אוניברסיטה | מכללה חדשות חדשות המדע מחקרים בארץ ובעולם מים

עלייה דרסטית במפלס מי-הים שלפני 2000 שנים, קו החוף נמחק?

"החוף בתל אביב נעלם, חלקים מהעיר מוצפים, כל ערי החוף סובלות מהצפות, אובדן מבנים בחוף והַמְלָחָה של בארות - כל זאת אם תהייה ב'גובה מפלס פני הים' עלייה של שני מטרים שמתרחשת בתוך 200 שנים כיום. מהממצאים שמצאנו זה מה שעבר על תושבי האזור שלפני כאלפיים שנים" - אמר פרופ' אסף יסעור לנדאו, ראש המכון ללימודי ים על שם רקנאטי של אוניברסיטת חיפה, שהוביל את המחקר הבינלאומי החדש בהובלת אוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת סאן דייגו.
0
0
דר' אסף לנדאו-יסעור ברקע: בסיס השער מתקופת הברזל בעיר הנמל תל דּוֹר | צילומים: דר' אסף לנדאו-יסעור, אריה פסו | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דר’ אסף לנדאו-יסעור

אם תחשבו קדימה, כנראה שלא כל כך, יהיה כדאי לכם לרכוש נדלן (דירה, נכס) בעוד … 200 שנה. למה? “תחשבו על עלייה של שני מטרים שמתרחשת בתוך 200 שנים כיום. חוף תל אביב נעלם, חלקים גדולים מהעיר מוצפים, כל ערי החוף סובלות מ’הצפות חמורות’. אלה מהממצאים שמצאנו זה, מה שעבר על תושבי האזור שלפני כאלפיים שנים כתוצאה מ-עלייה דרסטית במפלס מי-הים” – כך אומר ראש ‘המכון ללימודי ים על שם רקנאטי של אוניברסיטת חיפה’ פרופ’ אסף יסעור לנדאו, ממובילי המחקר חדש של צוות חוקרים בינלאומי בהובלת חוקרים מאוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת סאן דייגו ופורסם בכתב העת PlosOne.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

זה מה שקרה ל-קו החוף הישראלי לפני כ-2000 שנים, במעבר שבין התקופה ההלניסטית ל-תקופה הרומית, מדובר בפעם הראשונה שעדוּת לעלייה כה דרסטית של שני מטרים ב‘גובה מפלס פני הים’ בתקופה קצרה של כ-200 שנים בתקופה כה קצרה מתגלה בתקופה ההיסטורית.

עוד עולה מן המחקר שניסה להתחקות אחר ההשפעה של עליית מפלסי הים על ערי החוף בתקופות הקדומות ואחר תהליכים של אובדן תשתיות ימיות וחופיות עקב עליית המפלס.

החוקרים התמקדו בחפירות בעיקר בתל דּוֹר, עיר נמל שהייתה קיימת החל מתקופת הברונזה התיכונה, כ-1,800 שנים לפני הספירה ועד לתקופה הרומית בארץ ישראל, כ-200 שנים לספירה.

החוקרים, מטעם; אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת סאן דייגו, אוניברסיטת בולוניה וכן ‘המכון הוולקני הלאומי האיטלקי לגיאופיסיקה‘ בחנו מבנים רבים בעיר הנמל – מעל ומתחת לפני הים.

מן הממצאים, התגלה, בין השאר, כי בעוד שבתקופה של 700 שנים, מ’תקופת הברונזה התיכונה‘ (בה היכולת הטכנולוגית המתקדמת ביותר אפשרה ייצוּר כלים העשויים מ-ארד – סגסוגת מתכת המתקבלת מעירוב של נחושת עם בדיל) ועד לשלהי ‘התקופה ההלניסטית‘ עלה מפלס פני הים בכ-חצי מטר.

“זו עלייה מקובלת ומוכרת בתקופה של כ-200 השנים האחרונות לפני הספירה, הייתה עלייה חדה ויוצאת דופן של כשני מטרים. אומר פרופ’ תומאס לוי מטעם אוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו שהשתתף במחקר.

“אנחנו לא מכירים עלייה כזו בתקופה ההיסטורית. זו עלייה שמוכרת רק כאשר מדברים על סוף עידן הקרח וההפשרה הגדולה של קרחונים. היום, כשמדברים על סכנת ההתחממות הגלובאלית וכן, שינויי האקלים התחזיות המתוּנות הן לעלייה של כמטר אחד עד לסוף המאה ה-21.

וכאן, אנחנו מוצאים עלייה של יותר מפי שתיים מן העלייה המסוכנת עליה אנחנו מדברים כיום”, הוסיף פרופ’ לוי.

“מדובר על המחקר הראשון שבוחן את שינויי מפלס הים מתקופת הברזל, תקופה בתולדות האנושות שבה היכולת הטכנולוגית המתקדמת ביותר אפשרה ייצור כלים העשויים מברזל) ועד לימינו באזור שלנו.

עלייה דרסטית במפלס מי-הים; “מצאנו מתחת למים את בסיס החומה ו-שער הים של דּוֹר בתקופת הברזל, שבוודאי שהיו אמורים להיות על קרקע יבשה…”.

תקופה שעד כה כמעט ולא היה קיים עדוּת עליה מבחינת שינויי מפלס הים“. הוסיפה והסבירה פרופ’ דורית סיון, שוּתפה להובלת המחקר, גם היא ממכון רקאנטי של אוניברסיטת חיפה.

פרופ’ יסעור לנדאו, מבהיר, איך נראתה אותה עלייה דרסטית; “מצאנו מתחת למים את בסיס החומה ו-שער הים של דּוֹר בתקופת הברזל, שבוודאי שהיו אמורים להיות על קרקע יבשה.

זה אומר שכשהם נבנו מפלס המים היה נמוך בהשוואה לימינו. ולעומת זאת, בריכה מחוברת לים מהתקופה הרומית, ממשיכה גם היום לקבל מים מהים ומשקפת מפלס מים דומה לזה של ימינו, גבוה לכדי שני מטרים“.

בריכה רומית | צילום: אנתוני טמברינו | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
בריכה רומית

פרופ’ לנדאו, ממשיך ואומר; “בארות ומבנים מהתקופה ההלניסטית שנמצאו ב-דּוֹר ובאתרים אחרים בארץ, משקפים מפלסי-ים דומים לאלו שב‘תקופת הברזל’ ונמוּכים משמעותית מאלו שב‘תקופה הרומית’ ולכן, העלייה בין התקופות הייתה מהירה“.

החוקרים, יודעים מעדויות היסטוריות וארכיאולוגיות, כי כמה ערי חוף הלניסטיות בארץ ישראל, חוו דעיכה או אפילו נטישה במעבר שבין סוף התקופה ההלניסטית והמעבר ל-תקופה הרומית, בסביבות 30 לפני הספירה.

“ראינו עדויות דומות לדעיכה בעיר עכו ובערי חוף הלניסטיות אחרות ואנו משערים, כי תושבי האזור בני התקופה, בראותם מבנים שלמים הולכים ומתכסים בהדרגה ב-מים

הם זיהו את העלייה המהירה במפלס פני הים, אך במקרים רבים לא הצליחו להסתגל אל התנאים החדשים בהצלחה״ – אמר דר’ גיל גמבש, היסטוריון מאוניברסיטת חיפה שהשתתף במחקר.

כאמור, עד היום לא מוכרת תופעה כזו בהיסטוריה המתועדת של עלייה כה דרסטית במשך זמן כה קצר. לדברי החוקרים, קשה לדעת מה היו הסיבות שגרמו לתופעה החריגה.

למרות ‘חוק הכלים השלובים‘ עליית מפלס מי הים היא לא בהכרח דומה אפילו באזורים קרובים. אל מול העלייה הדרסטית הזו, ייתכן שהיו קווי חוף במקומות אחרים שחוו דווקא ירידה גדולה במפלס.

אין לנו בשלב זה אירוע מיוחד שיכול להסביר לנו את התופעה – אבל המשמעות שלה ברוּרה; הגיאוגרפיה, הכלכלה, אורך החיים – כל אלה השתנוּ מן הקצה אל הקצה בתקופה היחסית קצרה הזו שמעבר בין התקופה ההלניסטית לתקופה הרומית בארץ ישראל“, סיכמו חוקרי אוניברסיטת חיפה.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן