הטובה ביותר היא חטיפת חיילים והחלפתם באסירים. עם זאת, כאשר השאלה נשאלת בהקשר של חטיפת גלעד שליט, עולה התמיכה בחטיפת חיילים והחלפתם באסירים ל-74%, לעומת 21% מתנגדים.
• 49% מן הישראלים, סבורים, כי ישראל צריכה לשלם כמעט כל מחיר כדי להחזיר הביתה שבויים ישראלים או חיילים מתים וכי זאת החובה המוסרית של המדינה. לעומתם, 41% מהישראלים, מאמינים, כי ישראל אינה צריכה לשחרר אסירים בתמורה לגופות חיילים כיון שהדבר עלול להחליש את האינטרס של הערבים לשמור על שבויים ישראליטם בחים.
• 26% בקרב הציבור הישראלי חושבים שישראל צריכה לכבוש את רצועת עזה מחדש ולהישאר שם במידה והירי על ישובים ישראלים יימשך. 41% סבורים, כי על ישראל לעשות מבצעים חד פעמיים נגד הירי ולצאת משם, 27% (לעומת 22% לפני שלושה חדשים) חושבים שישראל צריכה לפעול בעיקר בצעדים מדיניים ולא בכח צבאי.
• רוב בקרב הציבור הישראלי (56%) תומך בהפצצת המתקנים הגרעיניים של איראן במידה ויכשלו הצעדים הבינלאומיים למניעת נשק גרעיני מאיראן, לעומת 32% מן הישראלים שמתנגדים לכך.

ג. עמדות ביחס לפיוס

• אם הסכם שלום יושג ומדינה פלסטינית שתוכר ע”י ישראל אכן תוקם, 70% מהפלסטינים ו-76% מהישראלים יתמכו בפיוס. בעוד הפלסטינים יתמכו בעיקר בגבולות פתוחים ושית

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן