בנקים

תקודם הטמעת התקן לאבטחת עסקאות בכרטיסי החיוב EMV

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל; במטרה לאפשר ליצרני המסופים ולבתי העסק תקופת היערכות מספקת להטמעת התקן, הפעלת המנגנון של הסטת אחריות נדחתה ליום 1.1.2018. לאחר תאריך זה, בית עסק שלא יתמוך בביצוע עסקאות ב-תקן EMV, וימשיך לעבוד בשיטת הפס המגנטי, יהיה חשוף לנזקי הונאה◄ההסבה תשפיע על העסקים במשק, שנדרשים להחליף את המסופים הקיימים במסופים שתומכים בתקן, כדי שיוכלו להעניק ללקוחות חוויית תשלום מתקדמת ובטוחה.
0
0
חדוה בר המפקחת על הבנקים | כרטיסי החיוב EMV | צילום אילוסטרציה: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
חדוה בר המפקחת על הבנקים | כרטיסי החיוב EMV | צילום אילוסטרציה | ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

הפיקוח על הבנקים, ממשיך לקדם את הטמעת התקן המתקדם ‘EMV’ בשוק הסליקה של כרטיסי חיוב ועל העסקים החדשים והקיימים להיערך לכך. EMV, הנו ‘תקן EMV בינלאומי’ מקובל לאבטחת עסקאות תשלום בכרטיסי חיוב, המבוסס על שימוש ב”כרטיס חכם”. EMV הוא תקן טכני, עבור כרטיסי תשלום חכמים עבור מסופי תשלום ומכונות כספומט אוטומטי שיכולים לקבל אותם.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

כרטיסי EMV הם כרטיסים חכמים (הנקראים גם כרטיסי שבב או כרטיסי IC), המאחסנים את הנתונים שלהם במעגלים משולבים בנוסף לפסים מגנטיים (לתאימות לאחור).

אימוץ התקן, על  פי הפיקוח על הבנקים, יתרום ל;

  • קידום החדשנות בתחום התשלומים, לרבות ביצוע תשלומים ללא מגע באמצעות הטלפון סלולרי;
  • חיזוק התחרות בתחומי הנפקה וסליקה באמצעות הסרת חסם לכניסת שחקנים חדשים מהארץ ומחו”ל;
  • הפחתת סיכוני זיוף ושימוש לרעה בכרטיסי חיוב באמצעות שדרוג מנגנוני האבטחה, לרבות הקשת קוד סודי במועד התשלום.

הציפיה של הארגונים הבינלאומיים בתחום כרטיסי האשראי (ויזה ו-מסטרקארד) ושל בנק ישראל היא שתקודם ותושלם ההסבה של השוק הישראלי לתקן התשלומים המתקדם, וישראל תעמוד בסטנדרט הנהוג כבר היום באירופה ומוטמע בארה”ב.

 ההסבה של השוק הישראלי לתקן התשלומים המתקדם תשפיע על העסקים במשק, שנדרשים להחליף המסופים הקיימים במסופים שתומכים בתקן

דוברות והסברה כלכלית של בנק ישראל, מסרה באמצעות הגב’ מיטל רפאלי, לפורטל כאן נעים, כי; ההסבה תשפיע על העסקים במשק, שנדרשים להחליף את המסופים הקיימים במסופים שתומכים בתקן, כדי שיוכלו להעניק ללקוחות חוויית תשלום מתקדמת ובטוחה. בשנים האחרונות, פרסם ‘הפיקוח על הבנקים’ מספר הנחיות בנושא אימוץ תקן EMV לגופים העוסקים בהנפקה וסליקה של כרטיסי חיוב (הוראות ניהול בנקאי תקין 470 ו-472).

הפיקוח על הבנקים, מלווה את התהליך באמצעות פורום הטמעה ייעודי, בו חברים, בין השאר, הארגונים הבינלאומיים (ויזה ומסטרקארד), חברות כרטיסי האשראי, ספקי המסופים והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. בפורום זה מתבצע מעקב אחר התקדמות אימוץ התקן, ונידונים פתרונות להסרת החסמים העומדים בפני הגורמים המעורבים בהטמעה ורעיונות לעידוד ההסבה.

כחלק מתהליך ההטמעה, הפיקוח מפרסם היום (שני, י”א בסיון התשע”ז) טיוטה של עדכון לחוזר המפקחת על הבנקים מיום 1.5.16. העדכון שבוצע מביא בחשבון את העובדה שהיצע מסופי התשלום (POS) העומדים בתקן עדיין מוגבל, וכן מאפשר גמישות רבה יותר לבתי העסק הנמצאים בתהליכי ההטמעה.

 להלן עיקרי השינויים;

  • ככלל, החל מיום 1.8.17, מסופים חדשים (הן בבתי עסק חדשים והן בבתי עסק קיימים) יחוברו רק למערכת החדשה של חברת שירותי בנקאות אוטומטיים (“שבא”) המאפשרת ביצוע עסקאות בתקן EMV (“אשראית EMV“).
  • יחד עם זאת, מתוך התחשבות בצרכי בתי העסק ולאור מורכבות הכנסת מסופים חדשים לשוק, יתאפשר חיבור מסופים חדשים למערכת הישנה, שאינה תומכת בתקן EMV (“אשראית 96“), במקרים הבאים:
    • כאשר לא קיים בשוק מסוף שערוך לעבודה במערכת החדשה ואשר עונה על צרכי בית העסק (ניתן לעיין ברשימת פתרונות זמינים בכל סוג מסוף באתר האינטרנט של חברת שבא);
    • כאשר מחזור הסליקה השנתי של בית העסק, אינו עולה על 60,000 ₪ (עסק זעיר). במקרה, כאמור, הוארכה התקופה בה יתאפשר לבתי עסק אלו לחבר מסוף חדש שאינו עומד בתקן, וזאת עד ליום 31.12.18.
  • על מנת לסייע לבתי העסק בבחירת מסופים, חברת שבא הונחתה לפרסם באתר האינטרנט רשימת דגמי מסופים שערוכים לעבודה במערכת החדשה, בחלוקה לפי סוגים.
  • על מנת לתמרץ את השחקנים בשוק להטמעת תקן EMV, ובכלל זה גם את העסקים הקיימים המשתמשים היום במסופים שאינם עומדים בתקן, נקבע בהוראות מנגנון הסטת האחריות לנזק (liability shift), הקובע שבמקרה של תשלום באמצעות כרטיסי חיוב חכם (בעל צ’יפ) בבית עסק שלא מותקן בו מסוף EMV, הסולק אחראי להשבת סכום החיוב הנובע משימוש לרעה, והוא רשאי להסיט את האחריות לבית העסק.

במטרה לאפשר ליצרני המסופים ולבתי העסק תקופת היערכות מספקת להטמעת התקן, הפעלת המנגנון של הסטת אחריות נדחתה ליום 1.1.2018.  לאחר תאריך זה, בית עסק שלא יתמוך בביצוע עסקאות ב-תקן EMV, וימשיך לעבוד בשיטת הפס המגנטי, יהיה חשוף לנזקי הונאה.

אל טיוטת חוזר- סולקים וסליקת עסקאות בכרטיסי חיוב.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן