חדשות בריאות סרטן

סרטן הריאה – משרד הבריאות, יערוך פיילוט לגילוי מוקדם המחלה

האגודה למלחמה בסרטן; “אנו מברכים את החלטת משרד הבריאות ליצור תוכנית פיילוט מבוקרת לגילוי מוקדם של סרטן הריאה בשיתוף קופות החולים – מתווה שנתמך והומלץ על ידי האגודה למלחמה בסרטן ומומחי בריאות הציבור בישראל מזה זמן רב” ◄ "האגודה, מבקשת במקביל להמשיך במאבק נגד נגע העישון, המהווה גורם הסיכון מספר 1 להתפתחות סרטן הריאות, באמצעות יישום מספר צעדים הכרחיים שעשויים להפחית את מקרי המוות.
0
0
עישון הורג, סרטן הריאה | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
עישון הורג, סרטן הריאה

החלטת משרד הבריאות ו’ועדת סל הבריאות’ לקיים תוכנית פיילוט מבוקר לגילוי מוקדם של ‘סרטן הריאה’ באמצעות סיטי (C.T) עם קרינה נמוכה ומערכת צוות רב-מקצוע המיומן והמוכשר לכך – זכתה ברכות רבות, בהן גם מצד האגודה למלחמה בסרטן.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

“אנו מברכים את החלטת משרד הבריאות ליצור תוכנית פיילוט מבוקרת לגילוי מוקדם של סרטן הריאה בשיתוף קופות החולים – מתווה שנתמך והומלץ על ידי האגודה למלחמה בסרטן ומומחי בריאות הציבור בישראל מזה זמן רב” נמסר מהאגודה למלחמה בסרטן.

נכון להיום, זו הגישה בו נוקטות מדינות שונות הבוחנות את יישום הסריקה, יתרונותיה וחסרונותיה לנבדקים בתנאי ‘Real Life‘ ולא במסגרת מחקר, בו השתתפו מרכזים מובילים עם אנשי מקצוע המיומנים מאוד בתחומם.

על פי תוצאות הפיילוט ומסקנותיו, יש לגבש החלטה מושכלת על יישום ראוי של תוכנית לאומית כלל ארצית, בצורה שתאפשר מקסימום יעילות ומינימום נזקים לנבדקים שבסיכון.

דובר האגודה למלחמה בסרטן מר אייל פיטרו, מסר לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי; “האגודה, מבקשת במקביל להמשיך במאבק נגד נגע העישון, המהווה גורם הסיכון מספר 1 להתפתחות סרטן הריאות, באמצעות יישום מספר צעדים הכרחיים שעשויים להפחית את מקרי המוות.

כמו כן, למנוע התחלת עישון בקרב צעירים ובני נוער ובראשם – העלאת המיסוי על מוצרי עישון, ובכללם מוצרי אידוי וסיגריות אלקטרוניות, ולאסור את מכירתן בטעמים”.

 הגורמים ל-סרטן הריאה;

קיימים מספר גורמים העלולים להגביר את הסיכון לחלות בסרטן הריאה. נוכחותו של גורם סיכון מסוים אינה בהכרח מעידה על כך, כי בוודאות תתפתח מחלה ומנגד, לעיתים אנשים ללא גורמי סיכון ידועים עלולים לחלות בסרטן.

עישון;

עישון סיגריות הוא הסיבה למרבית המקרים של סרטן הריאה. ככל שמעשנים יותר, כך גובר הסיכון לחלות בסרטן הריאה. 90% מהאנשים החולים בסרטן ריאה הם מעשנים בהווה או שעישנו בעבר.

כמו כן, הסבירות להתפתחות סרטן ריאה גבוהה יותר בקרב אנשים המתחילים לעשן בגיל צעיר.

סרטן ריאה היה תמיד נפוץ יותר בקרב גברים, בעיקר מעל גיל 40, בין השאר בשל העובדה שגברים מעשנים יותר מנשים. עם זאת, ככל שמספר הנשים המעשנות, עולה, כך עולים מקרי סרטן הריאה בקרב נשים.

אנשים שאינם מעשנים עלולים לפתח סרטן ריאה אף הם. כ-10% עד 15% מהאנשים שחלו בסרטן ריאה, לא עישנו מעולם.

אדם המפסיק לעשן מפחית באופן משמעותי את הסיכון שלו לחלות. הסיכון, הולך ופוחת ככל שחולף הזמן, וכעבור 15 שנה לאחר הפסקת העישון, רמת הסיכון, משתווה לשאר האוכלוסייה.

עישון פסיבי;

שאיפת עשן שמקורו בסיגריות שמעשנים אחרים, מוגדרת כיום כגורם המגביר את הסיכון לחלות במחלות ריאה וסרטן. עם זאת, חשוב לזכור שסיכון זה נמוך בהרבה לעומת עישון בפועל.

עישון מריחואנה (קנאביס, גראס);

הקשר בין עישון קנאביס ובין סרטן הריאה וסוגי סרטן, אחרים עדיין אינו ברור במלואו, אך מחקרים מראים, כי עישון מריחואנה, עלול לעלות את הסיכון לסרטן ריאה.

עישון מקטרת וסיגרים;

הסיכון לחלות בסרטן הריאה בקרב מעשני מקטרת וסיגרים נמוך יותר מאשר בקרב מעשני סיגריות, אולם מעשנים אלה, נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן הריאה ביחס לאנשים שאינם מעשנים כלל.

גיל;

סרטן הריאה שכיח יותר בגיל 60 ומעלה: כ-80% מהחולים המאובחנים כחולים בסרטן מסוג זה, הם אנשים מבוגרים. התפתחות סרטן ריאה בצעירים, מתחת לגיל 40, היא נדירה יחסית.

סיכון גנטי;

במשפחות מסוימות עלולים מעשנים להימצא בסיכון גבוה יותר לחלות בסרטן ריאה, בשל סיבות גנטיות.

גז ראדון;

באזורים מסוימים בארץ קיימים בקרקע מצבורי ‘ראדון’. זהו גז טבעי חסר ריח וכאשר הוא נפלט מן הקרקע, הוא מתנקז לתוך יסודות בניינים ומרתפים.

כיום סבורים שחשיפה ממושכת לראדון מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הריאה, בעיקר במעשנים. ניתן לערוך בדיקה לגילוי נוכחות ראדון, ולנקוט צעדים, כדי להפחית את הצטברותו.

חשיפה לאזבסט;

אזבסט הוא מינרל טבעי אשר שימש בתעשיות בניין שונות. אנשים שנחשפו לחומר או שהו זמן רב בקרבתו, מצויים ברמת סיכון גבוהה לחלות בסרטן הריאה, בייחוד אם הם מעשנים. חשיפה לאזבסט ועישון גורמים להעלאת הסיכון לחלות במחלה.

חשיפה לאזבסט ברמה נמוכה מגבירה את הסיכון לסרטן הריאה במעט, בהשוואה לסיכון הנגרם כתוצאה מעישון.

חשיפה גבוהה למינרל זה, מעלה את הסיכון לחלות בסרטן הריאה, ואף עלולה לגרום למחלה המכונה; מזותליומה – סרטן המתפתח בתאים המצפים את הריאות.

גורמים נוספים;

מגע עם חומרים מסוימים, כגון; סיליקה, אורניום, כרומיום וניקל, עלול לגרום לסרטן ריאה, אך מדובר בגורם נדיר ביותר. הועלתה השערה, כי זיהום אוויר, עלול לגרום לסרטן הריאה, אולם קשה להוכיח זאת.

חשוב לציין, כי סרטן הוא אינו מחלה מידבקת העוברת מאדם לאדם.

עוד על מחלת סרטן ריאה.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן