אוניברסיטה | מכללה כלכלה עולמית מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ מחקרים בארץ ובעולם קורונה | Covid-19

קורונה, השפעתה לרעה בהחלטותינו הפיננסיות והעצות שנתנו לאחרים

כתוצאה ממשבר הקורונה, נוקטות מדינות רבות בעולם (ביניהם; ישראל) במדיניות המאפשרת משיכה של כספי חסכון ארוך טווח לצרכים מידיים. לאור המחקר הנוכחי, החוקרות פרופ' אורלי שדה ודר' אביגיל הורוביץ, יחד עם פרופ' אוליביה מיטשל, מאמינות, כי למדיניות כזאת צפויות להיות השלכות ארוכות טווח על מצבם הכלכלי של אנשים, לאו דווקא חיוביות, גם שנים רבות לאחר תום המשבר. אנשים כאלה פוגעים בעתיד הכלכלי שלהם, בעיקר בזמן הפרישה שלהם לפנסיה...".
0
0
פרופ' אורלי שדה מבית הספר למנהל עסקים ודר' אביגיל הורוביץ מן המחלקה לכלכלת סביבה וניהול בפקולטה לחקלאות מהאוניברסיטה העברית ברקע: מגפת ה- Covid-19 | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
פרופ’ אורלי שדה ודר’ אביגיל הורוביץ

“המלצות החיסכון, יורדות אצל נבדקים שהביעו דאגה מהסיכויים שייגמר להם הכסף בעקבות התפשטות נגיף קורונה | Covid-19. עם זאת, המלצות החיסכון שלהם, אינן מושפעות מהסיכויים המדווחים של המשיבים להידבק ב’נגיף ה-COVID-19′ או למוּת ממנו. נראה, כי שינויים בהמלצות שלהם לחסוך, נובעים בעיקרם מהפסדים כלכליים ולא משינויים בתפישות תוחלת החיים” – כך עולה ממחקר באוניברסיטה העברית בירושלים שפורסם במאמר חדש שהוצג לאחרונה בכנס של ה- American Economic Association (AEA) ונבחר להתפרסם במגזין AEA papers and proceedings. 

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

המחקר נערך בהובלת פרופ’ אורלי שדה מבית הספר למנהל עסקים ודר’ אביגיל הורוביץ מן המחלקה לכלכלת סביבה וניהול בפקולטה לחקלאות מזון וסביבה – שתיהן מהאוניברסיטה העברית, יחד עם פרופ’ אוליביה מיטשל מאוניברסיטת פנסילבניה האמריקאית, ניסה להבין את ההשלכות הפוטנציאליות לטווח הארוך של המגפה בנוגע לחיסכון לקראת יציאה לגיל פנסיה ו-פרישה מעולם העבודה.

ייאמר מיד, כי מגפת ה- Covid-19, גרמה לא רק לנזק בריאותי חמוּר ברחבי העולם, אלא גם לפגיעה אנוּשה בכספי משקי הבית של כולנו.

ההשפעות הכלכליות לטווח הקצר הן הוצאות שהתעצמו, חובות שטפחו ואבטלה שהעמיקה, אולם מחקרים רבים כיום, עוסקים גם בשינויים ארוכי טווח, ביניהם; דפוסי החיסכון של האזרחים במדינות השונות וחסכונות הפנסיה שלהם.

אנשים רבים מוותרים כיום על מחשבות לימים שאחרי הקורונה, על חיסכון ומחשבות על הפנסיה, ובוחרים “לשבור תכניות חיסכון” ולנסות להשיג כסף זמין, נזיל ועכשווי, כדי להתמודד עם חודשי אבטלה ממושכים ויציאה לחופשה ללא תשלום (חלת) פגיעה בהיקף העבודה שמשפיעה על הכיס של כולנו, או תקופות הבידוד הרבות והממושכות שמהם סובלות משפחות רבות שפוגעות מן הסתם בהכנסות.

בין היתר, החוקרות ביקשו לפענח כיצד אנשים היו מייעצים לאחרים להתנהג בתקופה כלכלית לחוצה שכזאת בקשר לחסכונות הפנסיוניים שלהם, זאת לאור החששות הכלכליות והבריאותיות שלהם (“אנו שואפים להבין כיצד אנשים חושבים דרך שאלות שנוגעות להתנהגות שהם ממליצים לאחרים לנקוט בה”, נכתב במאמר המדעי).

במסגרת המחקר, ערכו החוקרות סקר נרחב שכלל מדגם של 5,100 נבדקים אמריקאים. הם נעזרו בפלטפורמה האינטרנטית Prolific (פרוליפיק סקרים) ויצרו קשר עם נבדקים בגילאי 35-83.

כמחצית מהמשתתפים (2,542) התבקשו לייעץ לגבר או אישה רווק/ה בן/בת 60 ללא ילדים, העומד/ת לפני פרישה לגמלאות, בנוגע למשיכת חסכונות הפנסיה שלו/ה.

ראש תחום תקשורת מקומית באגף שיווק ותקשורת של האוניברסיטה העברית בירושלים מר אלון סין משה, מסר לאתר כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי יתר הנבדקים (2,550) התבקשו לייעץ לגבר או אישה רווק/ה בן/בת 40 ללא ילדים, בנוגע לשאלה האם להגדיל את חסכונות הפנסיה שלו/ה. איסוף הנתונים, בוצע במהלך התפרצות מגיפת הקורונה.

השפעת הקורונה; 21.4%, העריכו ש”ייגמר להם הכסף בשלושת החודשים” שלאחר ביצוע הסקר, בעקבות התפשטות המגיפה בארצות הברית ובעולם.

החוקרות, ביקשו בנוסף, מהנבדקים להעריך עד כמה הם מצפים להיות מושפעים מהנגיף בתקופה הקרובה.

מהתוצאות, התגלה, כי 26.3% מהמשיבים, מאמינים שהם יהיו חולים במהלך משבר הקורונה בנגיף ה-Covid-19, כאשר 19.4%, ציינו שהם מאמינים שימותו מן המחלה אם נדבקוּ בה.

בנוסף, 21.4%, העריכו ש”ייגמר להם הכסף בשלושת החודשים” שלאחר ביצוע הסקר, בעקבות התפשטות המגיפה בארצות הברית ובעולם.

האגודה הכלכלית האמריקאית, לוגו

מהנתונים שנאספו בקרב האמריקאים ניכרת השפעה של התפרצות הקורונה על הנכונות של נבדקים לחסוך ולהמיר את כספי החיסכון שלהם לקצבה בפרישתם לגמלאות.

במסגרת המחקר, נבחנו שני ערוצים אפשריים המסבירים תוצאה זו; ערוץ תוחלת החיים, קרי; פגיעה בנכונות לחסוך כתוצאה מההשלכות הצפויות על תוחלת החיים והעתיד הבריאותי של הנבדקים, אל מול הערוץ הכלכלי – הפגיעה הכלכלית ואובדן ההכנסות.

הנתונים מצביעים על כך שהפגיעה בחסכון וברצון להמיר כספי חסכון לקצבה פנסיונית קשורה יותר לערוץ הכלכלי לעומת ערוץ תוחלת החיים שלהם.

“הממצא המעניין שגילינו הוא שהמלצות החיסכון יורדות, אצל נבדקים שהביעו דאגה מהסיכויים ש”ייגמר להם הכסף” בעקבות התפשטות הנגיף.

עם זאת, המלצות החיסכון שלהם אינן מושפעות מהסיכויים המדווחים של המשיבים להידבק בנגיף ה-COVID-19 או למוּת ממנו…

נראה, כי שינויים בהמלצות שלהם לחסוך נובעים בעיקרם מהפסדים כלכליים ולא משינויים בתפישות תוחלת החיים”, מוסבר במאמר.

המחקר, אף מבהיר, כי השלכות המשבר אינן אחידות ומשפיעות באופן מובהק יותר על האוכלוסיות החלשות יותר בחברה (תוצאות דומות התקבלו גם במחקרים על האוכלוסייה בישראל).

נבדקים צעירים יותר, פחות משכילים, לא נשואים, במצב בריאותי לקוי או שברירי, בעלי חוסר ידע או רצון לרכוש ידע באוריינות פיננסית ובעלי הכנסה נמוכה יותר – עשויים לסבול יותר מהתפרצות נגיף הקורונה.

הנבדקים, ציינו שהם מאמינים שהמצב הכלכלי שלהם יורע משמעותית בחודשים הקרובים וכתוצאה מכך, יהיה עליהם לבצע פעולות כלכליות שאינן חסכוניות וימליצו לאחרים לנהוג כמותם.

כתוצאה ממשבר הקורונה, נוקטות מדינות רבות בעולם (ביניהם; ישראל, ארהב, אוסטרליה, צ’ילה ופרו) במדיניות המאפשרת משיכה של כספי חסכון ארוך טווח לצרכים מידיים.

לאור המחקר הנוכחי, החוקרות פרופ’ אורלי שדה ודר’ אביגיל הורוביץ, יחד עם פרופ’ אוליביה מיטשל, מאמינות, כי למדיניות כזאת צפויות להיות השלכות ארוכות טווח על מצבם הכלכלי של אנשים, לאו דווקא חיוביות, גם שנים רבות לאחר תום המשבר.

“אנשים כאלה פוגעים בעתיד הכלכלי שלהם, בעיקר בזמן הפרישה שלהם לפנסיה, וגם אם הם ישפרו כיום את המצב הכלכלי הפגיע שלהם – הם ימשיכו להיפגע מבחינה כלכלית גם לאחר שיסתיים משבר הקורונה“, הובהר בסיום המאמר המדעי המסקרן.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן