חקלאות ישראל ירוק נעים סביבה | אקולוגיה רשויות מקומיות

משרד החקלאות: טיוטת תקנות חדשות – תקן אחיד יגן על העצים

בין החידושים בתקנות: קביעת חובת פרסום בשטח והצבת שילוט בסמוך לעץ; הגדרת חובת נטיעה חלופית; קביעת שיטת ניקוד אחידה לחישוב ערך העץ; קביעת מנגנון השגה מוסדר ◄ פקיד היערות הממשלתי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, דר' ארז ברקאי; "כריתה של עץ היא צעד בלתי הפיך, ולכן מחייבת תהליך חשיבה מנומק ואחיד. אנו מובילים מהלך רחב להגברת השקיפות לאורך כל התהליך, כדי להרחיב את יכולתו של הציבור לקחת בו חלק".
0
0

דר' ארז ברקאי מנהל אגף יער ואילנות ופקיד היערות הראשי במשרד החקלאות | ברקע: עצים במרחב הציבורי | צילום: עודד קרני© | צילום: ©depositphotos | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דר’ ארז ברקאי

לראשונה, התקנות מסדירות ומבנות את הליך רישוי הכריתה וההעתקה של עצים בכלים אחידים וברורים שיאפשרו בחינה מקצועית של בקשות ה’כריתה’ על ידי פקידי יערות אזוריים, הכפופים מקצועית לפקיד היערות הממשלתי במשרד החקלאות והכל, בדגש על הגברת השקיפות ושמירה מיטבית על העצים במרחב הציבורי.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

משרד החקלאות פרסם את טיוטת תקנות חדשות המסדירות ומבנות את הליך רישוי הכריתה וההעתקה של עצים שיגנו על העצים ויקבעו תקן (סְטַנְדַּרְט) אחיד בכל רחבי הארץ.

מבין החידושים בתקנות, עולה, כי; יש לקבוע חובת פרסום בשטח והצבת שילוט בסמוך לעץ; הגדרת חובת נטיעה חלופית; קביעת שיטת ניקוד אחידה לחישוב ערך העץ; קביעת מנגנון השגה מוסדר.

התקנות מסדירות ומבנות את הליך רישוי הכריתה וההעתקה של עצים ומעניקות לראשונה, כלים אחידים וברורים שיאפשרו בחינה מקצועית של בקשות הכריתה על ידי פקידי יערות אזוריים, הכפופים מקצועית לפקיד היערות הממשלתי במשרד החקלאות והכל, בדגש על הגברת השקיפות ושמירה מיטבית על העצים במרחב הציבורי.

בנוסף, קובעות התקנות מנגנון השגה על החלטות פקידי היערות האזורים בבקשות למתן רישיונות כריתה או העתקה.

ל’עצים במרחב הציבורי‘ נודעת חשיבות רבה והשפעה מכרעת על איכות החיים. העצים ממלאים תפקיד מרכזי וחשוב ביצירת אקלים נוח ומהווים בית גידול למגוון בעלי חיים.

מאז קום המדינה ועד היום, פעילות היערות בישראל מוסדרת באמצעות פקודת היערות המנדטורית משנת 1926.

על מנת להבנות להליך הבקשה לרישיון כריתה או העתקה של עצים הינם סטנדרטים אחידים ושקופים, שיאפשרו הגנה מיטבית על העצים, משרד החקלאות גיבש בחודשים האחרונים את טיוטת התקנות המפרסמות כעת לעיון והערות הציבור.

התקנות, קובעות סטנדרט חדש בתחום ומגבירות את נגישותו לציבור הרחב. בין היתר, התקנות קובעות חובת פרסום חדשה, לפיה, יש להציב שילוט במיקום בולט בסמוך לעץ נשוא הבקשה וזאת, למשך 14 יום, וכדי להעניק לציבור מנגנון יידוע נוסף שיקל על הגשת השגות בעניין.

כמו כן, מנגנון הפרסום הקיים באתר משרד החקלאות, ישודרג באופן שיטיב את הממשקים עם הציבור ויגביר את יכולתו לקחת חלק בתהליך.

זאת במסגרת טיוטת תקנות היערות (רישיונות) – התשפ”ב-2022, שמותקנות מכוח פקודת היערות המנדטורית משנת 1926. התקנות החדשות מגדירות, כיצד, יש לקבוע את ערכו של העץ בעניינו מוגשת בקשה.

בכלל זה, נקבע, כי כל עץ, יקבל ניקוד לפי 4 קריטריונים אחידים, בטווח שבין 5-0 נקודות לכל קריטריון, לרבות; מין העץ; מיקום העץ; תרומתו הסביבתית; ומצבו.

ניקוד זה, ישמש כבסיס להחלטתו המנומקת של פקיד היערות, אשר תימסר בתוך 30 יום ממועד קבלת כלל המסמכים הנדרשים.

התקנות גם קובעות, כי ככלל, רישיון כריתה שניתן יחייב נטיעה חלופית של עץ, בהתאם לניקוד ערך העץ שנקבע על ידי פקיד היערות.

פקיד היערות הממשלתי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, דר’ ברקאי; “כריתה של עץ היא צעד בלתי הפיך ולכן, מחייבת תהליך חשיבה מנומק ואחיד”

ככל ש’פקיד היערות יסבור‘ כי לא ניתן לבצע נטיעה חלופית, בשל תנאים סביבתיים או נסיבות מיוחדות, יקבע בתנאי הרישיון היטל כספי לפי המפורסם בסעיף זה.

מטעם דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הגב’ דפנה יוריסטה, הוסיפה סטודנטית באגף תקשורת, דוברות והסברה מישל עיזר לאתר כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי התקנות מייצרות מנגנון פיקוח קפדני יותר של פקיד היערות הממשלתי בכל הקשור לפעולות של כריתה או העתקת עצים במסגרת תכניות פיתוח של רשויות מקומיות.

זאת, באמצעות מנגנון בקרה ואישור של תכניות המפרטות את פעולות הפיתוח המתוכננות להתבצע על ידי הרשות וכרוכות בכריתה או העתקה של עצים.

התכניות תוגשנה לעיון ואישור פקיד היערות הממשלתי ולאחר אישורן, ניתן יהיה להנפיק רישיונות התואמים את האמור בהן, בהתאם להתקדמות הביצוע של התכנית.

פקיד היערות הממשלתי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, דר’ ארז ברקאי, אומר, כי; “כריתה של עץ היא צעד בלתי הפיך ולכן, מחייבת תהליך חשיבה מנומק ואחיד.

בימים אלה אנו ב’אגף יער ואילנות במשרד החקלאות‘ מובילים מהלך רחב להגברת השקיפות לאורך כל התהליך, כדי להרחיב את יכולתו של הציבור לקחת בו חלק.

עד היום משרד החקלאות פעל באמצעות נהלי עבודה, שקבעו שיטות פעולה בתחום, ומנגנוני פיקוח וביקורת. התקנות החדשות, מעגנות שפה משותפת ואחידה עבור פקידי היערות בכל תהליך קבלת ההחלטות, מה שבוודאי ייעל את עבודתם וייצור סטנדרטיזציה בתחום.

אבל לא פחות חשוב מכך, הן מסדירות פיקוח יעיל על עבודת פקידי היערות האזוריים, יקלו את הנטל הבירוקרטי המונח על כתפי הציבור, וימקסמו את ערך ההגנה על עצים“. סיכם פקיד היערות הממשלתי במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, דר’ ברקאי.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן