עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

פרשת מִקֵּץ | הקץ לתשלום הציבור לכישלון חברה פרטית?

אין לי מילה רעה כלפיי "חברת טבע" והלוואי ונס חנוכה, יצליח לה ולבטח אינני רוצה שאלפי משפחות, יאבדו את מקורות הפרנסה, אך יש לעשות גזירה שווה בנושא זה בשים לב לאותם אלפי עסקים שמעסיקים גם הם עובדים אך בגלל טעות כזו או אחרת, התרסקו ואין להן עוזר. השביתה ביום ראשון מתייחסת לכלל התעשיה. בכל הכבוד, שלא יספרו לי, כי ההסתדרות עושה כך כמחאה לא רק בקשר עם חברת טבע אלא בקשר לכלל התעשייה במדינת ישראל.
0
0
אבי ניסנקורן, יושב ראש ההסתדרות החדשה | צילום: ויקיפדיה
אבי ניסנקורן, יושב ראש ההסתדרות החדשה | צילום: ויקיפדיה

מר אבי ניסנקורן, יושב ראש ההסתדרות החדשה, יושב ראש איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות מר אבי אדרי, בכירי ההסתדרות; לפני ‘השביתה’ שאתם מתכוונים לבצע ביום ראשון, אני חייב לספר לכם על חלום שחלמתי; “הנה מנחל הירקון, עולות שבע פרות יפות מראה ובריאות בשר ותאכלנה שבע שבלים בריאות וטובות וחלב לא נתנו ולאחר מכן, אכלו שבע שבלים דקות ושדופות קדים ואלו גרמו להן לרזות ולכן, הן פנו לרעות בשדות שהן זרות להן כדי להציל את עצמן”.

 ■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

אינני מבקש מכם להחליף את יוסף כ”פותר החלומות” אבל כן, הייתי רוצה שתלמדו מ‘פרשת השבוע’ בשים לב לאירועי השבוע. בפרשת השבוע, פרשת מקץ.

פרשת מִקֵּץ היא פרשת השבוע העשירית בספר בראשית. היא מתחילה בפרק מ”א, פסוק א’ ומסתיימת בפרק מ”ד, פסוק י”ז. הפרשה, ממשיכה לתאר את סיפור יוסף ואחיו. היא נפתחת כאשר יוסף מצוי בבור בית הסוהר במצרים. את פרשת מקץ, קוראים כמעט תמיד בשבת החלה בחג החנוכה. אם יש שתי שבתות בחנוכה, קוראים את פרשת מקץ בשבת השנייה.

יוסף, מפרש את חלומות פרעה ומתמנה כמשנה למלך, הבצורת, מביאה את בני יעקב למצרים, יוסף אוסר את שמעון ומתנה את שחרורו בהגעת בנימין ל-מצרים, בהגעתו מפליל אותו יוסף, כדי למנוע את יציאתו לכנען.

יוסף הצליח להביא את ה‘חלום’ ל‘מציאות’ כאשר הוא שימש כאחראי לביצועו, ושם נאמר; “וַיְהִי, מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים; וּפַרְעֹה חֹלֵם, וְהִנֵּה עֹמֵד עַל-הַיְאֹר. ב וְהִנֵּה מִן-הַיְאֹר, עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת, יְפוֹת מַרְאֶה, וּבְרִיאֹת בָּשָׂר; וַתִּרְעֶינָה, בָּאָחוּ. ג וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת, עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן-הַיְאֹר, רָעוֹת מַרְאֶה, וְדַקּוֹת בָּשָׂר; וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת, עַל-שְׂפַת הַיְאֹר. ד וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת, רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר, אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת, יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת; וַיִּיקַץ, פַּרְעֹה. ה וַיִּישָׁן, וַיַּחֲלֹם שֵׁנִית; וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים, עֹלוֹת בְּקָנֶה אֶחָד–בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת. ו וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים, דַּקּוֹת וּשְׁדוּפֹת קָדִים–צֹמְחוֹת, אַחֲרֵיהֶן. ז וַתִּבְלַעְנָה, הַשִּׁבֳּלִים הַדַּקּוֹת, אֵת שֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים, הַבְּרִיאוֹת וְהַמְּלֵאוֹת; וַיִּיקַץ פַּרְעֹה, וְהִנֵּה חֲלוֹם. ח וַיְהִי בַבֹּקֶר, וַתִּפָּעֶם רוּחוֹ, וַיִּשְׁלַח וַיִּקְרָא אֶת-כָּל-חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם, וְאֶת-כָּל-חֲכָמֶיהָ; וַיְסַפֵּר פַּרְעֹה לָהֶם אֶת-חֲלֹמוֹ, וְאֵין-פּוֹתֵר אוֹתָם לְפַרְעֹה”.

יוסף, ידע לפתור את החלום, כי פרעה, חשב שזה הפיתרון הנכון, מכלל הפתרונות שהוצגו בפניו, וזה הצליח. אין ספק שחברת טבע, זקוקה לאחד שיידע להגשים חלומות אבל גם זקוקה היא לכלכלן כמו יוסף וברור, כי הוא לא היה מסכים לאשר בימים אלו למנכל טבע, מר קאר שולץ, לקבל השבוע רכב חדש מסוג יגואר שעלותו מיליון ושלוש מאות אלף שקלים, כאשר יש בסכום זה להציל מספר רב של עובדים.

שבע הפרות בחלומי, כך סיפרו לי, מייצגות את חברת טבע, חברה אשר בשנת 1986, היתה בעלת שווי של 60 מיליון דולר, השמינה והשמינה, אכלה הרבה שיבולים בריאות והגיעה כעבור 30 שנה, במהלך 2015, לשווי מדהים של כ-70 מיליארד דולר. ואז, בתוך כשנתיים בלבד, טעמה שיבולים שדופות וכך התמוטט שווי החברה, וכיום הוא מסתכם בפחות מ-18 מיליארד דולר.

█ לפטר 1,750 עובדים היא הזמנה ברורה להתערבות ההסתדרות והממשלה ובמקום לשלם עבור כישלונה, היא מזמינה את הציבור לשלם

החברה נהנתה לאורך כל השנים מרווחים אדירים ומהטבות המס שהגיעו לכ-20.6 מיליארד ₪ במשך עשור מבלי ש“טבע” התחייבה לכל פעילות או תעסוקה בארץ, צברה רווחים נאותים והחגיגה נמשכה ונמשכה, אבל לא, ראינו, כי את רווחיה הועברו לטובת הציבור או כי הרכישות נעשו רק מרווחיה של החברה.

לאחר “שבע השנים הטובות” טעה דירקטוריון החברה, טעות אחר טעות, נטל חובות עצומים על גבה של החברה, כאשר החליט לבצע עסקאות גרועות; עסקת אלרגן האמריקאית, עסקה בעייתית, ממנה רכשה את חברת הגנריקה אקטיביס, תמורת כ-40 מיליארד דולר (מיד לאחר כישלון רכישתה של חברת מיילן בסכום דומה, עסקת רכישת חברת רימסה המקסיקנית, שלטענת טבע, ניהלו אותה במשך שנים עד מכירתה לטבע במרמה ומכרו במרמה תרופות פגומות ולא חוקיות.

מצרים ניצלת בידי יוסף, 1827 | צילום: ויקיפדיה
מצרים ניצלת בידי יוסף, 1827 | צילום: ויקיפדיה

זה כוחה של חברה מסחרית פרטית או ציבורית – הצלחתה וכישלונה שייכים רק לה ולבעלי המניות שלה כפי שמר וורן באפט, אמר; רק אחרי שהגאות נעלמת, אפשר לראות מי שחה עירום, וכנראה טבע, היתה כזו.

ואולם טבע, איננה נוהגת כחברה ציבורית שכשלה וצריכה לשלם על טעויותיה שלה, אלא היא גוררת אותנו, הציבור, למערבולת לא לנו.

עצם החלטתה של החברה לפטר 1,750 עובדים היא הזמנה ברורה להתערבות ההסתדרות והממשלה ובמקום לשלם עבור כישלונה, היא מזמינה את הציבור לשלם. לא עוד.

ולא חלפו ימים וההסתדרות, הודיעה על התשלום הראשון שלנו כציבור עת החליטה לצאת ביום ראשון הקרוב לצעדי מחאה וסולידריות שיכלול גם השבתה שתכלול בין השאר את נמל תעופה בן גוריון, התחבורה הציבורית ובתי החולים עד 12 בצהריים, תרגיל לחץ.

לטעמי, זוהי טעות, ואני ממש כועס. רוצה ההסתדרות להוכיח את עצמה, לטובת העובדים, אני איתה. יחד עם זאת, יש לצמצם את פעילותה לגזרת חצרי אותה החברה וברוך השם, יש לה חצר גדולה שיכולה להכיל את כל בכיריה הסתדרות ולא שתפגע בי ובכמותי.

כולנו יודעים, כי בכל יום נופלות חברות פרטיות וציבוריות וזה לא גורם לדמעה אצל ראשי ההסתדרות אך כאן היא מבקשת מאיתנו לסבול תחת דגלי הסולידריות וערבות הדדית, כאילו המדובר במקרה אחר.

אין לי מילה רעה כלפיי “חברת טבע” והלוואי ונס חנוכה, יצליח לה ולבטח אינני רוצה שאלפי משפחות, יאבדו את מקורות הפרנסה, אך יש לעשות גזירה שווה בנושא זה בשים לב לאותם אלפי עסקים שמעסיקים גם הם עובדים אך בגלל טעות כזו או אחרת, התרסקו ואין להן עוזר.

ולסיום סיפור אישי בשים לב לטענת ההסתדרות, כי השביתה ביום ראשון מתייחסת לכלל התעשיה. בכל הכבוד, שלא יספרו לי, כי ההסתדרות עושה כך כמחאה לא רק בקשר עם חברת טבע אלא בקשר לכלל התעשייה במדינת ישראל.

זה מזכיר לי, כי עמדתי להשתחרר כקצין חינוך בחיל הקשר מצהל בשנת 1982 וארגנתי, איך לא, הופעה של להקת הבידור “הגשש החיוור” כאשר הכותרת היתה; “מסיבת חנוכה ופרידה מסגן מוני עזורה“. למחרת זומנתי על ידי קצין קשר ראשי למתן הסבר (הופעה של “הגששים” אינו דבר של מה בכך והיא חייבה אירוע ענק ויוצא דופן) ובצניעותי גם אני אמרתי, כי זו בכלל היתה מסיבת חנוכהח…ח…ח.

חג שמח, שבת שלום והרבה חלומות מוצלחים.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן