עולם ערב

75% מקרב הצעירים והצעירות מהמגזר הערבי תומכים בשירות אזרחי

0
0

“שיעורי התמיכה הגבוהים חושפים מידה רבה של פרגמטיזם בקרב הצעירים הערבים”, ציין פרופ’ סמי סמוחה מאוניברסיטת חיפה שערך הסקר • אם מנהלת השירות האזרחי תשכיל להגיע להבנה עם המנהיגים הערביים ע”י שיתופם בפועל, הפרויקט עשוי לנחול הישגים מרשימים.
75% מקרב הצעירים והצעירות מהמגזר הערבי תומכים בשירות אזרחי
75% מקרב הצעירים והצעירות מהמגזר הערבי תומכים בשירות אזרחי

75% מקרב צעירים וצעירות בגילאים 16-22 מהמגזר הערבי תומכים בשירות אזרחי התנדבותי- כך עולה מסקר דעת קהל שערך פרופ’ סמי סמוחה, דיקן הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת חיפה. “בעוד שהציבור הערבי הרחב מגלה עמדות פרגמטיות ומתונות, ההנהגה הערבית שאינה קשורה לממסד מחזיקה בעמדות ביקורתיות יותר ובמקרים מסוימים אפילו רדיקאליים והנהגה זו מנהלת מערכה נגד השירות האזרחי בחברה הערבית. מערכה זו תרתיע חלק מהצעירים, אולם יש לזכור שמולה תעמיד המדינה מערכה נגדית, שתדגיש את היתרונות שבשירות”, אמר פרופ’ סמוחה, שיציג את ממצאי הסקר המלא ביום עיון שיערך באוניברסיטת חיפה מחר (יום חמישי) בנושא השירות האזרחי בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל.

בסקר שנערך בסוף 2007 נבדקו בסה”כ 910 נבדקים, שחולקו לשלוש קבוצות אוכלוסיה: 500 נבדקים בגילאים 23 ומעלה; 204 הורים לצעירים בגילאים 18-22; 206 צעירים וצעירות בגילאים 16-22.

בנוסף, נבדקו גם 78 אישי ציבור מהחברה הערבית, שכללו חברי כנסת, ראשי רשויות, נושאי תפקידים במפלגות או בתנועות פוליטיות, אנשי תקשורת ועוד. קבוצה זו חולקה לאישי ציבור המזוהים עם הממסד היהודי וכאלה שאינם מזוהים עם הממסד היהודי.

עוד נמצא, כי רוב הציבור הערבי לא מכיר את השירות האזרחי לערבים: 77.4% מקרב הציבור לא ידע או ידע מעט ו-79.6% מהצעירים לא ידעו או ידעו מעט על השירות שאמור להיות מיועד להם. מתברר, כי למרות הקמפיין הנמרץ שמנהלים ראשי המגזר הערבי נגד השירות האזרחי ולמרות פעולות הגיוס של מנהלת השירות האזרחי, המידע של הציבור הרחב על המיזם החדש נשאר מצומצם.

לאחר מסירת פרטים לנשאלים על היעדים והתנאים של שירות אזרחי, נמצאה תמיכה גדולה בו. לא רק הצעירים תומכים בשירות אזרחי התנדבותי אלא גם 71.9% מכלל הגברים ו-83.8% מכלל הנשים.

לדבריו של פרופ’ סמוחה, התמיכה העצומה בשירות אזרחי של נשים, אימהות לצעירות והצעירות עצמן מעידה על רצון עז לשיפור מעמד האישה הערבייה, כי רוב המתנדבים הן צעירות ערביות שרואות בשירות הזדמנות להשתלבות בפרויקט בעל משמעות ולפיתוח אישי.

שיעורי התמיכה בשירות האזרחי נמצאו גבוהים גם בקרב תומכי חד”ש (62.9% מהציבור), בל”ד (77.6% מהציבור) ותנועות פוליטיות ערביות אחרות המתנגדות לפרויקט.

פרופ’ סמי סמוחה

27.1% מהצעירים יתנדבו גם אם יידעו שרוב משפחתם מתנגדת. 35.0% יתנדבו למרות התנגדות של המנהיגים הדתיים והלא דתיים ביישוב ו-42.2% יתנדבו אף אם רוב מנהיגי הערבים בישראל יביעו התנגדות.

68.1% מהציבור הערבי מצדיקים את תמיכתם מכיוון שהיא תתרום למדינה ולחברה הישראלית ו-89.7% תומכים בה, כי היא תקדם את השוויון בין יהודים וערבים. לצעירים חשובה פחות התרומה לחברה – 50.6% ציינו תרומה זאת כסיבה לתמיכתם – אך קידום השוויון חשוב כמעט באותה מידה כמו לציבור הרחב – 86.5%.

85.8% מהציבור הערבי ו-76.5% מהצעירים, ציינו, כי העובדה שלדעתם השירות האזרחי לא יביא לשוויון אמיתי היא סיבה להתנגדות לשירות. כ-74.5% מהציבור ומהצעירים חוששים שהשירות האזרחי יהפוך עם הזמן לשירות חובה בצבא וכ-52.9%, ציינו את העובדה שהמדינה היא זו המארגנת את השירות כסיבה להתנגדות.

“קשה להניח שההתנגדות של המנהיגים שאינם מזוהים עם הממסד היהודי תביא לקריסת הפרויקט. אם מנהלת השירות האזרחי תשכיל להגיע להבנה עם המנהיגים הערביים על ידי שיתופם בפועל, הפרויקט עשוי לנחול הישגים מרשימים”, סיכם פרופ’ סמוחה.

יום העיון בנושא; “שירות אזרחי בקרב האוכלוסייה הערבית-פלסטינית בישראל” ייערך ביום ה’ (21.2.08) באוניברסיטת חיפה, וישתתפו בו ד”ר ראובן גל ראש מנהלת השירות האזרחי במשרד ראש הממשלה, אנשי אקדמיה ואישי ציבור מקרב הציבור היהודי והערבי בישראל.

צילום למעלה ותקציר מתוך אתר: Olahadasha.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן