חקלאות ישראל יום הדבורים העולמי ירוק אורגני ואקולוגי מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’

מועצת הדבש וקקל: 2000 עצים צופניים, יינטעו ליד מטעי אבוקדו

פרויקט ט"ו בשבט של מועצת הדבש וקרן קימת לישראל מבטיח נטיעת  2,000 עצים צופניים בסמוך למטעי אבוקדו כמקור צוף לדבורים הנעלמות ולהגברת שירותי האבקה להפריית הפרי ◄מנהל חקלאות קבוצת כינרת ומגדל אבוקדו,  מר מאור ירקוני; "על ידי הגדלת מגוון המינים הצופניים בסמוך למטעים, ויצירת איזון ביולוגי ואקולוגי, ניתן כעת להציב כוורות דבורי דבש במטעי האבוקדו לאורך כל השנה, לספק להן צוף ולאפשר מרעה לדבורים בתקופות שהאבוקדו, אינו פורח".
0
0

קרן קיימת לישראל בשיתוף מועצת הדבש לישראל, הודיעו, כי הן מקיימות פרויקט לנטיעת עצים ושיחים צוּפָנִיִים (שבפרחיהם צוּף) ובשיתוף ענף האבוקדו בישראל, המצוי בצמיחה מתמדת ודורש, בשנים האחרונות, שירותי האבקה נרחבים מהרגיל.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

מאור ירקוני מנהל "חקלאות קבוצת כינרת" ומשמאל: הדבוראי גל כינרתי מכוורת קיבוץ כינרת | צילום: מועצת הדבש | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מאור ירקוני, גל כינרתי

הנטיעות הצוּפָנִיוֹת, מתקיימות בסמוך ל‘מטעי האבוקדו’ להשגת שתי מטרות חשובות; הגדלת כמות הצוף לדבורי הדבש, הממוקמות בסמוך למטעי האבוקדו ובמקביל מתן שירותי הַאֲבָקָה – בתקופת פריחת עצי האבוקדו, שללא פעולה זו, לא תתבצע ‘הפריית הפרי’ ולא יגדל פרי אבוקדו על העצים.

אנשי אגף היעוּר של ‘קרן קיימת לישראל” בשיתוף הדבוראים ו-מגדלי האבוקדו איתרו כחלק מן התכנית שטחים בשולי המטעים, לצורך נטיעת העצים הצופניים עם מינים אחרים, שאינם אבוקדו.

אלה האחרונים פורחים בעיתוי אחר מזה של האבוקדו (בסוף הקיץ או בסתיו) כדי ליצור ‘מאזן אקולוגי’ בין ‘כוורות דבורי הדבש’ לבין מועדי פריחת האבוקדו, ופריחת העצים הצופניים החדשים שיינטעו במסגרת התכנית.

כידוע, נטיעות צופניות חשובות בהצלת ‘ענף הדבורים’ הנמצא בסכנת הכחדה, היוצר חשש בעולם, מאחר ודבורת הדבש, הינה המאביקה המרכזית בטבע, האחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם.

התרחבות שטחי הערים והנדלן הגורם העיקרי לצמצּום שטחי החקלאות ואזורי הבר, הן הסיבה העיקרית לתופעת ההיעלמות דבורי הדבש ולמעשה, הגורם למחסור קריטי בצוּף – המשמש ‘מזון לדבורים’.

יצוין, כי בשנים האחרונות, חל גידול משמעותי בהיקף מטעי האבוקדו בארץ, העומד כעת על כ120,000  דונם, המספקים כ- 120 אלף טון אבוקדו בממוצע לשנה.

בשל הביקוש העולה בארץ ובעולם לצריכת אבוקדו, הנחשב ל”סוּפר פוּד” יינטעו בשנה הבאה, עוד כ- 10,000 דונם.

האבוקדו, נחשב ל‘פרי הייצוא המוביל בישראל’ כשרק לאחרונה, התבשרנו בשעה טובה, נחתם הסכם ייצוּא ראשון של אבוקדו ישראלי ל-יפן.

בהתאם למגמת התרחבות הענף, גדל גם הצורך בהרחבת מערך האבקת פריחת עצי האבוקדו, על ידי דבורי הדבש, כאמור, ללא פעולה זו, לא יהיה יבול אבוקדו.

מנהל ‘מכוורת קיבוץ כנרת’ הדבוראי גל כינרתי, אומר;” תכנית הנטיעות הצופניות, מביאה לקיום תנאים טובים ובריאים, להצבת כוורות דבורי דבש למשך כל עונות השנה בסמוך למטעי האבוקדו, המחויבים בפעולת האבקה של דבורי הדבש, על מנת שהפריית הפרי, תתבצע כהלכה ועץ האבוקדו יספק יבול משמעותי”.

מנהל חקלאות קבוצת כינרת ומגדל אבוקדו,  מר מאור ירקוני; “על ידי הגדלת מגוון המינים הצופניים בסמוך למטעים, ויצירת איזון ביולוגי ואקולוגי, ניתן כעת להציב כוורות דבורי דבש במטעי האבוקדו לאורך כל השנה, לספק להן צוף ולאפשר מרעה לדבורים בתקופות שהאבוקדו, אינו פורח”.

מועצת הדבש; בישראל פועלים כ-510 דבוראים המטפלים ב-120,000 כוורות.

פרויקטור נטיעות צופניות במועצת הדבש, מר שחר עובדיה ; “פריחת האבוקדו מואבקת באופן כמעט בלעדי על ידי דבורת הדבש,  ללא המצאות של כוורות דבורי דבש בקרבת מטעי האבוקדו בזמן הפריחה של העצים לא תהיה הפריה מיטבית והמגדל, יאבד כמות גדולה מאוד של פרי.

דבורה בפעולת האבקה | צילום: depositphotos | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דבורה בפעולת האבקה

מאחר ומדובר במטעים עצומים, הנפרסים על שטחים נרחבים, לאחר עונת הפריחה, נותרות הכוורות אשר ממוקמות במטעים ללא מקור מזון חליפי, במצב זה, עלולות הדבורים להיוותר ללא מזון כלל.

התכנית שהקמנו עם מגדלי האבוקדו, עונה על כלל הצרכים של הדבוראים ומגדלי האבוקדו ומעל הכל של דבורי הדבש אשר יקבלו אספקה תמידית של מזון לאורך כל השנה”.

מטעם אגף היעור, של קקל, אמר מר אביב אייזנבנד; “זה כבר מעל 20 שנה שקקל, מקיימת שיתוף פעולה מוצלח ביותר, עם מועצת הדבש והדבוראים.

שיתוף פעולה זה מתחיל באיסוף זרעים וגידול שתילים (בשלוש משתלות קקל), של עשרות מיני עצים ושיחים צופניים, עבור שורה של מטרות;

  • תמיכה בחוסן דבורת הדבש וצמצום הפגיעה במושבות הדבורים מתופעת היעלמותן,
  • תמיכה בקיומה ופעילותה של דבורת הדבש כגורם הכרחי להאבקה והפריה של גידולי הירקות והפירות,
  • שימור והגדלת יצרנות הדבש הישראלי,
  • הרחבת שטחי הנטיעה הפוטנציאליים לשיפור החזות הירוקה ולשיפור תנאי הסביבה לטובת כלל הציבור ועוד.

קרן קימת לישראל, תמשיך לפעול עם מועצת הדבש והדבוראים גם בעתיד”.

מטעם ‘משרד ת ק ש ו ר ו ת – יעל שביט’ ייעוץ תקשורתי, תדמיתי ואסטרטגי, דוברות ויחסי ציבור, נמסר על ידי הגב’ נטע שושן לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי מנתוני מועצת הדבש, עולה שבישראל פועלים כ-510 דבוראים המטפלים ב-120,000 כוורות.

כאשר מתוכן 80,000 כוורות, מוצבות ב’אזורי גידול חקלאיים‘ ומשמשות ל-האבקה. בארץ, תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתוצר לאומי גולמי (תלג) החקלאי בישראל כ- 3 מיליארד ₪ בשנה.

כדי למצוא מידע מה כדאי לטעת? גם בטו בשבט ואחר מועד זה, ישנה ‘רשימת הצמחים הצוּפניים’ מופיעה בלשונית; הדבורים> צמחי צוף והאבקה באתר מועצת הדבש.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן