חינוך כאן נוער

משרד החינוך: תכנית לצמצום שתיית אלכוהול אצל תלמידים

מנכל משרד החינוך, מר שמואל אבואב; "28% מתלמידי כיתות י'-י"א דיווחו שבמהלך חייהם הם שתו אלכוהול עד כדי שכרות. זה נתון קשה, בלתי נסבל, ועלינו לטפל בנושא הזה, בכל האמצעים שעומדים לרשותנו. התכנית החדשה מכילה הסברה, הרחבת השיעורים בנושא, הכשרה וסיוע לתלמידים משתמשים. אנו נחושים לשנות כיוון ולצמצם את התופעה".
0
0
תלמידי תיכון שותים אלכוהול
תלמידי תיכון שותים אלכוהול | אילוסטרציה

בעקבות מחקר של הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמה) המעיד על עלייה בצריכת אלכוהול אצל תלמידים, על רקע תופעת האלימות המתגברת והעולים ממצאי ניטור רב שנתי של רמת האלימות בבתי הספר, על-פי דיווחי תלמידים, לשנים תשס”ט-תשע”ז, הודיע משרד החינוך, כי גיבש תכנית לצמצום התופעה החמורה. 

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בשנים האחרונות נמצאת ‘תופעת האלימות בקרב תלמידי בתי הספר’ והטיפול בה בראש סדר העדיפויות של משרד החינוךלאור הצורך בקבלת אינפורמציה ונתונים שוטפים על היקף התופעה, נתבקשה ‘הרשות הארצית למדידה והערכה’  לסייע בפיתוח של מערכת אִינְדִּיקָטוֹרִים לניטור רמות האלימות בבתי הספר ברחבי ישראל.

מערכת האִינְדִּיקָטוֹרִים שפותחה, בשיתוף בעלי תפקידים במשרד החינוך ועם מומחים מהאקדמיה, מאפשרת למשרד לזהות מגמות של שינוי והמשכיות ברמות האלימות במערכת.

  • התכנית מקיפה ונוגעת בכולם; תלמידים, הורים ואנשי חינוך.
  • סיוע יינתן לתלמידים שמעורבים בשתיית אלכוהול.
  • הגדלת מספר השיעורים בנושא; אלכוהול.
  • מועצת התלמידים והנוער שותפה בגיבוש התכנית.
  • תורחב התכנית להכשרת מנהיגות נוער כמובילי דעה בקרב חבריהם.

הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ”ה) בראשות המנכלית דר’ חגית גליקמן, היא הגוף המוביל והמנחה המקצועי של מערכת החינוך בתחומי המדידה וההערכה. הרשות פועלת כגורם מקצועי, אובייקטיבי ובלתי תלוי, המשרת את כל בעלי העניין במערכת החינוך ומחוצה לה.

כדי להבטיח שהרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך, תוכל למלא את ייעודה היא הוקמה כרשות עצמאית פנים-ממשלתית, במעמד של יחידת סמך מתוגברת במשרד החינוך, המדווחת ישירות אל שר החינוך, ופעילותה תעוגן ב‘חוק ראמ”ה’.

בשנים תשס”ט עד תשע”ז (אחת לשנתיים) העבירה הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך שאלונים לניטור אלימות בקרב מדגם ארצי מייצג של תלמידי כיתות ד’-י”א. השאלונים, התמקדו בשורה של תופעות אלימות ו-התנהגויות סיכון בבתי הספר.

 במרבית המדדים, נרשמה מגמת שיפור, ובשנים האחרונות נרשמה בעיקר יציבות.

בשנת תשע”ז, השנה האחרונה לניטור, מילאו את השאלונים 24,145 תלמידים (כ-83% השבה). מספרי משיבים ושיעורי השבה דומים נרשמו גם בשנים הקודמות;

מממצאי הניטור, עולה, כי בשנתיים האחרונות, כמעט לא נרשמה מגמה של שינוי במרבית המדדים, פרט לכמה יוצאי דופן כמפורט בתקציר ובדוח.

בשנת תשע”ז, ארבע תופעות האלימות השכיחות ביותר, לפי דיווחי התלמידים, היו; אלימות מילולית (34%), אלימות חברתית (19%), אלימות מתונה (17%) ו-אלימות מינית (13%).

28% מתלמידי תיכון, שותים אלכוהול עד שכרות
28% מהתיכוניסטים משתכרים מאלכוהול

מניתוח הנתונים, עולה, שלאורך השנים, במרבית המדדים, נרשמה מגמת שיפור ובשנים האחרונות נרשמה בעיקר יציבות. ממצא בולט וחשוב הוא עניין צריכת האלכוהול. בראייה רב שנתית (תשס”ט-תשע”ז), ניכר, כי חלה ירידה בשיעור המדווחים, כי שתו במהלך חייהם משקאות אלכוהוליים (הן בעלי ריכוז גבוה והן בעלי ריכוז נמוך).

עם זאת, בשנת תשע”ז, נעצרה מגמת הירידה, ונרשמה עלייה של 3%-2% בשיעורי המדווחים בכיתות ז’-ט’ ו-י’-י”א בהשוואה לשנת תשע”ה.

לפי הממצאים, שיעור התלמידים, המדווחים, כי שתו אלכוהול עד שהשתכרו עומד על 7% בכיתות ז’-ט’ ועל 28% בכיתות י’-י”א. שיעורי המדווחים על שתיית משקה חריף בעל ריכוז גבוה, עומד על 6% בכיתות ו’, 16% בכיתות ז’-ט’ ו-43% בכיתות י’-י”א.

כמו כן, שיעורי המדווחים על שתיית משקאות אלכוהוליים בבתי ספר דוברי עברית גבוהים באופן משמעותי מהשיעורים המקבילים בתי ספר דוברי ערבית.

 מנכל משרד החינוך; “נתון קשה, בלתי נסבל ועלינו לטפל בנושא הזה, בכל האמצעים שעומדים לרשותנו…”.

מטעם מינהל דוברות והסברה של משרד החינוך, נמסר לפורטלכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה, כי בעקבות הממצאים, גיבש השירות פסיכולוגי ייעוצי של המשרד (שפ”י) תכנית פעולה, כדי להתמודד ולצמצם את התופעה.

שמואל אבואב, מנכל משרד החינוך
שמואל אבואב, מנכל משרד החינוך

להלן עיקרי התכנית;

הכשרות צוותי החינוך: המסגרת התכנית “אלכוהול עוד צדדים לסיפור“, מב”סים ויועצים, ידריכו את הצוותים החינוכיים ויסייעו להם לקיים שיח עם התלמידים בנושא אלכוהול.

תלמידים: הרחבת מספר השיעורים בנושא האלכוהול, במסגרת תכנית כישורי חיים, בכל שלבי החינוך – בעיקר בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות (בין 3 ל- 4 שיעורים, בהתאם לשכבת הגיל).

מנהיגות נוער: מועצת התלמידים והנוער שותפה בגיבוש תכנית מניעה שתועבר במוסדות החינוך.

עמיתים ומשפיעים: הרחבת התכנית להכשרת מנהיגות נוער כמובילי דעה בקרב חבריהם.

הורים: הרחבת פעילויות הסברה בבתי הספר עם ההורים. כמו כן, תתקיים פעילות עם הנהגת ההורים, ובכלל זה הרצאות מקוונות להורים, הפצת מידע והגברת המסוגלות של ההורים להתמודד עם התופעה.

סיוע לתלמידים המעורבים בשתיית אלכוהול: אימון ופיתוח יכולות התמודדות בקרב מתבגרים שמבקשים לעשות שינוי בהתנהגות לא רצויה, כמו שתיית אלכוהול, ובכלל זה עבודה קבוצתית עם מתבגרים.

 מנכל משרד החינוך, מר שמואל אבואב; “28% מתלמידי כיתות י’-י”א, דיווחו שבמהלך חייהם הם שתו אלכוהול עד כדי שכרות. זה נתון קשה, בלתי נסבל, ועלינו לטפל בנושא הזה, בכל האמצעים שעומדים לרשותנו. התכנית החדשה מכילה; הסברה, הרחבת השיעורים בנושא, הכשרה וסיוע לתלמידים משתמשים. אנו נחושים לשנות כיוון ולצמצם את התופעה”.

הדוח במלואו, פורסם בחודש שעבר (מרץ 2018) והוא מופיע באתר האינטרנט של ‘הרשות הארצית למדידה והערכה’ – תקציר של ממצאי הניטור הרב שנתי של רמת האלימות בבתי הספר.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן