בעלי כנף בריאות הציבור חקלאות ישראל מושבים

שפעת העופות הקורונה של העופות – התגלתה בחוות לולים ליד נַהֲלָל

עם קבלת תוצאת בדיקות מעבדה, המעידות על הימצאותה של שפעת העופות בחוות הלולים במשק המונה 42,000 תרנגולי הודו, החלו השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות בראשותו של דר' תָּמִיר גֹּשֶׁן ועמיתו דר' רם כץ, רופא ראשי לבריאות העוף בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, לבודד את החווה שליד נהלל ופעלו ל"טיפול" בחווה הנגוּעה ובמבצע ניטור אקטיבי בכל חוות הלולים באזור. 
0
0
דר’ תָּמִיר גֹּשֶׁן מנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות ברקע: תרנגולי הודו | צילום: עודד קרני, לעמ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דר’ תָּמִיר גֹּשֶׁן

שפעת העופות (Avian influenza) ה”קורונה של העופות” התגלתה אתמול (יום רביעי, ‏ז’ חשון תשפ”ב) במשק תרנגולי הודו בחוות לולים הסמוכה למושב נַהֲלָל שבצפון הארץ בעמק יזרעאל, משרד החקלאות, בודד את חוות הלוּלים הנגוּעה והטיל עליה ‘הֶסְגֵּר’ על פי הנוהל המקובל.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

עם קבלת תוצאת בדיקות מעבדה, המעידות על הימצאותה של שפעת העופות בחוות הלולים במשק המונה 42,000 תרנגולי הודו, החלו השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות בראשותו של דר’ תָּמִיר גֹּשֶׁן ועמיתו דר’ רם כץ, רופא ראשי לבריאות העוף בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, לבודד את החווה שליד נהלל ופעלו ל”טיפול” בחווה הנגוּעה ובמבצע ניטור אקטיבי בכל חוות הלולים באזור. 

שפעת העופות היא סוג של שפעת התוקפת עופות. לשפעת זו, שלושה זנים עיקריים של וירוסים; זן אשר אינו אלים (H9N2) ומנגד זן אלים (H5N1), השנה יוני 2021, התגלה זן חדש בשם; H10N3 שעדיין אינו מוגדר “אלים“.

עד כה, לא ידועים מקרים של הדבקה בשפעת העופות בבני אדם מזן זה. בדיוק לפני שנה אוקטובר 2020, התגלתה התפרצות של המחלה בלוּל של 35,000 תרנגולים בקיבוץ מענית, ומיד לאחר מכן, גם אצל ברבורים בגן החיות התנכי בעיר ירושלים.

וכן, בלוּל של 19,000 תרנגולי הודו בקיבוץ רבדים, בלול רבייה של 34,000 תרנגולים במושב רָם אוֹן שב-חבל תענך במועצה אזורית הגלבוע. כ-8 קילומטרים מדרום לעיר עפולה ובפארק הלאומי בעיר רמת גן.

חודשיים אחר כך בדצמבר 2020, התגלו מקרים נוספים של שפעת העופות בקיבוץ צרעה, הסמוך לעיר בית שמש ובקיבוץ גלגל אשר בבקעת הירדן.

מקרה ראשון של התפרצות של שפעת העופות (אנגלית Avian influenza) בארץ ישראל, אירע ב-17 במרץ 2006, בקיבוצים; חולית ו-עין השלושה אשר בדרום הארץ, וכן במושב שדה משה שבחבל לכיש.

דר' רם כץ, רופא ראשי לבריאות העוף בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דר’ רם כץ

הערכה, כי נדידת עופות שהיא תופעה זואולוגית, המתרחשת בעיקר בעונות המעבר, היא הגורם להפצת המחלה.

כידוע נחשבת ישראל היא אחת מהמדינות בהן יש נדידה גדולה של ציפורים, בשל מיקומה הגיאוגרפי כגשר בין אסיה, אפריקה ואירופה.

המיקום של ישראל, בין הים התיכון במערב והמדבריות שבמזרח, הפך את שטחי ישראל לאיזור נדידה בו עוברות מאות אלפי ציפורים, מדי עונה.

כשמיני עופות רבים נודדים, עם התקרב עונת החורף, מאתרי הקינון שלהם למעונות חורף באזורים חמים יותר ושבים, עם התקרב הקיץ, לאתרי הקינון שלהם.

אין עדויות להפצת המחלה בבני אדם על-ידי עופות נודדים בעוד שברחבי העולם מוטרדים מ-מגיפת שפעת העופות המאיימת להתפשט.

בחברה להגנת הטבע פרסמו בעבר, הודעה רשמית לפיה אין עדויות לכך שהציפורים הנודדות מעבירות את הנגיף לבני-האדם.

דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגב’ דפנה יוריסטה, מסרה לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ הערכה היא כי מחר (יום שישי, ט’ בחשון התשפ”ב) יסיימו השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות את הטיפול במוקד המגיפה.

חלק מן המידע, הובא מתוך אתר ויקיפדיה.

מערך בריאות עופות בשירותים הווטרינריים של משרד החקלאות

מערך בריאות העופות בשירותים הווטרינריים מופקד על הפיקוח, האכיפה והרגולציה בענף הלול. עיקר הפעילות מתבצעת בנושאים של בלימת מחלות מדבקות ומניעת התפשטותן במשקי עופות, פינות חי וציפורי נוי.

היחידה, בשירותים הווטרינריים מופקד על הפיקוח, האכיפה והרגולציה בענף הלול, פועלת תחת 3 כותרות; בריאות העופות, בריאות הציבור וכן, רווחת העופות.

מדובר באכיפה המתבצעת בתחומים מגוונים, כמו; ביקורות חיסונים בפועל, ביקורות מסמכים, דיגום ביולוגי לאיתור מוקדם של מחוללי מחלות, ביקורות במדגריות, רישוי ותפעול נכון של לולים,

כמו כן, בטיחות ביולוגית, ניטור סלמונלה, ניטור שפעת, ניטור שאריות כימיות במוצרי הלול, פיקוח על צוותי חיסון, ימי עיון והדרכה ופיקוח על יבוא ויצוא של עופות.

החוקים והתקנות המהווים בסיס לפעילות המערך הם; פקודת מחלות בעלי חיים, תקנות מחלות בעלי חיים, חוק צער בעלי חיים, פיקוח מצרכים ושירותים, ניו קסל ועוד.

פעילות הפיקוח והאכיפה בענף הלול, הייתה משולבת בעבר במערכת של המועצה לענף הלול. כיום פועל מערך בריאות העופות באופן עצמאי במסגרת השירותים הווטרינריים תוך התמודדות עם מגוון הנושאים שבאחריותו.

מערך בריאות העוף בשירותים הווטרינריים, מקיים קשרי עבודה מקצועיים עם גופים ממשלתיים וציבוריים חוץ משרדיים, ביניהם; המשרד להגנת הסביבה, רשויות מקומיות, משרד הבריאות, המועצה לענף הלול, ארגון המגדלים ועוד.

המידע, הובא באדיבות אתר משרד החקלאות.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן