חדשות עיתונות | תקשורת המונים פרקליטי ישראל

פרופ’ משה נגבי המשפטן והעיתונאי הלך לעולמו בגיל 68

פרופ' נגבי הלך לעולמו לאחר מחלה קשה. בשנת 1969, התקבל לעבודה כעורך חדשות ב'קול ישראל' ומאז הוא עובד ב"רשות השידור". הגיש ברשת ב' את התוכנית בענייני משפט וחוק "דין ודברים" וזכה עימה בעבר בפרס סוקולוב לעיתונות הכתובה והאלקטרונית על-שם נחום סוקולוב. באפריל 2001, פוטר מהעיתון "מעריב" על רקע סירובו לכתוב פרשנות ביקורתית על מהלכי הפרקליטות בעניין זיכויו של אביגדור קהלני שהיה ספיח ל'פרשת נמרודי' כדרישת עורכיו.
0
0

פרופ’ משה נגבי, העיתונאי המרצה והמשפטן ששימש כפרשן משפטי בתחנת הרדיו של קול ישראל וב’כאן – תאגיד השידור הישראלי’ וכמגיש במשך 49 שנה ברשת ב’ את התוכנית “דין ודברים” ובעיתונות בכלל שנים רבות, זוכה בעבר בפרס סוקולוב לעיתונות, הלך אתמול (שבת, י”א בשבט התשע”ח) לעולמו ממחלה קשה והוא בגיל 68.

 ■רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ‘פורטל כאן ישראל | kanisrael | כאן נעים | kan-naim אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

כב’ נשיא המדינה מר ראובן ריבלין; “פרופ׳ משה נגבי זכרו לברכה שהלך הערב (מוצאי שבת) לעולמו, היה מופת של יושרה מקצועית ומוסרית. חתן פרס סוקולוב שהיה למורה דרך ומצפן מקצועי עד ימיו האחרונים עבור רבים כל כך. יהי זיכרו ברוך“.

חברת כנסת שלי יחימוביץ’ ספדה לפרופ׳ נגבי בחשבון הטוויטר שלה; “קשה לי לעכל את מותו של משה נגבי. האיש המקסים הזה, היה משענת מוסרית ומקצועית עבורי מאז שהייתי כתבת צעירה ועד עצם היום הזה. מגן שלטון החוק, מיגדלור מוסרי, עיקש, ידען, מקצוען, אמיץ לב. זו אבדה גדולה לכוחות הצדק והאור, ונורא עצוב”.

פרופ' משה נגבי המשפטן והעיתונאי הלך לעולמו בגיל 68 | צילום: ויקיפדיה
פרופ’ משה נגבי המשפטן והעיתונאי הלך לעולמו בגיל 68 | צילום: ויקיפדיה

משה נגבי (נולד ב-1949) הוא משפטן, עיתונאי, מרצה בתחומי המשפט והתקשורת ופרשן משפטי. פרופסור-חבר במחלקה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית בירושלים. כפרשן משפטי הוא עוסק בעיקר בעניינים אקטואליים. מרבה לעסוק בהגנה על זכויות אדם, חופש העיתונות, שמירת החוק והדמוקרטיה ובנושאי טוהר המידות של אנשי ציבור.

נולד בישראל לזאב קצנלנסון, משפטן ושופט בבית הדין לעבודה. בשנת 1971, קיבל תואר ראשון במשפטים ובשנת 1976, קיבל תואר שני במשפטים, שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים. עבד בפרקליטות המדינה, והתמחה אצל השופט מישאל חשין, ששימש אז כמשנה ליועץ המשפטי לממשלה.

פרופ’ נגבי שירת בצהל מ-1971 עד 1974, תחילה כתובע ב-פרקליטות הצבאית ובהמשך הועבר לחיל חינוך. במהלך לימודיו בשנת 1969, התקבל לעבודה כעורך חדשות ב’קול ישראל‘ ומאז הוא עובד ב”רשות השידור“.

בשנת 1981, החל לערוך ולהגיש את התוכנית “דין ודברים“, העוסקת בענייני משפט וזכויות אדם, התוכנית שודרה עד לסגירת “רשות השידור” בחודש מאי 2017 ועברה ל‘כאן – תאגיד השידור הישראלי’. בשנים; 1982–1988 כתב בעיתון “חדשות“.

ברב שיח מטעם תנועת “יש גבול” שנערך ב-1990 בנושא ה’סרבנות’ אמר הנגבי: “אם יחילו את הריבונות בלי לתת זכויות הצבעה … אחשוב שהסרבנות מוצדקת… יכול להיות מצב שבו אומר; לא שווה לקיים את החברה הזאת ואז מלחמת אחים לא תפחיד אותי…”.

█ נגבי, הוזהר נגבי על ידי בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות

ב-1997, היה עמית מחקר ב-מרכז שורנסטיין לתקשורת ומדיניות ציבורית, באוניברסיטת הרווארד בארצות הברית. במשך 8 שנים כתב טור בשם “חוק וסדר” בעיתון “מעריב“. באפריל 2001, פוטר מהעיתון על רקע סירובו לכתוב פרשנות ביקורתית על מהלכי הפרקליטות בעניין זיכויו של אביגדור קהלני שהיה ספיח ל’פרשת נמרודי’ כדרישת עורכיו.

פיטוריו, חוללו סערה ציבורית וגרמו להתבטאויות חריפות של עיתונאים ואנשי ציבור נגד פיטוריו. על רקע זה, הוזהר נגבי על ידי בית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות, על כך שבפרשנותו על עסקת טיעון בפרשת נמרודי בטלוויזיה, העמיד עצמו בניגוד עניינים, עקב פיטוריו על ידי עופר נמרודי.

נגבי, שימש כפרשן המשפטי של ‘קול ישראל’ ושל ‘הערוץ הראשון’ עד לסגירתם, וכותב מאמרי דעה בעיתונים “גלובס” ו”הארץ“. בשנת 1996, מונה למרצה בכיר במחלקה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטה העברית בירושלים, ובסוף שנת 2013, קודם לדרגת פרופסור-חבר.

לימד בחוגים למדע המדינה ותקשורת באוניברסיטת תל אביב וביחידה לתקשורת ועיתונאות באוניברסיטת בר-אילן.

בשנים; 1999–2000, לימד בבית הספר לתקשורת של מכללת ספיר. משנת 2001 עד שנת 2007 לימד בבית הספר לתקשורת של ‘המכללה האקדמית נתניה‘. הוא מרצה ב-מכללה לפיקוד ומטה של משטרת ישראל, ב-מכללה לביטחון לאומי וב-מדרשה לקצינים בכירים של צהל. בעבר, כיהן פרופ’ נגבי, בהנהלת ‘האגודה לזכויות האזרח’.

משה נגבי, היה נשוי לדר’ עירית נגבי, מרצה על עבירות מין במכון לקרימינולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים ובחוג לקרימינולוגיה במכללת אשקלון. הוא אב לשלושה.

█ זוכה אות אביר איכות השלטון, מטעם התנועה לאיכות השלטון (1996)

ספריו;

  • כבלים של צדק: בג”ץ מול הממשל הישראלי בשטחים (1981)
  • נמר של נייר: המאבק על חופש העיתונות בישראל (1985), ספרית פועלים
  • מעל לחוק: משבר שלטון החוק בישראל (1987), עם עובד
  • חופש העיתונות בישראל: ערכים בראי המשפט (1995), מכון ירושלים לחקר ישראל
  • כסדום היינו: במדרון ממדינת חוק לרפובליקת בננות (2004), הוצאת כתר
  • חופש העיתונאי וחופש העיתונות בישראל: דיני תקשורת ואתיקה עיתונאית (2011), הוצאת האוניברסיטה הפתוחה

הוקרה;

  • אות זכויות האדם ע”ש אמיל גרינצוויג, מטעם האגודה לזכויות האזרח (1984)
  • מגן תנועת אמיתי על תרומתו לשלטון החוק (1992)
  • אות אביר איכות השלטון, מטעם התנועה לאיכות השלטון (1996)
  • פרס סוקולוב לעיתונאות (1998)
  • פרס יושב-ראש הכנסת לאיכות החיים (1998), על “קידום שלטון החוק, ערכי הדמוקרטיה ושמירה על זכויות האדם”.

המידע אודות פרופ’ נגבי, הובא מויקיפדיה – פרופ’ משה נגבי

יהי זיכרו ברוך לעד.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן