סביבה | אקולוגיה

ערים ישראליות מתארגנות להתמודדות עם ההתחממות הגלובלית

0
0

73% מהציבור סבור שההתחממות הגלובלית קיימת וחמורה • השר להגנת הסביבה; כל תקציב משרדי מוקדש להתמודדות עם ההתחממות הגלובלית ובקרוב רכב מזהם לא יורשה לכנס למרכז העיר • תוכנית פורום ה-15 היא ניסיון ראשון הבא מתוך השלטון המקומי להתמודדות בנושא זיהום האוויר
ערים ישראליות מתארגנות להתמודדות עם ההתחממות הגלובלית
ערים ישראליות מתארגנות להתמודדות עם ההתחממות הגלובלית

אתמול (חמישי ה-31.5.07), נערך במסגרת ועידת השלטון המקומי, מושב בנושא ההתחממות גלובלית והעיר, אתגרים והזדמנויות. מדובר בהתמודדות ראשונה מסוגה של רשויות מקומיות בישראל עם נושא ההתחממות הגלובלית. מטרת המושב הינה לקרוא לערים, למועצות ולכל גופי השלטון המקומי, להתחיל במאמץ ארצי כולל להפחתת הפליטות, ולהתמודדות עם ההתחממות הגלובלית.

במושב הוצג נייר עמדה המציע דרכים ואסטרטגיות להתמודדות של ערים בישראל עם ההתחממות הגלובלית. במצב הנוכחי יש ניסיונות מקומיים ונקודתיים להתמודד עם הנושא, אולם לא קיימת התייחסות ארצית כוללת.

השר להגנת הסביבה מר גדעון עזרא, הודיע, כי כל תקציב משרדו מוקדש להתמודדות עם ההתחממות הגלובלית, וכי בקרוב רכב מזהם לא יורשה לכנס למרכז העיר. כמו כן, הוסיף השר כי כל הכספים שמועברים למשרד להגנת הסביבה על ידי הרשויות מפעילויות אכיפה, יוחזרו במולאם.

בכנס הוצגו שני ניסיונות להתמודד בצורה מערכתית עם נושא התחממות האקלים בישראל: הוצגה תוכנית של מועצת אילת-אילות למעבר לעצמאות אנרגטית (מתן דגש על שימור אנרגיה ומעבר לאנרגיה מתחדשת), כמו גם תוכנית פורום ה-15 (מדובר בפורום 15 הערים הגדולות בישראל), המהווה ניסיון ראשון להתמודדות כוללת בנושא זיהום האוויר התמודדות שתפחית את פליטת גזי החממה.

בסקר “מצב הרוח הסביבתי” של מרכז השל וחברת רותם מחקר ואבחון שיווקי בע”מ לשנת 2007, נמצא, כי 44% מהציבור סבור, כי הרשויות המקומיות הן האחראיות למצב איכות הסביבה.

73% מהציבור סבור שההתחממות הגלובלית קיימת וחמורה.

רקע:

הדו”ח האחרון של ועידת האו”ם לנושא האקלים קבע שעומדות לרשותנו כעשר שנים לשנות את מגמות ההתחממות המאיימות על יכולת הקיום שלנו. ההתחממות נובעת בעיקר מפליטות של דו תחמוצת הפחמן הנוצרות בשריפת דלקים לתחבורה ותעשייה. עובדות אלו מניעות התארגנות כלל עולמית לשינוי המגמות, הן ברמה הלאומית והן ברמה המקומית והאישית. על רקע המודעות הגוברת לנושא, מדאיג לראות שבמדינת ישראל לא קיימת כיום תוכנית להיערכות כוללת בנושא ההתמודדות עם ההתחממות הגלובלית.

שתי דוגמאות בשלטון המקומי המתייחסות לנושא באופן מערכתי הוצגו בכנס: תוכנית של מועצת אילת-אילות לעצמאות אנרגטית, ותוכנית פורום ה-15 להתמודדות עם זיהום אוויר.

תוכנית אילת אילות לעצמאות אנרגטית – הרשויות המקומיות באזור אילת וחבל אילות מתכוונות להכריז על יעד של עצמאות אנרגטית המבוססת על אנרגיה מתחדשת ושימור אנרגיה. הרשויות זיהו, כי הריחוק מהמרכז, שלרוב נחשב כחסרון (לדוגמה: עלויות ניכרות בהובלת אנרגיה), ניתן למינוף על ידי הפיכתו ליתרון בהקשר של ההתחממות הגלובלית: העלויות הגבוהות מעודדות ייצור אנרגיה מקומי ממקורות מתחדשים, השטחים הצחיחים והריקים זמינים לניצול משאבי רוח ושמש ותנאי האקלים הקיצוניים מעודדים בנייה שמצמצמת את האנרגיה בחימום וקירור.

התחממות האקלים תשפיע על ישראל בדיוק כמו על כל איזור אחר על פני הגלובוס

תוכנית פורום ה-15 היא ניסיון גדול ראשון הבא מתוך השלטון המקומי להתמודדות בנושא זיהום האוויר – המופע המקומי של פליטות גזי החממה. מכיוון שמדובר ב-15 הערים הגדולות בישראל, ליישום תוכנית זו משמעות רבה מבחינת פליטת גזי החממה בישראל.

הפעילויות כוללות בין היתר חתימה על אמנה משותפת למניעת זיהום אוויר והצטרפת ליוזמת Cities for climate protection בה שותפות מאות ערים מרחבי העולם ביניהן: לונדון, קופנהגן, בודפסט, ברלין, ברצלונה, ניו יורק, בוסטון, לוס אנג’לס, דלהי, כלכותה, באונוס איירס, ריו דה ז’נרו, מקסיקו סיטי.

היוזמה כוללת: הכנת תוכנית אב עירונית מפורטת הצבת יעדים ברורים לצמצום זיהום האוויר תוך פיתוח תוכנית פעולה מקומית, ובניית מסגרת לסחר בגזי חממה של הרשויות בפורום ה-15. הפורום, אישר את הטיפול בנושא כחלק מתוכנית העבודה לשנת 2007.

בנייר העמדה שהוצג בכנס ישנן המלצות לממשלה לתמיכה ברשויות בהתמודדותן עם איכות האוויר ושימושי האנרגיה:

• השתתפות במימון תוכניות אסטרטגיות לחסכון באנרגיה וצמצום פליטות ברמה העירונית.

• עידוד ולתמיכה במיזמים מקומיים לאנרגיה וטכנולוגיות ירוקות.

• פיתוח תשתיות לתחבורה ציבורית ולתחבורה נקייה ובלתי ממונעת בערים.

• ייצור מערכת תמריצים ותמיכות לבנייה ירוקה.

אורלי רונן, מנהלת “המרכז לקיימות מקומית” אמרה, כי; “התחממות האקלים תשפיע על ישראל בדיוק כמו על כל איזור אחר על פני הגלובוס. אין שום סיבה שלא להיערך כבר עכשיו לאחד המשברים החמורים בתולדות האנושות שעומד להתרגש עלינו.

יחד עם זאת, יכולה גם להיווצר כאן דווקא הזדמנות לפיתוח: לישראל יש ייחודיות רבה, הן בידע, בטכנולוגיה וכושר המצאה והסתגלות, והן בנתונים גיאוגרפיים, כדאי להיות אחת המובילות בעולם בנושא המענה לשינויי האקלים.

השינויים המתבקשים דורשים יצירתיות, פתרונות מורכבים וכמובן התגייסות ומחויבות. אנחנו נשמח לייעץ לראשי רשויות המעוניינים לבנות תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם הנושא. זה פרויקט בעל חשיבות לאומית ואף יותר מזה” סיכמה רונן, מנהלת “המרכז לקיימות מקומית”.

_________

מרכז הקיימות המקומית נועד להוות כתובת לנושאי פיתוח בר קיימא (Sustainable Development) ברמה המקומית (רשויות, מועצות מקומיות ואזוריות). המרכז מספק כלים, הכשרות, ויצור רשת של הגורמים השונים העוסקים בקיימות מקומית.

המרכז פועל כשיתוף פעולה בין המשרד להגנת הסביבה, מרכז השל, בית ספר פורטר באוניברסיטת תל אביב וארגון ICLEI ובמימון תוכנית LIFE של הקהילה האירופית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן