חדשות כאן ישראל צבא | משטרה | ביטחון

ראש הרשות להגנת הפרטיות דורש הסבר מהמפכל בשימוש בתוכנת פגסוס

עם חשיפת "פרשת פגסוס" פנה ראש הרשות להגנת הפרטיות, עורך דין סממה, המשמשת כרגולטור האמון על הגנת המידע האישי בישראל, אל מפכל המשטרה על מנת לבחון את השלכות השימוש בתוכנה על פרטיות האזרחים. לנוכח הנתונים שפורסמו, על פניו יש בכך פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים עליהם מבוצע המעקב ◄מדובר במנגנון שבהכרח כולל פגיעה קשה בפרטיות האזרחים, על כל המשתמע מכך מבחינת הפגיעה באוטונומיה של כל אחד ואחת מאיתנו, יכולתו של הפרט לממש את מלוא זכויותיו ואופייה הדמוקרטי של החברה הישראלית כולה.
0
0

ראש הרשות להגנת הפרטיות עורך דין גלעד סממה, פנה היום (יום רביעי, ט”ז בשבט, תשפ”ב) אל מפכל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, בבקשה לקיים פגישה דחופה, כדי לקבל את התייחסות המשטרה להבהרות שביקשה הרשות בנושא השימוש של המשטרה בתוכנת פגסוס לשם מעקב אחר אזרחים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

עולה, כי הרשות להגנת הפרטיות, המשמשת כרגולטור האמון על הגנת המידע האישי בישראל, כי גם ובפרט, היא לא יכלה להתעלם מן הסערה הגדולה בפרשת שימוש בתוכנת “פגסוס” לכאורה על ידי המשטרה, לשם מעקב אחר אזרחי ישראל.

עם היוודע חשיפת “פרשת פגסוס” פנה ראש הרשות להגנת הפרטיות, עורך דין סממה, המשמשת כרגולטור האמון על הגנת המידע האישי בישראל, אל מפכל המשטרה על מנת לבחון את השלכות השימוש בתוכנה על פרטיות האזרחים.

לנוכח הנתונים שפורסמו, על פניו יש בכך פגיעה חמורה בפרטיות האזרחים עליהם מבוצע המעקב.

מבלי להתייחס בשלב זה למהימנות הפרסום הספציפי, מציינת הרשות להגנת הפרטיות, כי שימוש במערכות טכנולוגיות למעקב אחר אזרחים, לרבות במסגרת התמודדות עם המאבק בפשיעה.

דוברת היחידות המקצועיות באגף דוברות הסברה ותקשורת, של משרד המשפטים, הגב’ כרמית אורפז-ימין, הוסיפה לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’, כי מדובר במנגנון אשר בהכרח כולל פגיעה קשה בפרטיות האזרחים, על כל המשתמע מכך מבחינת הפגיעה באוטונומיה של כל אחד ואחת מאיתנו, יכולתו של הפרט לממש את מלוא זכויותיו ואופייה הדמוקרטי של החברה הישראלית כולה.

במסגרת הפניה, נתבקשה פגישה דחופה עם מפכל המשטרה, רב-ניצב שבתאי ובמקביל קבלת התייחסות המשטרה להבהרות שביקשה הרשות להגנת הפרטיות בנושא.

אפגסוס (תוכנה)

פגסוס היא תוכנת ריגול, שפותחה על ידי חברת הסייבר הישראלית קבוצת אן. אס. או. טכנולוגיות (NSO Group). ניתן להתקין אותה באופן סמוי על מכשירי טלפונים ניידים (ומכשירים אחרים) אשר מריצים את רוב הגרסאות של iOS ואנדרואיד.

פרטים שהודלפו מתוכנת פגסוס, שפורסמו ב-2021, מצביעים על כך שתוכנת פגסוס מסוגלת לנצל פרצות אבטחה בכל הגרסאות של ה-iOS עד גרסת iOS 14.

פגסוס לוגו Nso-group

על פי כלי תקשורת בולטים, שהמרכזי שבהם הוא העיתון האמריקאי ה”וושינגטון פוסט” תוכנת פגסוס לא רק מאפשרת מעקב אחרי כל התקשורת מהטלפון (הודעות דואל, חיפושים באינטרנט ועוד).

מתברר שהיא יכולה גם לעקוב אחרי שיחות טלפון, להשתלט על המצלמה והמיקרופון על מנת לצותת או לצלם תמונות, לעקוב אחרי מיקום המכשיר (בעזרת GPS), וכן לשלוח מסרים מהמכשיר.

חברת NSO, אשר פיתחה את פגסוס, מצהירה, כי בעזרת התוכנה היא מספקת ל”ממשלות טכנולוגיה המסייעת להן להילחם בטרור ובפשיעה“.

כמו כן, אף פרסמה חלקים של חוזים המחייבים את לקוחות החברה להשתמש במוצריה לחקירות פליליות ולחקירות ביטחוניות בלבד.

אך בפועל, מדינות וגופים רבים מנצלים את התוכנה על מנת לעקוב אחרי עיתונאים, מנהיגי מדינות ופעילים למען זכויות אדם, וכן אחרי יעדי מודיעין משטרתי, חלקם לא חשודים בפשע.

תוכנות הריגול נקראות על שם סוס הכנף המיתולוגי פגסוס, דבר הרומז לעובדה שהתוכנה מתפקדת כמו סוס טרויאני. (מתוך ויקיפדיה).

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן