חקלאות ישראל צרכנות

משרד החקלאות: בשנת 2021, חלה ירידה של עד 7% במחיר לקילו תפא

הישראלי הממוצע צורך בשנה כ-35 קג תפוחי אדמה בעוד שבמדינות אירופה, הצריכה לנפש בשנה נאמדת בממוצע בכ-80 קג ◄ בישראל, מייצרים מעל 60 זני תפוח אדמה, וכל שנה מאמצים זנים חדשים ◄ בחלוקה גסה מרבית תפוחי האדמה הנמכרים ברשתות השיווק, נחלקים לשני סוגים; תפוחי אדמה לבנים ואדומים ◄בחרו בתפוחי האדמה המיועד לאפייה. טעמם הטבעי של הזנים האלה, בשילוב אופן ההכנה על גחלים, יהיה לכם מעדן אמיתי.
0
0

חקלאי עם יבול תפוחי האדמה לקראת ל"ג בעומר, משרד החקלאות מפרסם נתונים על הצריכה המקומית של ישראל | צילום: Depositphotos | עיבוד: שולי סונגו©
חקלאי ויבול תפוחי אדמה

מה? תפוחה אדמה. בשנת 2021, רבים מהצרכנים רכשו תפוח אדמה לבן, שמחירו בממוצע עומד על כ-3.81 ₪ לקילוגרם. מדובר בירידה של 3.7% במחיר ביחס לשנת 2020. המחיר הממוצע לתפוא אדום, יקר יותר, ועומד על כ-4.55 ₪ לקילוגרם. גם כאן, מדובר בירידה במחיר של כ-7% ביחס לשנה הקודמת. זאת על פי על פי נתוני רשתות השיווק בשנת 2021.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

משרד החקלאות מפרסם היום (יום ראשון, ‏י”ד אייר, תשפ”ב) לקראת ל”ג בעומר, נתונים על הצריכה המקומית של תפוחי האדמה.

איזה זן תפוח אדמה הישראלים מעדיפים? איפה אנחנו ביחס לעולם? והאם כדאי להסתכל טוב יותר לפני שנמהר לשים את שקית תפוחי האדמה בעגלתכם בסוּפר מרקט?

בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מוותרים על מדורות ל”ג בעומר, כליל או לחלופין מאחדים מדוּרות במקום המצב בעבר בו לכל כיתה או גן היתה מדורה משלה.

תהליך מבורך זה, לדעת אנשי משרד החקלאות, לא הוריד את הביקוש לתפוחי האדמה (תפו”א) המסורתיים והלוהטים שמאפיינים את החג.

כמו בכל שנה, משרד החקלאות מביא אליכם את כל המספרים והנתונים אודות תפוחי האדמה שחשוב לכם לדעת ועוד איך.

תפוחי האדמה, הם מקור ל-פחמימות, מינרלים, ויטמינים, סיבים תזונתיים ו-חלבון. הם גם נחשבים לגידול הרביעי(!) בחשיבותו, מבחינת נפח הייצור וצריכתו בעולם, אחרי תירס, חיטה ואורז.

אבל, יש שיופתעו לדעת, כי הייצור העולמי של תפוחי האדמה, עמד נכון לשנת 2020 על כ-359 מיליון טון בשנה (על פי ארגון המזון והחקלאות | FAO).

בראש הטבלה ממוקמת; סין, הנחשבת למובילה בענף ומייצרת כ-78 מיליון טון. לעומתה, מדינת ישראל מייצרת כ-509 אלף טון תפוחי אדמה, נכון לשנת 2021.

בתוך כך, כ-222 אלף טון, מתוך התוצרת המקומית, הם לצריכה הישראלית, כ-97 אלף טון כחומר גלם לתעשייה, כ-22 אלפי טון משמשים כזרעי תפוח אדמה ליבול הבא וכ-169 אלפי טון, הם לייצוא, ומהווים כ-48% מסך כמויות היצוּא של ירקות מישראל.

ישי אוחיון, חוגג עם תפוח אדמה על יד אש המדורה | צילום ארכיון: אבי אוחיון, לעמ | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
ישי אוחיון עם תפוח אדמה

זן לבן, זן אדום ומה שבניהם: בישראל, מייצרים מעל 60 זני תפוח אדמה, וכל שנה מאמצים זנים חדשים.

בחלוקה גסה מרבית תפוחי האדמה הנמכרים ברשתות השיווק, נחלקים לשני סוגים; תפוחי אדמה לבנים ואדומים.

אולם, מומחי משרד החקלאות, חילקו את הענף למספר זנים אשר שכיחים ביותר ברשתות השיווק.

בזני הקליפה האדומה: דזירה, ממפיס, מוצארט, קנברה ורודאו; נוספים בעלי קליפה לבנה; סיפרה ו-טייסון וזנים מובחרים צהובים ביניהם נמצאים הזנים: סלטיא, שרלוט וניקולה.

מה לגבי מחירים? בישראל, על פי נתוני רשתות השיווק בשנת 2021, רבים מהצרכנים רכשו תפוח אדמה לבן, שמחירו בממוצע עומד על כ-3.81 ₪ לקג.

█ משרד החקלאות; יש לאחסן את תפוחי האדמה במקום; חשוך, קריר, מאוורר, עדיף בקרטון, וממש לא בשקית פלסטיק.

דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגב’ דפנה יוריסטה, מסרה באמצעות סטודנטית מאי רבקה-טובלי, לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי מדובר בירידה של 3.7% במחיר ביחס לשנת 2020.

המחיר הממוצע לתפו”א אדום, יקר יותר ועומד על כ-4.55 ₪ לקג. גם כאן מדובר בירידה במחיר של כ-7% ביחס לשנה הקודמת.

מחירם של כלל זני תפוחי האדמה, ירד ב-4.2% ביחס לשנה שעברה. לצד הזנים שהוזכרו, ישנם זני גורמה שבדרך כלל קטנים יותר וטעימים במיוחד שבינתיים נמכרים בארץ בכמויות קטנות בלבד.

תפוחי אדמה - מועצת הצמחים לרגל ל"ג בעומר: עלייה בצריכה של טון תפוחי אדמה
תפוחי אדמה

איפה אנחנו ביחס לשאר העולם? בעוד שבמדינות אירופה, הצריכה לנפש בשנה, נאמדת בממוצע בכ-80 קג, הישראלי, הממוצע צורך בשנה כ-35 קג תפוחי אדמה.

בחלק ממדינות אירופה, כדוגמת; פולין, בריטניה, הולנד ובלגיה, הצריכה לנפש אף מגיעה לעד 100 קג בשנה(!).

ועל מה כדאי לשים לב בעת הרכישה? מגדלי תפוחי האדמה ומומחי שירות ההדרכה והמקצוע (שה”מ) במשרד החקלאות, קיבצו את הטיפים הטובים;

  • בחרו בתפוחי האדמה בגודל אחיד בעלי קליפה יציבה, הנקיים מ-כתמים ירוקים. הצבע הירוק, המופיע על תפוחי האדמה, מלווה בדרך כלל גם בחומרים נוספים העלולים להקנות לתפו”א טעם מר.
  • בחרו בתפוחי האדמה המיועד לאפייה. טעמם הטבעי של הזנים האלה, בשילוב אופן ההכנה על גחלים, יהיה לכם מעדן אמיתי.
  • הניחו את תפוחי האדמה על גחלים לוחשות ולא על אש גלויה, כדי ליהנות מתפו”א מוכן גם במרכזו, ורק מעט שרוף בקליפה.

וכיצד עלינו לאחסנם עד ההכנה?

  • יש לאחסן את תפוחי האדמה במקום; חשוך, קריר, מאוורר, עדיף בקרטון, וממש לא בשקית פלסטיק.
  • מומלץ שלא לשטוף את תפוחי האדמה לפני אחסונם, אלא רק לפני השימוש. דבר שימנע ריקבון מוקדם, וישמור על איכות תפוח האדמה לאורך זמן.

FAOSTAT, Crops data – potatoes, Dec 2020

ע”פ נתוני הלמ”ס

מגמות בשווקי הייצוא לתפוחי אדמה 2020, ד”ר יעל קחל, היחידה למחקר כלכלה ואסטרטגיה, משרד החקלאות.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן