בטיחות גיהות ובריאות בתעסוקה פסח

לפני חג פסח, זהירות: לנקות, לסדר, לבשל, בלי תאונות

ראש מינהל הסברה, פרסום והוצאה לאור של המוסד לבטיחות ולגיהות מר מטיאס אנדרי, מגיש סקירה חשובה עם כמה מאפיינים בולטים לקראת החג שחשוב לתת עליהם את הדעת בכל הקשור ל'בטיחות'; הכנת הבית לחג ביצוע ניקיון ושימוש נכון בחומרי ניקוי (בנוסף בכתבה באתר כאן; כיצד תנקו את ביתכם בבטיחות מרבית לקראת חג הפסח), הגעלת כלים בצורה בטוחה, הכנת המזון והשימוש בגז הביתי.
0
0
לפני חג פסח, זהירות: לקנות, לנקות, לסדר לבשל, בלי תאונות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
לפני חג פסח, זהירות: לקנות, לנקות, לסדר, לבשל, בלי תאונות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

חג הפסח ממש בפתח (בשבוע הבא) ההכנות לקראתו בעיצומן ואנחנו אצים רצים להיערך במועד לקראת חג החירות הבא עלינו לטובה. אבל לפני החירות, עבדים, היינו: צריך לקנות, לנקות, לסדר לבשל, להגעיל את הכלים ועוד ועוד. עם כל אלה חשוב שנסב לסדר כשכולנו שמחים ובריאים לכן, עלינו לשנן ולהקפיד, כי את ההכנות לחג, נעבור ללא כל תאונות וללא כל פגיעות. זה אפשרי, תשאלו את אנשי המוסד לבטיחות ולגיהות.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

במאמר זה של ראש מינהל הסברה, פרסום והוצאה לאור של המוסד לבטיחות ולגיהות מר מטיאס אנדרי, סקירה חשובה עם כמה מאפיינים בולטים לקראת החג שחשוב לתת עליהם את הדעת בכל הקשור ל‘בטיחות’; הכנת הבית לחג ביצוע ניקיון ושימוש נכון בחומרי ניקוי (בנוסף בכתבה באתר כאן; כיצד תנקו את ביתכם בבטיחות מרבית לקראת חג הפסח), הגעלת כלים בצורה בטוחה, הכנת המזון והשימוש בגז הביתי.

  ניקיון וחומרי הניקוי;

לקראת חג הפסח השוק מוצף בסוגים רבים של חומרי ניקוי למטרות שונות. חשוב לדעת שרוב חומרי הניקוי מכילים תרכובות של כימיקלים שונים, אשר עלולים לפגוע בבריאות האדם ובאיכות הסביבה.

כללים בסיסיים לעבודה בטוחה עם חומרי הניקוי;

  • יש להקפיד להשתמש באריזות המקוריות של חומרי הניקוי. אין להעביר את החומרים לאריזות קטנות יותר שאינן האריזות המקוריות. לא אחת התרחשו אסונות כאשר ילדים שתו חומרי ניקוי שאוחסנו בתוך בקבוקי משקה.
  • יש לסגור היטב את מיכלי החומרים מיד עם תום השימוש.
  • אין להניח את האריזות בקצה שולחן/מדף סמוך למעבר שבו הולכים.
  • יש להרחיק את החומרים מקרבתם של ילדים – לאחסן את המיכלים בארונות נעולים או במקומות גבוהים. בשום אופן אין לאחסן חומרי ניקוי בארון שבו מאחסנים חומרי מזון.
  • בשימוש בחומרי הדברה יש לרסס בהתאם להוראות על האריזה.
האריזה של חומרי הניקוי חייבת להיות קשה לפתיחה על ידי ילדים | עיבוד צילום: שולי סונגו
האריזה של חומרי הניקוי חייבת להיות קשה לפתיחה על ידי ילדים | עיבוד צילום: שולי סונגו
  • חומרי ניקוי המיועדים לשימוש בריסוס – יש לוודא שפיית הריסוס מכוונת מהגוף והלאה. לאחר היישום יש לסגור את הניצרה (בד”כ ע”י סיבוב של ראש התרסיס). אין לרסס חומרי ניקוי על הגוף.
  • אין לרסס חומרי ניקוי בקרבת אש או מקור חום. חומרי ניקוי לא מעטים מכילים רכיבים דליקים מאוד.
  • אין להשתמש בחומרים שאינם מיועדים לשימוש ביתי, כמו לדוגמה: חומצת מלח בריכוז 32%.
  • אין לערבב בין חומרי ניקוי שונים. ערבוב חומרי ניקוי עלול לגרום לריאקציה כימית ביניהם שכתוצאה ממנה נפלט גז רעיל העלול לפגוע בדרכי הנשימה ואף לגרום לפגיעות חמורות.
  • התאמה לתקן: חומרי הניקוי הנמכרים בשוק הישראלי, בין שהם מיוצרים בארץ ובין המיובאים, חייבים להתאים לדרישות התקנים הישראליים הרשמיים. יש להימנע מרכישת מוצרים שאינם תקניים.
  • יש לבדוק את האריזה של המוצר: האריזה צריכה להיות אטומה וחזקה, ובמקרים מיוחדים, כאשר מדובר בחומרים מסוכנים, האריזה חייבת להיות קשה לפתיחה על ידי ילדים. מומלץ, לוודא שעל האריזה של המוצר מופיע סמל קבוצת הסיכון של המוצר;
   
חומרים מסוכנים                    חומרים קורוזיביים                 חומרים רעילים
         לסביבה 
   

חומרים דליקים
חומרים מזיקים
  • בעבודה ממושכת עם חומרי ניקוי מומלץ להשתמש בכפפות ניטריל או PVC, או בכפפות חד פעמיות. הכפפות צריכות להתאים לגודל כף היד. הכפפה צריכה להיות שלימה ללא פגמים או סדקים.
  • אחת למספר שעות רצוי להוריד את הכפפות ולשטוף את הידיים ואף להחליף את הכפפות המשומשות לכפפות חדשות.

הנחיות חשובות למלאכת הניקוי

  • אין להשאיר מים על הרצפה – זהירות! סכנת החלקה.
  • לצורך טיפוס למקומות גבוהים יש להשתמש בסולמות תיקנים. בשום אופן אין לאלתר אמצעים להגעה לגובה כמו ארגזים או כסאות לא יציבים.
  • יש לארגן את המטלות ולבצע אותן מתוך תשומת לב. הסיכונים גוברים כאשר מבצעים יותר מדי מטלות בו זמנית ובלחץ זמן – בישול (סכנה מאש גלויה). ניקיון (רצפה חלקלקה, שימוש בחומרי ניקוי) דיבור בטלפון (איפה היינו ומה עשינו?),. טיפוס על סולם (כדי להוריד את הכלים מהבוידם), חיתוך המזון(סיכוני פציעה מהסכין) וכדומה.
  • חשוב לזכור: כאשר מבצעים עבודות ניקיון אין להשאיר דליי מים (אפילו אם הם חצי מלאים) ללא השגחה כאשר נמצאים תינוקות בסביבה. כבר אירעו אסונות שתינוקות טבעו בדלי מים שנשאר ללא השגחה.

הגעלת הכלים;

ביצוע הכשרת כלים לקראת חג הפסח, כרוכה בסיכונים ובהם; שריפה וכוויות. מיועדת למבוגרים בלבד; בעבודות הכשרת הכלים לפסח, חל איסור על השתתפותם של אנשים מתחת לגיל 18. את כל העבודות המתבצעות במים חמים או רותחים, יש לעשות בהשגחתו של עובד מנוסה.

הגעלת הכלים; לקראת חג הפסח, כרוכה בסיכונים ובהם; שריפה וכוויות, מלאכת הביצוע למבוגרים בלבד | עיבוד צילום: שולי סונגו
הגעלת הכלים; לקראת חג הפסח, כרוכה בסיכונים ובהם; שריפה וכוויות, מלאכת הביצוע למבוגרים בלבד | עיבוד צילום: שולי סונגו

חובתו של האחראי להדריך את מי שמבצעים את ההכשרה בכל הנוגע לעבודה בטוחה. על האחראי, גם לוודא שמקום ביצוע ההכשרה מתאים ובטוח וקוימו כל התנאים לביצוע העבודה בצורה בטוחה.

מקום ביצוע ההכשרה; חימום מים באמצעות אש גלויה, יש לעשות במרחק בטוח ממקום שבו מצויים חומרים דליקים. אם תנאי המקום אינם מאפשרים זאת, יש להתקין מחיצה מחומר בלתי דליק שתפריד בין החומרים הדליקים לבין האש, מיכל החימום: מיכל חימום המים, יהיה תקין, ויוצב על בסיס אופקי איתן ויציב. אין למלא את המיכל במים עד שפתו העליונה. יש להשאיר שוליים יבשים, כדי למנוע גלישה של המים הרותחים.

המבער ומערכת החימום הארעית: המבער, יהיה מחובר לגליל הגז באמצעות צינור תקני ווסת לחץ. יש לבדוק את תקינותו של המבער על ידי טכנאי גז.

גליל הגז, יהיה מרוחק מהמבער לפחות 6 מ’ ויכוסה בשקי חול. מערכת הגז הארעית, חייבת בבדיקה ובאישור של טכנאי גז מוסמך. לפני הצתת הגז, יש להפנות את הפנים מi הלהבה. יש להצית את הגפרור/המצית לפני פתיחת ברז הגז. יש לכבות את הגפרור בתוך כלי המיועד לכך.

אם צבע הלהבה שונה או מרגישים ב-ריח של גז, יש לסגור את ברז הגליל ולהזמין טכנאי מוסמך. יש לכבות את הגז לפני הסרת מיכל החימום מעל הלהבה. בסוף יום העבודה, יש לסלק את גליל הגז מהמקום. אמצעי כיבוי: ליד כל מתקן לחימום מים, יש להציב מטף כיבוי תקין מסוג אבקה יבשה במשקל של 6 ק”ג.

בטיחות הציבור; 

הציבור יעמוד בפתח הגידור וימסור את הכלים להכשרה. אין להרשות לאדם לא מוסמך להיכנס לשטח המגודר. ציוד מגן אישי: העובדים יהיו מצוידים במגפיים. יש להגן על גוף העובד באמצעות סינר, עשוי מחומר בלתי דליק ואטום בפני מים. ההגנה על ידיו של העובד – בעזרת כפפות עשויות חומר אטום למים. טבילת הכלים במים הרותחים תיעשה בעזרת כלי עזר ובשום אופן לא תעשה עם הידיים.בסוף יום העבודה, יש להשגיח על מיכל המים הרותחים ולקרר אותו עד לטמפרטורה של כ–cº36אין להשאיר מיכל מים חמים ללא השגחה.

  בטיחות בגז בישול (גפ”מ);

גז פחמימני מעובה (גפ”מ) או כפי שאנו קוראים לו בשפת היום יום “גז בישול” הוא גז דליק וכבד מן האוויר. הוא משמש לבישול, לחימום, וגם להלחמה. חשוב להכיר את הסיכונים האופייניים לגז הבישול, כדי לדעת להיזהר מהם;

בהכנות לארוחת החג חשוב להקפיד על כללי זהירות בבישול, אפיה ובטיגון | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
בהכנות לארוחת החג חשוב להקפיד על כללי זהירות בבישול, אפיה ובטיגון | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
  • מאחר והגז כבד מן האוויר, אסור לאחסן גלילי גז, או להשתמש במכשירים הפועלים על גז במקומות ובחדרים המצויים מתחת למיפלס הקרקע.
  • כאשר חשים בריח האופייני של הגז – יש לסגור מיד, את הברז הראשי המספק את הגז למיתקן, ולפתוח חלונות ודלתות כדי לאפשר אוורור טוב של החלל. יש לנסות לאתר את סיבת הדליפה בעזרת מי סבון. אם איתור הדליפה דורש מיומנות ואם נדרש תיקון – יש לקרוא לטכנאי מוסמך.
  • כאשר חשים בריח של הגז – יש לנתק מבחוץ את מערכת החשמל מאספקת הזרם, כדי למנוע אפשרות להווצרות ניצוץ (כתוצאה מחיבור או ניתוק של מתג או מכשיר חשמלי), אשר עלול לגרום לדליקה ו/או לפיצוץ.

טיגון ובישול;

בהכנות לארוחת החג, עוסקים הרבה בבישול אפיה ובטיגון. חשוב להקפיד על כמה ‘כללי זהירות’ פשוטים שיעזרו לעבור גם את השלב הזה בשלום;

  • טיגון בשמן עלול לגרום לכוויות ואף לשריפה. יש להשגיח היטב על המחבת או הסיר בכל זמן הטיגון.
  • כלי עם שמן על הגז ללא השגחה עלול להתחמם יתר על המידה ולעלות באש. במצב כזה חשוב לזכור לא להתיז מים על המחבת או הסיר . התזת מים רק תגביר את הלהבה ותגרום לשריפה ולפגיעה באדם העומד שם. יש לכסות את כלי הטיגון בעזרת מכסה או מגבת לחה, כדי לחנוק את הלהבה.
  • יש להפנות את ידיות הסירים והמחבתות כך שלא יבלטו ממשטח הכיריים, כדי למנוע היתקלות בהם ובמיוחד כאשר נמצאים ילדים בסביבה.
  • חשוב לשמור על הניקיון בסביבה – להרים מיד כל קליפה שנפלה לרצפה ולייבש כל מה שנשפך כדי שלא נחליק חס וחלילה.
0
0



אודות הכותב

אנדרי מאטיס

הכותב הוא מטיאס אנדרי, ראש מינהל הסברה, פרסום והוצאה לאור, המוסד לבטיחות ולגיהות. לפרטים נוספים מידע נוסף ניתן לפנות למרכז המידע של המוסד לבטיחות ולגיהות בטלפון 9214* ובאמצעות האינטרנט; info@osh.org.il

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן