נגישות כאן ישראל תחבורה ציבורית

תביעה נגד גט טקסי ונהגי מונית על סירוב לשרת עיוור

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מר אברמי טורם; "אנשים עיוורים המסתייעים בכלב נחיה משתמשים באופן תדיר במוניות, כדי להגיע ממקום למקום. אחת החוויות הלא נעימות החוזרות, לצערי, על עצמם היא שגם לאחר חקיקת חוק השיוויון, נהגי מונית, מסרבים להעלותם למונית, או חולפים על פניהם ואינם עוצרים".
0
0
תביעה נגד 'גט טקסי' ונהגי מונית על סירוב להסיע אדם עיוור עם מוגבלות וכלב נחייה | עיבוד צילום: משה נעים ©
תביעה נגד ‘גט טקסי’ ונהגי מונית על סירוב להסיע אדם עיוור עם מוגבלות וכלב נחייה | עיבוד צילום: משה נעים ©

חברת Gett, מחברות התחבורה והניוד העסקי המובילות באירופה, פעילה בלמעלה מ-100 ערים בעולם, גאה ברזומה שלה ובכרטיס הביקור שלה היא מדגישה בין היתר, כי להזמין שירותי תחבורה ושליחויות בלחיצת כפתור ובאופן מידי זאת בין היתר לענות על דרישות צרכניות מורכבות. כדי לעמוד באתגרים הטכנולוגיים הללו, Gett, משקיעה ומתמקדת בין היתר ב- Big Data, חוזה התנהגות באמצעות אלגוריתמים חכמים ומפתחת ‘בינה מלאכותית’ (Artificial Intelligence), אך אתמול (שלישי, ח’ בניסן התשע”ז) נודע, כי דווקא על בינה אנושית, כנראה לא שמעו ב ‘גט טקסי’ ולפחות שניים מנהגי מונית מטעמה, שנגדם הוגשה תביעה בסך 125 אלף ₪ בשל סירוב לשרת ‘אדם עם מוגבלות בראייה’ המתנייד עם כלב נחייה.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

את התביעה הגישה ‘נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות’ באמצעות עורכת הדין הגב’ אינאס חג’ יחיא, אל בית משפט השלום בעיר תל אביב. המדובר במר הרצל כהן, כאמור, אדם עם מוגבלות ראייה, שבתו הזמינה עבורו מונית באמצעות “אפליקציית גט טקסי” על מנת שזה ישוב אל ביתו מהעיר תל אביב שבעיר רמת גן.

התברר, כי המונית אכן, הגיעה תוך מספר דקות, אולם כאשר הנהג, הבחין, כי מר כהן מלווה ב’כלב נחיה‘ הוא סרב להעלות אותו למונית. למרות שנאמר והבהר לו שוב ושוב, כי הוא מחויב לעשות זאת על פי חוק, המשיך נהג המונית בסירובו מלתת שירות לנוסע מר כהן ובחר לעזב את המקום, תוך שהוא מותיר את מר כהן ובתו המומים ופגועים.

כעבור זמן קצר אחר כך, אף הוזמנה מונית נוספת דרך האפליקציה, אך גם הנהג השני שהגיע למקום, סירב לתת למר כהן שירות, למרות דרישתו החוקית.

בהודעה לעיתונות מטעם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שפורסה אתמול (ג‘) מבהירים, כי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, קובע, כי אנשים עם מוגבלות זכאים להשתתף באופן שוויוני ופעיל בכל תחומי החיים. כן מגדיר החוק את החובה במתן מענה הולם לצרכיהם המיוחדים באופן שיאפשר להם לחיות את חייהם בעצמאות מרבית.

כדי להגן על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, נקבע בחוק השוויון, כי חל איסור מפורש על כל מי שעיסוקו במתן שירות ציבורי ובהפעלת מקום ציבורי, להפלות אדם בגין מוגבלותו. בנוסף, חוק איסור הפליית עיוורים המלווים בכלב נחייה, קובע, מפורשות, כי; “אין להגביל את זכותו של אדם המלווה בכלב נחייה להשתמש בשירות ציבורי“.

כאשר הנהג, הבחין, כי מר כהן מלווה ב’כלב נחיה’ הוא סרב להעלות אותו למונית

דוברת היחידות המקצועיות במשרד המשפטים הגברת ליפז בן-יצחק, מסרה לפורטל כאן נעים, כי במענה לפניית נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, טענה חברת ‘גט טקסי’ כי היא; “משמשת כמתווך בלבד בין הנהגים לבין הנוסעים” וכי “אין החברה אחראית לכל נזק, אי נוחות, אובדן או עוגמת נפש הנגרמים, במישרין או בעקיפין, מהתנהגות הנהגים“.

בניגוד לכך, נטען בכתב התביעה, כי החברה התרשלה בכך שלא הנחתה את הנהגים כיצד לנהוג כלפי אנשים עם מוגבלות בכלל וכלפי עיוורים המלווים בכלבי נחיה בפרט, ולא פיקחה על עבודתם כראוי.

לאור כל זאת, נטען כי התנהלות הנהגים והחברה (Gett) מהווה אפליה על רקע מוגבלות. “הנתבעים – נכתב זאת עוד בכתב התביעה; הפרו ברגל גסה את הוראות חוק השוויון, ופגעו פגיעה חמורה בזכויות אנשים עם מוגבלות“. אשר על כך, מבקשת התובעת לפסוק עבור מר כהן פיצוי כספי בסך כולל של 125 אלף ₪.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מר אברמי טורם; “אנשים עיוורים המסתייעים בכלב נחיה משתמשים באופן תדיר במוניות, כדי להגיע ממקום למקום. אחת החוויות הלא נעימות החוזרות, לצערי, על עצמם היא שגם לאחר חקיקת חוק השיוויון, נהגי מונית, מסרבים להעלותם למונית, או חולפים על פניהם ואינם עוצרים”.

“חקיקת השוויון נועדה למנוע מצבים אלה של הפליה בוטה של אנשים עם מוגבלות וסירוב להעניק להם שירות. אנו, בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלת פועלים ונמשיך לפעול על מנת למגר תופעות פסולות אלה”. הוסיף וסיכם מר אברמי טורם המשמשנציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות’.

נחזור להתחלה; השקעות של חברת Gett, יצרו גם פיתוחים מתקדמים נוספים בהן תשתית טכנולוגית לניוד רכבים ללא נהג (Autonomous Cars) כחברה “חכמה” נראה שמישהו שם כבר בהחלט זיהה את הבעיה עם נהג מונית בעתיד וייתכן שגם פתר אותה ב‘בינה מלאכותית’ שמפעילה “ניוד רכב ללא נהג” ועל כך, ייאמר לרגל חג פסח; דיינו.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן