חג שבועות חקלאות ישראל צרכנות

תחליפי חלב – הצריכה לנפש זינקה בכ-300% בין השנים: 2020-2005

כמה חלב צורך הישראלי מדי שנה בממוצע? בכמה עולה הצריכה לקראת חג השבועות? כמה חלב רפת אחת מפיקה? ◄יש לנו במה להתגאות, כי 'תנובת החלב לפרה בישראל' ממשיכה להיות מן הגבוהות בעולם! ◄ ב-2020 נצרכו בישראל 24.5 מיליון ליטר של משקאות תחליפי חלב, המהווים כ-8% מהצריכה הכוללת של חלב וניגר ותחליפיו ◄עלייה חסרת תקדים של כ-40% במכר הקמעוני (צריכה) של תחליפי החלב בישראל.
0
0
צעירה שותה תחליף חלב ברקע: מסמני ארץ זבת חלב ודבש | צילום: Depositphotos | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
צעירה עם תחליף חלב

חכמינו זכרם לברכה (חָזָ”ל) מספרים בין היתר על אמוראים שראו בארץ ישראל, עזים, תחת עצי תאנה כשחלב זב מעטיניהן ומתערב בדבש הנוטף מעץ התאנה, וייחסו לכך את הביטוי במקרא “זבת חלב ודבש” כשהם רואים זאת כהמחשת הפסוק. במשנת חזל, מופיעה מחלוקת בשל זיהויים של חָלָב וּדְבַשׁ אלו; רבי אלעזר אומר: “חלב”, זה חלב הפירות. “דבש”, זה דבש תמרים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר. 

רבי עקיבה, אומר: “חלב“, זה חלב ודאי. וכן הוא אומר: “והיה ביום ההוא יטיפו ההרים עסיס והגבעות תלכנה חלב“.

דבש“, זה דבש היערות. וכן הוא אומר; “ויבֹא העם אל היער והנה הֵלֶך דבש” (מכילתא דרשב”י, פרק י”ג, פסוק ה).

כלומר, לדעת רבי אלעזר, כשם שהדבש מופק מפירות כך גם החָלָב, מופק מ-פרי הארץ. ואילו לדעת רבי עקיבא, כשם שהחלב הוא מן החי, כך גם ה… דבש.

לא משנה מי צודק ב”וויכוח” הזה למשרד החקלאות ופיתוח הכפר לרגל ‘חג שבועות התשפ”ב‘ יש את ‘נתוני ענף החלב’ בהן נאספו עובדות מעניינות של העת הזו (שני, כ”ט באייר התשפ”ב | ה-30.5.22) והן, כדלקמן;

אין ספק שחלב הוא אחד מסימני חג שבועות המובהקים של חגיגות חג השבועות. ואכן, יש לנו במה להתגאות, כי ‘תנובת החלב לפרה בישראל‘ ממשיכה להיות מן הגבוהות בעולם!

תחליפי חלב – הצריכה לנפש בישראל, זינקה בכ-300% בין השנים; 2020-2005. על פי נתוני מועצת החלב, המבוססים על נתוני ספר העדר, בשנת 2021, התנוּבה הממוצעת לפרה, עמדה על כ-11,642 ליטר, המהווים כ-32 ליטר ליום (!!!).

מן נתוני רשתות השיווק (“סטורנקסט“) עוד עולה, כי מספר הרפתות ברחבי הארץ, עמד בסוף שנת 2021 על 686, לעומת 954 בסוף שנת 2011, ולעומת 1,321 יצרנים בשנת 2000, ירידה של 28% בהשוואה לשנת 2011, וירידה של 48% ביחס לשנת 2000.

עוד עולה, כי, הרפתות יעילות יותר, משנת 2011 ועד היום, הייצור הממוצע לרפת, עלה ב-60%, מ-1.403 מיליון ליטר ל-2.245 מיליון ליטר.

סטריפ כאן חג שבועות

הצריכה השנתית של מוצרי חלב מ’חלב צאן‘ (עזים וכבשים) שקולה לעוד כ-2.5 ליטר לנפש.

ב-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ מכינויה של ארץ ישראל, כמה לדעתם שותים כאן, חלב? בעניין זה, נתון מפתיע; הצריכה הישראלית התאפיינה בירידה בביקוש לחלב ולמוצריו מייצור מקומי של 0.7% בשנת 2021, לעומת 2020.

במשרד החקלאות, מציינים; הצְרִיכָה מחושבת לפי שווי ערך חלב נוזלי מייצור מקומי. במונחים של צְרִיכָה לנפש, חלה ירידה של כ-2.3% בין שנת 2020 לשנת 2021.

הצריכה לנפש של ‘מוצרי חלב מייצור מקומי‘ נחלקת בישראל ל-חלב שתייה ומשקאות חלב;

  • כ-49 ליטר, מוצרי חלב נוזליים (תוצרת חלב ניגרת) ומעדנים – הנאמדים בכ-21 ליטר,
  • גבינות לבנות – כ-12 קילוגרם (השקולים לכ-50 ליטר)
  • כ-5 קילוגרם של גבינות קשות (השקולים לכ-45 ליטר).
  • הצריכה השנתית של מוצרי חלב מ’חלב צאן‘ (עזים וכבשים) שקולה לעוד כ-2.5 ליטר לנפש.

עוד מוסיפים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, כי בשנים האחרונות, ענף החלב בישראל, עובר שינויים רבים שחלקם קשורים לתהליכים המתרחשים בארץ, וחלקם קשורים לשינויים גלובליים בענף החלב.

שותים חלב, צילום: ארכיון
שותים חלב, צילום: ארכיון

כגון; שינוי במחירי גרעיני מספוא מיובא (על רקע הימשכות הלחימה בין רוסיה ואוקראינה) ומחירי מספוא מגידול מקומי ובמחירים הבינלאומיים של אבקות חלב וחמאה תעשייתית, שינויים בשערי החליפין ושינויים אקלימיים, המובילים להתחממות גלובלית הפוגעת בתפוקת החלב.

הפרה רגישה לעומס חום  (עומס חום = מדד המשלב את הטמפרטורה עם הלחות היחסית) ותנובות החלב ונתוני הפוריות, יורדים ככל שעומס החום עולה, ההתחממות דורשת מאמצים והשקעות לצינון וקירור הרפת והפרה לשמירה על תפוקת החלב.

כמו כן, בעשורים האחרונים או עדים למגמה גלובאלית של עלייה בצריכת תחליפי חלב על בסיס מוצרים שונים, לרבות; סויה, אורז, שיבולת שועל ועוד.

על פי נתוני משרד החקלאות, בין השנים; 20202005, חלה עלייה של כ-300% ב’צריכת תחליפי חלב‘ לנפש בישראל.

בישראל בשנת 2020, נצרכו 24.5 מיליון ליטר של משקאות תחליפי חלב, המהווים כ-8% מן הצריכה הכוללת של חלב ו-חלב נִיגָּר ותחליפיו (מוצרי חלב נוזליים-ניגריםנשפכים, כמו; חלב, לבן, אשל, יוגורט, מעדנים. זאת להבדיל מגבינות רכות וקשות.

.מדובר בעלייה חסרת תקדים של כ-40% במכר הקמעוני (צריכה) של תחליפי החלב בישראל, בתוך שנה אחת בלבד (2020-2019).

במשרד החקלאות, מדגישים, כי חלק מהעלייה במֶכֶר בשנה זו, הייתה בשל עלייה הכללית בצריכה הביתית של מזון בתקופת משבר מַגֵּיפַת קורונה | Covid-19 שחלה בשנים אלו.

בשבוע שלפני החג בשנת 2021, עמדה צריכת מוצרי החלב ותחליפיו ברשתות השיווק, על כ-262 מיליון ₪

אז כמה ליטר חלב צריך כדי לייצר את מוצרי החלב? כדי לייצר קילוגרם אחד של גבינה קשה, כדוגמת; גבינה צהובה, נדרשים 10-9 ליטרים של חלב גולמי, כדי לייצר קילוגרם אחד של גבינות רכות.

כדוגמת; קוטג’, גבינה לבנה, צפתית או בולגרית, נדרשים 5-4 ליטרים של חלב גולמי, וקילוגרם אחד של יוגורט או חלב ניגר מייצרים מליטר אחד של חלב גולמי.

מניתוח החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות, עולה, כי סך הערך הכספי של המוצרים שמיוצרים מתוצרי הרפת, קרי; “מוצרי חלב ותחליפיו” ו”המעדנייה החלבית” ברשתות השיווק, עמד בשנת 2021 על כ-9.2 מיליארד ₪.

המכירות השבועיות של קטגוריית “מוצרי חלב ותחליפיו” בשבוע ממוצע עמדו על כ-158מיליון ₪ ושל ה”המעדנייה החלבית” על כ-19 מיליון .

בשבוע שלפני החג בשנת 2021, עמדה צריכת מוצרי החלב ותחליפיו ברשתות השיווק, על כ-262 מיליון , עלייה של פי 1.7 ביחס לצריכה שבועית ממוצעת בשנת 2021.

בקטגוריית “מעדניה חלבית” עמדה הצריכה על כ-37 מיליון , עלייה של פי 2 ביחס לצריכה ממוצעת בשנת 2021.

על פי נתוני רשתות השיווק, המוצרים בהם חלה העלייה המשמעותית ביותר בערך הכספי לקראת חג השבועות הם;

  • שמנת מתוקה, 
  • הגבינות המיוחדות,
  • גבינות מלוחות,
  • גבינות שמנת,
  • גבינות לבנות.

בשבוע שלפני חג השבועות בשנת 2021, הערך הכספי של שמנת מתוקה עלה פי 3.4 גבינות מיוחדות, עלה פי 2.9, גבינות מלוחות פי 2.6, גבינות לבנות פי 2.4 ובגבינות שמנת פי 2.7 לעומת שבוע ממוצע.

כשמשווים את סך הערך הכספי של כלל מוצרי החלב בשבוע שלפני החג בשנת 2021 לשבוע המקביל בשנת 2020, ניתן לראות עלייה של כ- 2.3% משנה לשנה.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן