ל"ג בעומר

ל”ג בעומר בסימן ירוק ובעקבות בר-כוכבא ור’ שמעון בר-יוחאי

0
0

ל”ג בעמר אינו מוזכר במקורות ■ ל”ג בעומר, חג המדורות, ידוע כחג בעייתי מבחינה סביבתית: פגיעה בצומח ובמיוחד בעצים, זיהום אויר, השארת פסולת במקום המדורה ועוד. החברה להגנת הטבע, מציעה כמה אפשרויות לצמצום הנזק הסביבתי
ל
בעקבות בר-כוכבא ור’ שמעון בר-יוחאי

ל”ג בעמר הוא הזדמנות טובה לא רק לשרוף כל דבר שאפשר אלא גם לצאת לטייל בעקבות הדמויות הראשיות שמאחורי מסורות החג. האתר המרכזי והידוע הוא אתר הילולת ל”ג בעמר במירון, ליד קבר רשב”י. בסמוך למירון נציע טיול מעגלי יפה בנחל מירון הכולל טבע, נוף מרשים וארכיאולוגיה. בכוון אחר לגמרי, בעקבות לוחמי בר-כוכבא, נסע אל מחילות המסתור הרבות בשפלת יהודה.

על החג

יש משהו מוזר בחג הזה שהפך מיום של הפוגה באבל מתמשך ליום חג בעיקר לילדים ולפירומנים. ל”ג בעמר אינו מוזכר במקורות – לא בתורה, לא במשנה, לא בגמרא ולא בספרות הגאונים ועם זאת הוא מציין שני אירועים בעלי משמעות.

לפי המסורת ביום זה פסקה המגיפה הקטלנית שהרגה 24,000 מתלמידי רבי עקיבא, אביו הרוחני של מרד בר-כוכבא. עקב המגיפה הפכו ימי ספירת העומר לימי אבל ויום הפסקת המגיפה נקבע כיום שמחה בו מותרות החתונות ושאר הילולות.

מסורת נוספת מייחסת יום זה כיום מותו של ר’ שמעון בר יוחאי – רשב”י שהיה תלמידו של ר’ עקיבא ונקבר במירון ומכאן התפתחה מסורת ההילולה הגדולה במירון.

רוב צולי הקרטושקעס והמרשמלו אינם יודעים זאת אבל מסורת הדלקת מדורת הענק מיוחסת לאמונה שאש גדולה ואור זוהר הקיפו את רשב”י לאחר שיצא מהמערה בה הסתתר מפחד הרומאים.

לרשב”י מיוחסת כתיבת ספר הזהר במאה ה-2, למרות שיש מלומדים החולקים על-כך.

בין שירי החג אנו מוצאים שירי הלל לבר-כוכבא, מפקד המרד ברומאים בין 132-135 לספירה. גם כאן יש משהו מוזר בהתחשב בכך שהמרד זה הביא על העם היושב בציון את האסון הגדול בתולדותיו. אך לא ניתן לעובדות להשבית את שמחת הילדים ונוסיף להם שמחה במעבר במחילות המסתור.

החברה להגנת הטבע מציעה מספר טיולים מודרכים. לפרטים והרשמה טלטבע; 03-6388088, 057-2003030.

ל”ג בעומר בסימן ירוק

ל”ג בעומר, חג המדורות, ידוע כחג בעייתי מבחינה סביבתית: פגיעה בצומח ובמיוחד בעצים, זיהום אויר, השארת פסולת במקום המדורה ועוד. החברה להגנת הטבע, מציעה כמה אפשרויות לצמצום הנזק הסביבתי:

ל”ג בעומר, חג המדורות, ידוע כחג בעייתי מבחינה סביבתית

מדורות צנועות – עץ הוא משאב סביבתי ולכן רצוי לחסוך בו. גם קורות העץ בהן משתמשים לבנייה – מקורן בעצים חיים, וככל ששורפים יותר מהן – עצים אחרים נכרתים בכדי להכין קורות חדשות. רצוי לשרוף מוצרי עץ שונים שכבר אין בהם שימוש, כמו רהיטים שבורים וכדומה.

לא לכרות עצים חיים – אך גם לא עצים מתים. לעצים מתים, במיוחד בסביבה מדברית, יש חשיבות במארג האקולוגי. למשל, הם משמשים מקום לינה לציפורים ומקום מסתור לחיות בר שונות.

בחירת מקום למדורה – יש לבחור איזור חשוף שאין בו סכנת התלקחות אש לשטחים רחבים אחרים. שדות בור ושדות קוצים הם מקומות מועדים לפורענות. צריך לזכור, כי אמנם יש שריפות שהן חלק בלתי נפרד מהמערכת הטבעית, אולם שריפות רבות הנובעות מרשלנות האדם, פוגעות באופן אנוש בצומח ובחי. מקומות המחיה של החיות נהרסים, וחלקן, בעיקר הקטנות שבהן, לא מסוגלות להימלט מאש המתפשטת במהירות.

מבנה המדורה – את בסיס המדורה כדאי לעשות בתוך גומה אותה חופרים באדמה. כך, שבסוף הבעירה ניתן לכסות היטב את האיזור והפגיעה במקום כמעט ולא תהיה מורגשת. יש להציב אבנים מסביב למדורה, בכדי למנוע את סכנת ההתלקחות והתפשטות השריפה.

לא לזרוק למדורה ולשרוף מוצרי פלסטיק שונים או צמיגים. בל”ג בעומר עולה רמת זיהום האוויר בכל רחבי מדינת ישראל. שריפת חומרים אלה מגדילה בהרבה את רמת זיהום האוויר, דבר המסכן גם את הנמצאים ליד המדורה ובעיקר את המבוגרים יותר והתינוקות.

יש להצטייד בכמות מים רבה המוקדשת למטרות כיבוי המדורה. יש להרטיב היטב את שרידי המדורה בכדי לוודא שכל שרידי האש כבויים.

יש לקחת את שאריות האוכל והפסולת ולשים אותם בתוך הפחים המיועדים לכך. כך, השטחים הפתוחים נשארים נקיים, וחיות הבר לא ניזוקות מאכילת הפסולת.

צילום: החברה להגנת הטבע.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן